Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Desverre kom jeg opp i matte muntlig eksamen, men det får vel gå. I dag så trakk jeg opp temaet "Min første bolig" og stikkordene var: Lån, personlig økonomi, volum og areal, prosent, pytagoras, ligninger og geometri. Jeg har allerede kommet med noen oppgaver med at de skal male veggplankene i kjøkkenet, også må de finne ut hvor mange malingspann de må kjøpe for å male alle veggplankene. Også tenkte jeg at jeg skulle ha en b) oppgave til den hvor det er salg på en anna butikk hvor den er billigere, men har ikke så mange liter i bøtta, også må jeg regne ut hvilken butikk det lønner seg å kjøpe fra. På oppgave 3 har jeg tenkt at de skulle legge ned trekanta fliser slik at jeg kan få med pytagoras, men jeg føler at det blir for enkelt. Så hvis du har forslag til hva jeg kan blande inn på oppgave 2 så er det bare å skrive Jeg skal også ha husleie som skal være den første oppgaven. Hvis du har forslag til flere oppgaver så hadde det vært fint om du hadde skrivd ned Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 totalkostnad på huset og hva hver arealflate koster både inne og ute. Få til tilbud på butikk og prosentsats du sparer ved å handle hos X fremfor Y.Hva er total budsjett hver måned på strøm, tv, internet og andre avgifter og innkjøp til din første bolig.Du kan bruke eksempelvis pytagoras til forholdstall mellom kjent stor trekant i huset, eksempelvis om gulvet er helt kvadratisk og ta hver flis sin forholdstall? Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Hvilken karakter satser du på? Er litt lettere å hjelpe hvis vi vet hvilket nivå du ligger på. Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Hvilken karakter satser du på? Er litt lettere å hjelpe hvis vi vet hvilket nivå du ligger på. Jeg satser på en femmer men vil jo ha seks Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Går du for toppkarakteren, blir nok det du har nevnt ovenfor noe enkelt, slik som du nevner. Skal se om jeg kan komme på noe vanskeligere senere i kveld. Sender kanskje en PM. Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Går du for toppkarakteren, blir nok det du har nevnt ovenfor noe enkelt, slik som du nevner. Skal se om jeg kan komme på noe vanskeligere senere i kveld. Sender kanskje en PM. Tusen takk Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Et generelt tips er å legge de ferdigløste oppgavene inn en PP. Bruk litt tid på å lage en ryddig og oversiktlig presentasjon, der du forklarer sensor hvordan du har løst de ulike oppgavene. Ikke ta med deg papir og blyant på eksaminasjonen og løs oppgavene der og da. Det blir bare kluss. Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Et generelt tips er å legge de ferdigløste oppgavene inn en PP. Bruk litt tid på å lage en ryddig og oversiktlig presentasjon, der du forklarer sensor hvordan du har løst de ulike oppgavene. Ikke ta med deg papir og blyant på eksaminasjonen og løs oppgavene der og da. Det blir bare kluss. Oki, takk for tipset. Jeg har prøvd å gjøre malingsspann oppgaven vanskligere. Hva syntes du? Johanne skal male veggene i stua blå. Stua er kvadratisk og en vegg er 3 x 5 m i høyden. Det er to vinduer som er 110 x 70 cm og en dør som er 190 x 90 cm. Johanne skal også male et hvitt paralellogram på den ene veggen. (http://www.olstars.com/images/flags/Big/cg.gif). En liter maling tilsvarer 8 kvm. Hvor mye blå maling og hvor mye hvit maling trenger Johanne? også tar jeg med at hvilken maling det lønner seg å ta. Endret 2. juni 2014 av Lars Ingar Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 For å være helt ærlig, skjønte jeg ikke helt greia med det parallellogrammet, men så lenge du har det klart for deg oppi hodet og klarer å lage en god figur på det, ser det ut til å være en fin oppgave. Bare pass på at ting ikke blir for søkt. Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 For å være helt ærlig, skjønte jeg ikke helt greia med det parallellogrammet, men så lenge du har det klart for deg oppi hodet og klarer å lage en god figur på det, ser det ut til å være en fin oppgave. Bare pass på at ting ikke blir for søkt. Altså slik http://oi62.tinypic.com/282nafb.jpg Ja, det gir kanskje ikke mening hvorfor hu skal ha en hvit stripe tversigjennom veggen, men jeg tenkte det kanskje ville være mer komplisert. Lenke til kommentar
hurdava Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Ja, nå ga det litt mer mening. Det viktigste er at du får laget en oversiktlig skisse over hele veggen, som er forståelig for sensor. Regner med at det er best å bruke PC til dette. Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Ja, nå ga det litt mer mening. Det viktigste er at du får laget en oversiktlig skisse over hele veggen, som er forståelig for sensor. Regner med at det er best å bruke PC til dette. Nå mangler jeg bare lån og personlig økonomi. Lån 600 000 Rente per år 6 % Antall månder 120 Måned Restlån Avdrag Rentebeløp Terminbeløp Dette har jeg skrevet så langt (dette er egentlig i en tabell på excel), men så vil jeg at rentene skal gå opp med 0,25% i året. Hvordan gjør jeg da dette? Også hvordan er det mulig å blandet inn dette med personlig økonomi? Endret 2. juni 2014 av Lars Ingar Lenke til kommentar
Lars Ingar Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2014 Ja, nå ga det litt mer mening. Det viktigste er at du får laget en oversiktlig skisse over hele veggen, som er forståelig for sensor. Regner med at det er best å bruke PC til dette. totalkostnad på huset og hva hver arealflate koster både inne og ute. Få til tilbud på butikk og prosentsats du sparer ved å handle hos X fremfor Y. Hva er total budsjett hver måned på strøm, tv, internet og andre avgifter og innkjøp til din første bolig. Du kan bruke eksempelvis pytagoras til forholdstall mellom kjent stor trekant i huset, eksempelvis om gulvet er helt kvadratisk og ta hver flis sin forholdstall? Ville bare takke for hjelpen Fikk fem! 1 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Gratulerer! Da kan du puste lettet ut. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Trenger hjelp her ! Hvordan forberedet dere på matte muntlig eksamen? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg fikk tema "Din personlige økonomi om tre år". Har dere noen tips til oppgaver? Jeg skal da presentere min personlige økonomi og hvordan den kommer til å se ut om tre år. Gjerne oppgaver med Tall og Algebra, Budsjett, Prosent, Statistikk, og Likninger og Ulikheter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-353915 Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 ingen hjelp? vel **** dere Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Income, outcome, investeringer, lån fra banken, tilbakebetalingsplan, barn inn i bildet, bil, jobb, sparing, penger til ferie, uforetsette utgifter etc..Dette er mitt budsjett som jeg har laget for studenttilværelsen min. Kanskje tenke på å lage et månedsoppsett noe alla mitt?' Forslag til budsjett studieår.xlsx Lag eget budsjett som viser månedsinntekter og utgifter og vis til hvor mye du står igjen med etter vært år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå