Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva vises i en uttømmende politiattest? Og hva blir grunnlagt?

Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

Hei, jeg vurderer å søke en jobb transportbetjent som krever en uttømmende politiattest ved ansettelse. Problemet er at jeg ikke alltid har vært en snill gutt og har pådradd meg en eller to påtaleunnlatelser. Den mest graverende er 11 år gammel fra tidlig ungdomsår, den andre er jeg usikker på om ble en påtaleunnlatelse eller bare henlagt etter bevisets stilling. Vil disse sakene stå på politiattesten og vil de ha noe å si for eventuell jobb? Jeg får jo godkjent alle våpensøknadene jeg sender inn, så det burde jo da ikke være noe problem med politiattesten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhold som er begått før man når den kriminelle lavalder, kan man ikke bli straffet for, det vil heller ikke komme på politiattester.

Henlagt etter bevisets stilling kommer heller ikke på uttømmende politiattest.

Jeg tror heller ikke at påtaleunnlatelse kommer på den uttømmende politiattesten, men her er det vanskelig å finne gode kilder.

Lenke til kommentar

Er det ikkje berre å bestille politiattest til formålet?

Når du får den og ser at det står oppført ting som du ikkje vil stå inne for så er det berre å makulere attesten og trekke jobbsøknaden.

Antageligvis så er det nok også eit krav om at politiattesten skal være "godkjent", ikkje nødvendigvis heilt bland? Det er ikkje gitt at dei to forholda som du nemner er av ein slik karakter at du ikkje kan få jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...