Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ustabilt nettverk med mange enheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ååååå arne22..... Ta en titt på signaturfeltet mitt....

Det er mulig du kan det du skriver om, men det betyr ikke nødvendigvis at du klarer å forklare det til andre. Du slenger om deg med faguttrykk som folk på nybegynnerstadiet ikke kan forholde seg til.

 

Jeg tror TS trenger on site support av en som kan skaffe seg et overblikk over nettverkets innerste detaljer og eventuelt se om noe er feilkoblet eller -konfigurert, eller om det bare er Zyxel-kapasiteten det står på. Det er uansett dumt å bruke penger på en "bra ruter" dersom problemene ikke forsvinner.

Lenke til kommentar

Du har forsåvidt helt rett i alt du skriver ;) Ikke alltid like lett å "dumme" ned ting på et nivå som en "amatør" kan forstå... Det blir rett og slett for vanskelig til tider å finne analogier som passer, da det er for fjernt å tenke på den måten... Men når noen bruker "faguttrykk" som subnetting, så forventer jeg faktisk at de har en grunnleggende forståelse og kunnskap om det de prater om..... ;)

 

Onsite support var noe av det første som slo meg, men nå har vel ikke TS nevnt noe om hvor i verden hun hører hjemme(?) :tease:

Lenke til kommentar

Du nevnte at du hadde tilkoblet en Apple Time Capsule tilkoblet nettverket ? Hvilken port er denne koblet til med ? (se bilde nedenfor).

Problemene du opplever ligner veldig på problemer som jeg selv har vært borti flere ganger og som "kpolberg" har vært inne på i post #50. Men følte dette innlegget ikke nådde helt frem til trådstarter.

Siden det ikke virker som at du har kontroll på fagutrykk skal jeg prøve og forklare det enkelt uten faguttrykk.

Er kabelen som er koblet til Time Capsulen koblet til en av de tre portene til høyre på bildet her? (merket "LAN").

Hvis så vil jeg tippe at dette er synderen din. Da Apple Time Capsule har noe som heter "DHCP-server" påslått ved fabrikkinnstillinger.

 

For å forklare det kort og simplifisert betyr det at Time Capsule krangler med Zyxel-modemet ditt. Begge to sender ut meldinger "JEG HAR INTERNETT" (ikke direkte faglig riktig men..la gå). Når kun en av de FAKTISK har internett og tilby.

 

Siden de begge sender ut disse meldingene kan man nesten se på det som at de "ROPER" omkamp (rope som i å snakke høyt). Det betyr at av og til "roper Time Capsulen høyest" og datamaskinen din blir "lurt" av den til å tro at den har Internett. Datamaskinen din går 5 på og Time Capsulen kan ikke stille med Internett og du opplever at det faller ut.

 

Vet ikke om dette er en forståelig forklaring, den er iallefall ikke faglig korrekt men prøver og forklare det på et mer menneskelig generelt nivå.


Enkel TO DO: Hvis kabelen er koblet til en av de tre portene til høyre på Time Capsulen når man ser den bakfra ("LAN" portene). Trekk denne kabelen ut. Etter dette er gjort fungerer nettverket nå smertefritt ?

Hvis noe utstyr IKKE har Internett rett etter du har koblet fra Time Capsulen betyr det at du må restarte denne enheten og muligens restarte hele nettverket avhenging av hvilke enheter som får IP-adresse fra DHCP serveren (snek seg litt faguttrykk nå ja...).

Endret av GrH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevnte at du hadde tilkoblet en Apple Time Capsule tilkoblet nettverket ? Hvilken port er denne koblet til med ? (se bilde nedenfor).

 

Problemene du opplever ligner veldig på problemer som jeg selv har vært borti flere ganger og som "kpolberg" har vært inne på i post #50. Men følte dette innlegget ikke nådde helt frem til trådstarter.

 

Siden det ikke virker som at du har kontroll på fagutrykk skal jeg prøve og forklare det enkelt uten faguttrykk.

 

Er kabelen som er koblet til Time Capsulen koblet til en av de tre portene til høyre på bildet her? (merket "LAN").

 

Hvis så vil jeg tippe at dette er synderen din. Da Apple Time Capsule har noe som heter "DHCP-server" påslått ved fabrikkinnstillinger.

 

For å forklare det kort og simplifisert betyr det at Time Capsule krangler med Zyxel-modemet ditt. Begge to sender ut meldinger "JEG HAR INTERNETT" (ikke direkte faglig riktig men..la gå). Når kun en av de FAKTISK har internett og tilby.

 

Siden de begge sender ut disse meldingene kan man nesten se på det som at de "ROPER" omkamp (rope som i å snakke høyt). Det betyr at av og til "roper Time Capsulen høyest" og datamaskinen din blir "lurt" av den til å tro at den har Internett. Datamaskinen din går 5 på og Time Capsulen kan ikke stille med Internett og du opplever at det faller ut.

 

Vet ikke om dette er en forståelig forklaring, den er iallefall ikke faglig korrekt men prøver og forklare det på et mer menneskelig generelt nivå.

 

 

Enkel TO DO: Hvis kabelen er koblet til en av de tre portene til høyre på Time Capsulen når man ser den bakfra ("LAN" portene). Trekk denne kabelen ut. Etter dette er gjort fungerer nettverket nå smertefritt ?

 

Hvis noe utstyr IKKE har Internett rett etter du har koblet fra Time Capsulen betyr det at du må restarte denne enheten og muligens restarte hele nettverket avhenging av hvilke enheter som får IP-adresse fra DHCP serveren (snek seg litt faguttrykk nå ja...).

Veldig fint forklart! Jeg skjønte alt ;)

 

Men, Time Capsulen har aldri vært koblet til med noen kabel..., kun fungert trådløst... Nå har den vært koblet fra alt av strøm i går og i dag, for å prøve å utelukke denne...

 

Jeg har nå prøvd å koble meg til AP`ene med nettverkskabel mot min pc, noe som har fungert utmerket før, men ikke nå lenger. Kommer ikke inn på dem. Bruker http://192.168.0.50/, som står i bruksanvisning, men kommer ikke inn. Prøvd flere kabler og begge to. Tenkte å sjekke om ssid står feil. Får resette dem om ikke annet, men det orker jeg ikke i kveld :sleep:

 

Det fungerer helt fint her nå, helt til jeg setter i nettverkskabel til switch/AP/trådløs antenne. Da må vel feilen ligge der?!

Lenke til kommentar

Slik som anlegget er beskrevet så vil "hovedmistenkt" i utgangspunktet være "switch/AP/trådløs antenne" dvs at det vil kunne oppstå noe krøll med denne, slik som det nå er beskrevet.

 

Misstenkt no 2 vil være router/modemet selv. (Det kan også godt være flere feil som virker sammen)

 

Dette er jo i utgangspunktet forholdsvis enkelt å feilsøke.

 

Det bør postes opplysninger om typebetegnelse for "switch/AP/trådløs antenne" slik at man kan finne fram den tekniske dokumentasjonen for denne. (Hvis ikke det er gjort et sted over.)

 

En annen feilsøking som nå også kan gjennomføres det er å slå fast sånn noenlunde 100% om det er feil på selve router/modemet. Det ville også vært greit med en typebetegnelse på denne.

 

For Telenor og de fleste andre internettleverandørene så skifter man modemet gratis hvis man kan dokumentere at man har gjennomført en noenlunde fornuftig feilsøking og det viser seg å være feil på selve router/modemet. Det er i alle fall det som vanligvis har pleid å skje i forbindelse med slike feilsøkinger.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

To dhcp servere er så absolutt en mulighet. Det er en av grunnene til at jeg har foreslått å koble fra og slå av enheter og så kople dem til og slå dem på en etter en (og sjekke når feilen oppstår.) Det er også en av grunnene til at jeg har etterlyst eksakte typebetegnelser, slik at man kan se hvilke enheter som har dhcp server og hvordan disse eventuelt konfigureres. Tilsvarende så ligger det noen mulige feilkilder på den trådløse siden, og i modemet/routeren selv, men alt dette er det jo egentlig ganske enkelt å nøste opp ved hjelp av en litt systematisk feilsøking der man selvfølgelig bruker fabrikkdokumentasjonen til de komponentene som er der. Det kan også godt finnes flere feil eller funksjonssvikt eller feilkonfigureringer som må "avdekkes" hver for seg.

Lenke til kommentar

Noen framskritt ?

 

Som det står forklart over så er ulike typer "falske signaler" og feilkonfigurering av ulik type en god og sannsynlig mulighet. Felles for ganske mange av disse feilkildenen det er jo at de faller bort dersom den eller de enhetene som eventuelt er feilkonfigurert kobles av eller slås av.

 

Min egen favoritt for forklaringsmodell er at det dreier seg om en "packet storm" som kan oppstå under visse forhold. Også her gjelder det prinsippet at kobler man av eller slår av den enheten som forårsaker dette så vil feilen vanligvis forsvinne.

 

En annen god mulighet er feil i selve routeren selv. Hvis man gidder så er det jo ingen ting i veien for å feilsøke denne muligheten slik at man kan si dette med en noenlunde høy grad av sikkehet.

 

Hvis man ønsker å gjennomføre en funksjonsprøve der man router/modemet fungerer slik som "normalt", så ville jeg ha gjort det omtrnet slik:

 

Hvis mulig så ville jeg ha koblet fra og slått av så godt som alt utstyr med unntak av router/modemet og en enkelt PC. Så ville jeg koblet en gul krysset kabel mellom PC og router/modem eventuelt en "normal" kabel, hvis dette fungerer.

 

Med kun en PC koblet opp til internett og ikke noe annet utstyr som kan gi feilfunksjon så ville jeg forsøkt å utsette router/modemet og internettforbindelsen for en belastningstest i den grad det er mulig. Hvis man vil sette opp en litt kraftig datastrøm uten å gjeøre noe ulovlig, så kan man jo for eksempel laste ned en liten samling med Linux ISO'er (torrent eller webserver.)

 

Hvis dette kjører stabilt over litt tid uten at internettforbindelsen faller ut, så ville jeg ha friskmeldt selve router/modemet og så begynne en systematisk feilsøking på resten av anlegget. En del av denne systematikken vil være å koble inn en og en komponent og observere for feilfunksjon eller ustabilitet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Vært bortreist hele helga, så nå har jeg ikke fått gjort noe mer med dette. Men, det har vært helt stabilt her så lenge vi ikke har koblet til "antennedelen- ut av huset". Så da er det vel neppe noe galt med router eller linje.

 

Skal prøve å komme til switch/AP og gjøre som dere beskriver, så fort jeg har tid. Det er bare en drøm at det virker stabilt, slik det gjør nå :)

 

Det kan jo hende jeg kunne brukt en form for "signalforsterker" over gårdsplassen i stedet for antenneløsningen, men hadde jo vært greit å bruke det som allerede er skrudd fast i veggen.

 

Skal prøve å få tid til å se mer på dette snart, tusen takk enn så lenge ;)

Lenke til kommentar

Dersom den trådløse dingsen som sender signalet over gårdsplassen er satt opp som en trådløs router i stedet for en trådløs bridge, så øker sjansene for at det hele kjører stabilt. En mulig grunn til ustabiliteten er at "noen" har stillt inn den trådløse dingsen som sender signaler over gårdsplassen fra "routing mode" til "bridge mode". Sjansen for at det oppstår en "packet storm" eller "en stor uønsket trafikk uten mål og mening" er størst hvis den kjører i bridge mode. (Det finnes jo også en tilsvarende problemstilling i mottaker enden.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...