gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Kan noen hjelpe meg? Vi opplever veldig ustabilt internett, "ingen internet tilgang. Har forsøkt å skisse opp hvordan ting er koblet sammen, jeg tror det må være en konflikt (ip konflikt?) som lager krøll. Internett faller stadig ut, på noen eller alle enheter. (se vedlagt jpg) - Prøvd å bytte til ny router, hjalp ikke. - nede på nettverkssymbolet: virker når det står: For øyeblikket koblet til "nettverksnavn". Men ofte kommer det opp både "nettverksnavn1" (2,3,4 eller 5). Er det her problemet ligger? - retningsstyrt trådløs antenne fra et bygg til et annet, kan det skape trøbbel? Har virket veldig bra dette egentlig. - virker som problemet oppstår i det vi kobler til alt som kobles til med nettverkskabel. Men, ikke sikker... alt i alt er det så ustabilt at det ikke er holdbart, hadde vært veldig glad om noen har tips. Kanskje det bare er noen enkle innstillinger i routeren som hadde løst det? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Mister du tilgang mellom enheter internt, eller kun ut mot internett? Hender det at Stall fungerer mens enheter i hovedbygget ikke får kontakt? Hvor har du størst problemer? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Det er mange enheter som er koblet til ja. Det kan godt hende at det blir for mye for routeren. Hvilken annen router er det du har prøvd? Lenke til kommentar
gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Mister du tilgang mellom enheter internt, eller kun ut mot internett? Hender det at Stall fungerer mens enheter i hovedbygget ikke får kontakt? Hvor har du størst problemer? Enheter internt har vi ikke engang prøvd å sette opp (ikke behov). Det viktige er at hver og en enhet fungerer mot internett. Dog, så kan jeg se andre maskiner fra "fjøs", men får ikke alltid internettilgang. Aksesspunktene er satt opp med hver sine mac-adresser (mot hverandre...). Vanskelig å si hvor det er størst problemer. macen virker best... Det er null system i når det virker eller ikke virker, plutselig står det bare "ingen internettilgang", og det hender det da hjelper å deaktivere nettverkskort for så å aktivere igjen. Kan virke en stund, så blir det "konflikt" igjen... Må som regel slå av og på router(modem). Da virker det en stund...men så fort det blir for mange enheter om internettilgangen blir det krøll (virker det som). Har det noe å si at nettverket står som "offentlig nettverk" på noen maskiner og "hjemmenettverk" på andre?! Her er det mange forskjellige operativsystemer også... Nå falt det plutselig ut igjen, logget inn på router og da kommer det opp feilmelding. Se vedlagt bilde... PS: Før hadde vi en dlink router etter et eldre modem. Deaktiverte da dhcp (?!) i den ene for at det ikke skulle bli rot, men ble krøll da også..., samme greia. Lenke til kommentar
gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Litt om oppsettet inne i routeren, vet ikke om det har noe å si?! legger ved et bilde også med div info... håper jo liksom at det skal være en filleting som gjør dette... MAX NAT Session Per Host : 3000 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Ser at du blander enkelte begreper her og roter med en del andre ting som gjør det litt vanskelig å forstå helt sikkert hva du mener... Enheter internt har vi ikke engang prøvd å sette opp (ikke behov). Det viktige er at hver og en enhet fungerer mot internett. Dog, så kan jeg se andre maskiner fra "fjøs", men får ikke alltid internettilgang. Ikke prøvd å sette opp en gang? Hva mener du med det? Er ikke noe "å sette opp"... Siden du sier du kan se andre enheter, så er det Internettilgangen som detter ned, ikke internt på LANet... Aksesspunktene er satt opp med hver sine mac-adresser (mot hverandre...). Alle enheter har en unik MAC-addresse.. Mener du IP addresse? Har det noe å si at nettverket står som "offentlig nettverk" på noen maskiner og "hjemmenettverk" på andre?! Her er det mange forskjellige operativsystemer også... Ikke for nettilgangen.. Det vil himdre deg i å oppdage de andre enhetene på LANet ditt.. Likevel best å sette "hjemmenettverk" på de som står som offentlige... Som nevnt tidligere her, så er nok hovedårsaken til problemene dine, Zyxel multimodemet... Det er ikke akkurat en toppmodell som tåler allverdens.... Du burde skaffe deg en skikkelig Asus router (RT-AC66 minimum), eller bedre (bedre/nyere enn 66'n eller et annet/bedre merke - PfSense for eksempel, hvis du har en gammel PC som du ikke bruker) og bridge Zyxelen fra Telenor... Hvor er det størst problemer? Hvilke enheter? Hva slags D-Linker har du? Er de satt opp korrekt til det formålet du bruker de til? Kun Zyxelen som står som DHCP server/router? Lenke til kommentar
gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Kan godt hende jeg roter med begreper, men det er så mye forskjellig her. Vet ikke hvordan jeg siterer men skal svare etter beste evne: 1: "Enheter internt har vi ikke engang prøvd å sette opp (ikke behov). Det viktige er at hver og en enhet fungerer mot internett. Dog, så kan jeg se andre maskiner fra "fjøs", men får ikke alltid internettilgang. Ikke prøvd å sette opp en gang? Hva mener du med det? Er ikke noe "å sette opp"... Siden du sier du kan se andre enheter, så er det Internettilgangen som detter ned, ikke internt på LANet..." Vi har ikke noe internt LAN, ( ikke satt maskiner i nettverk her), men hver og en maskin må på internett. Likevel kan jeg på noen maskiner se andre maskiner hvis du skjønner... Det er helt korrekt at det er internettilgangen som detter ned (det er problemet). 2: Aksesspunktene er satt opp med hver sine mac-adresser (mot hverandre...). Alle enheter har en unik MAC-addresse.. Mener du IP addresse? I forbindelse med at jeg monterte den trådløse retningsstyrte antennen (som de kalte det) ble jeg anbefalt en switch foran et aksesspunkt før hver antenne. d-link dwl-2100AP wireless access point. Disse ble satt opp med hver sine mac adresser, slik at de kommuniserer med hverandre. Dette fungerer bra. Tror ikke dette egentlig er problemet, men vet jo ikke... Ang ip adresse, så tenkte jeg kanskje det kunne bli en konflikt, eller at router ikke klarer å skille/dele ut, at det bare blir rot for den?! At det er derfor internett faller ut, og vi stadig må restarte router (modem). Vi fikk tilsendt denne fra telenor for noen uker siden, så trodde denne skulle være ok. Hvis det kan være routeren (modemet (zyxelen)) som har problemet kjøper jeg gjerne et annet hvis det bare vil virke!!! Er jo til å bli gal av det her Vær overbærende med meg, jeg kan ikke faguttrykkene Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Vi har ikke noe internt LAN, ( ikke satt maskiner i nettverk her), men hver og en maskin må på internett. Likevel kan jeg på noen maskiner se andre maskiner Jo, det er et LAN! Alt som er koblet til samme nettverk, er i et LAN... Så jo, du har et relativt stor LAN, med en shitty router, som igjen, er kjernen i problemet ditt.... 2: Aksesspunktene er satt opp med hver sine mac-adresser (mot hverandre...). Alle enheter har en unik MAC-addresse.. Mener du IP addresse? I forbindelse med at jeg monterte den trådløse retningsstyrte antennen (som de kalte det) ble jeg anbefalt en switch foran et aksesspunkt før hver antenne. d-link dwl-2100AP wireless access point. Disse ble satt opp med hver sine mac adresser, slik at de kommuniserer med hverandre. Igjen, MAC-adresse er en unik adresse alle nettverksenheter har.. De kan ikke settes opp med hver sin MAC-adresse, slik du skriver... MAC-adressen er hver enhets individuelle identitet.. IP adresser knyttes mot MAC-adresser.. Så, du mener de er satt opp med hver sine statiske IP adresser? Og hvordan er AP'ene koblet til switchene? Og switchene videre mot nettverket ditt? Legg gjerne ut en ny illustrasjon av det... Ang ip adresse, så tenkte jeg kanskje det kunne bli en konflikt, eller at router ikke klarer å skille/dele ut, at det bare blir rot for den?! Så lenge du bare har en (aktiv) DHCP server, så blir det ingen konflikt.. Den takler bare ikke alle enhetene og trafikken du belaster den med... Et annet punkt som kan være relevant, er hvordan du fysisk har satt opp/koblet nettverket ditt også... Bottom line, du trenger en mye bedre router til å styre nettverket ditt...... Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Kan hende jeg har gått glipp av denne infoen når jeg leste igjennom men hva heter accesspunktet du i tegningen din beskriver som en d-link? Hvilken d-link model er det? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) LAN = Local area network. Altså det som er innenfor router, der man bruker lokale IP'er. Vanligvis 10.0.x.x - eller 192.168.x.x. WAN er utsiden av router (for å si det enkelt)(man kan dog også få ekstern IP gjennom router) Endret 2. juni 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Kan hende jeg har gått glipp av denne infoen når jeg leste igjennom men hva heter accesspunktet du i tegningen din beskriver som en d-link? Hvilken d-link model er det? d-link dwl-2100AP wireless access point. Lenke til kommentar
Sakiko Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Se der ja, var vist i det kjappeste laget, ville bare få bekreftet at det ikke var 2 rutere som ikke hadde avslått DHCP han brukte. Da er jeg og enig i konklusjonen om at du trenger en bedre router til å styre hele greiene. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Iflg. denne feilmeldinga så mister rutermodemet kontakten med internett. Da er jo feilen utenfor ts sitt nett. Hvis ikke ZyXEL-boksen i seg selv svikter da... Endret 2. juni 2014 av Mr D 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Ja da, sant det... Men siden dette tydeligvis skjer når det er mange enheter tilkoblet samtidig, så virker det mere sannsynlig at det er Zyxelen som kneler på et punkt, enn at det er linja i seg selv det er noe feil med... Men har tatt med det i betraktningen..... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Da blir spørsmålet om linja er OK eller ikke. Hvis linja er grei så er det bare å bridge ZyXEL-en og kjøpe kvalitet fra Asus. Lenke til kommentar
gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Tusen tusen takk for alle svar, det virker som konklusjonen er å kjøpe nytt modem? Med innebygd routerfunksjon? Hvilken type? Vil helst ha noe enkelt, ikke noe jeg trenger "åpne porter", slå av dhcp, bytte kanaler etc etc som jeg ikke kan Var noen som nevnte om linja er ok? Vi har ekstremt dårlig hastighet, kjørte en test nå, men kan det være grunnen til at det blir problemer da?? Se bilde Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Spørsmålet er om linja er OK. Rutermodemets feilmelding sier at linja ikke er bra. Dvs mistet kontakt med internett. Endret 2. juni 2014 av Mr D Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) det virker som konklusjonen er å kjøpe nytt modem? Med innebygd routerfunksjon? Nei... Ingen som har nevnt nytt modem... Du trenger å skaffe deg en skikkelig router, og anbefalinger har du fått (LES: Asus)... Hastigheten i seg selv har ingenting å si.. Men hvis lav hastighet skyldes dårlig/ustabil linje, så kan selvfølgelig det ha innvirkning... Sjekk linjeavstand og mulig produktklasse på Kapaks.. Sjekk og bruk heller test.telenor.net for å måle hastigheten din... Endret 2. juni 2014 av ChrisCo Lenke til kommentar
gjest12345 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Det sier ikke meg så mye, se bilde, men det er et salig problem at det er dårlig internett i området her... Ble også sagt noe om at det ikke var flere som kunne koble seg til. En stund kjørte vi dobbelt opp, både fra eidsiva og telenor. Men, vi skal overleve dårlig hastighet, bare det er stabilt med det lille som er. Hadde håpet å slippe enda flere enheter etter hverandre. Men, da skal jeg bruke zyxel som modem, og deaktivere dhcp på denne? (slik at det ikke blir problemer. og kjøpe en asus (trådløs) router som settes etter zyxel. eller bridge som noen skrev. (Shit, jeg må nok få noen som kan hjelpe meg...) Har jeg forstått det riktig da? Begynner å ligne det vi hadde..., som ikke virket heller (men, det var veldig gammelt utstyr)... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå