oleoleole Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Mer spent på om routeren til Asus klarer 1Gbit/s med NAT-ing. Min RT-N66U klarte i hvert fall ikke mer enn ~230Mbit/s download, og står nå kun som et "access point" Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Godt poeng. Hvis man bruker samme logikk kan man kalle en 5 ports gigabit switch for en 10 Gbps switch :/ (dvs. 1Gbps begge veier for hver port)Ikke nødvendigvis. Mange svitsjer klarer ikke å makse ut alle porter på en gang. En svitsj kan for eksempel ha 8 gigabit-porter, men bare klare å sende 5 Gbps om gangen. Det er sjeldent man benytter maks hastighet på alle porter samtidig så i virkeligheten vil man sjeldent merke noe til det. Litt som ISPer selger f.eks. 50Mbps linjer til 30 hustander selv om linja deres totalt klarer 1Gbps. Siden ikke alle (vanligvis) utnytter linja si fullt ut samtidig vil det ikke merkes for forbrukerene at de har oversolgt linja si. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Mer spent på om routeren til Asus klarer 1Gbit/s med NAT-ing. Min RT-N66U klarte i hvert fall ikke mer enn ~230Mbit/s download, og står nå kun som et "access point" Samme her. AC66U som jeg har nå, klarer ikke mer enn ca. 830 Mbps WAN til LAN, og med Gbit linjen jeg får til høsten så holder ikke det Endret 7. august 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Med Gigabitlinje så er det smått kriminelt og sitte på slikt konsumerutstyr! Da er det bare å bygge seg en liten xeon-server og legge inn pfSense så går gigabitlinjen som en lek! Også bruker du AC66U som aksesspunkt. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Får man nærmere 1Gbps throughput med nyeste generasjons Intel CPU med pfSense? Jeg har en E8400 i min boks og den klarer rundt en 850Mbps. Ingen klager på det, men mye vil ha mer Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Med Gigabitlinje så er det smått kriminelt og sitte på slikt konsumerutstyr! Da er det bare å bygge seg en liten xeon-server og legge inn pfSense så går gigabitlinjen som en lek! Også bruker du AC66U som aksesspunkt. Jeg vurderer pfSense, men har ikke funnet en god løsning på oppsett enda. Men vurderer å lage en tråd for å få hjelp. Jeg bor i en liten leilighet, og med flere pc/servere etc. så er størrelse, støy og strømforbruk(varme) viktig. Det finnes spesiallagde systemer, men de er enten for svake for mitt bruk eller for kraftige(store og lager for mye lyd). Så jeg har vurdert en m-itx løsning, men har ikke funnet delene som dekker mine behov helt enda. Endret 7. august 2014 av Uderzo Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Får man nærmere 1Gbps throughput med nyeste generasjons Intel CPU med pfSense? Jeg har en E8400 i min boks og den klarer rundt en 850Mbps. Ingen klager på det, men mye vil ha mer Jeg vil tro at en quadcore vil være noe raskere enn en dualcore, men er ikke helt sikker på hvor godt pfSense utnytter kjernene i forhold til routing. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ang. stille så har min boks ingen bevegelige deler og dermed så er det kun litt coilwhine fra PSU som lager lyd, now som er veldig lavt. Kabinettet er for smalt for kjøleren slik at sidedøren er av og for lavt til at PSU kasn være over kjøleren, så den ligger oppå kabinettet. Det er ghetto, det. Jeg er klar over at en Haswell quadcore yter mye bedre enn en Wolfdale, men hvor mye er det å hente på for throught put på 1Gbps NIC? Det vil jo alltid være noe overhead. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Det er det jeg lurer på også, kommer også selvsagt an på hvilke tjenester/pakker du kjører på pfSense, noen bruker en del CPU. Har ikke funnet noen gode tall på hva som er minimumskravet for å route 1Gbps. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå