baroney1 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Hei! Jeg vurderer å kjøpe en SSD-harddisk til min Asus G75VW gamer laptop. Er det enkelt å legge over OS-en til SSD-en? Følger det vanligvis med programvare til SSD-en som gjør dette for deg? Er det risikabelt? Vurderer å kjøpe denne, men finner ingen utvidet informasjon på hjemmesiden: http://www.netonnet.no/art/data/lagring/intern-harddisk/ssd-sata-25-tom/Samsung-840EVOBasic120GB/190619.4057/ På forhånd takk for svar=) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Det finnes OEM versjoner av SSD diskene også, ville spurt nettbutikken, ellers vet jeg elkjøp selger boxer versjon, de med programvare etc. http://www.myce.com/review/samsung-840-evo-250gb-ssd-review-68214/?PageSpeed=noscript Jeg antar du ser etter: Samsung Data Migration Software som pleier en del tilfeller å følge med SSD diskene. Det er en ok en grunn for det anbefales å ta en ren installasjon, både med tanke på AHCI drivere og Trim, ved å ta backup riskerer man det ikke blir satt opp riktig, eller at maskinen ikke vil startes fra SSD disken, men er jo verdt å prøve. Lenke til kommentar
baroney1 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Det finnes OEM versjoner av SSD diskene også, ville spurt nettbutikken, ellers vet jeg elkjøp selger boxer versjon, de med programvare etc. http://www.myce.com/review/samsung-840-evo-250gb-ssd-review-68214/?PageSpeed=noscript Jeg antar du ser etter: Samsung Data Migration Software som pleier en del tilfeller å følge med SSD diskene. Det er en ok en grunn for det anbefales å ta en ren installasjon, både med tanke på AHCI drivere og Trim, ved å ta backup riskerer man det ikke blir satt opp riktig, eller at maskinen ikke vil startes fra SSD disken, men er jo verdt å prøve. Alright, takk for svar=) Du anbefaler altså at jeg formaterer og reinstallerer windows på SSD-disken? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Det er egentlig ingen grunn i det hele tatt til å foreta en ren installasjon kun pga skifte fra "snurredisk" til SSD i den laptopen. Alle driivere vil være de samme, og trim er støttet både av Windows 7 og Windows 8. Kjøper man en "kit" med Samsung SSD'er følger Data Migration Software med disken, pluss braketter (monteringssett) og SATA til USB kabel. Du har også Paragon Migrate OS to SSD som er et bra program for slikt, koster en hundrelapp. Endret 2. juni 2014 av Chavalito 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Tror asus sine laptopper kommer med software som fikser biffen. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Bare sjekk om dagens disk er via IDE eller AHCI. Pass på at AHCI er satt når du har SSDen oppe og gå. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Tror den laptopen er så ny at AHCI er satt som "Default" i BIOS. Jeg byttet fra "snurredisk" til SSD i min latop, brukte Paragon Partition Manager til å klone OS disken over til SSD'en, null problem. Brukte en SATA til USB kabel som fulgte med Samsung 840 jeg kjøpte til madamen sin PC. Endret 2. juni 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Virker som at Asus leverer sine maskiner med ett program som heter "Backtracker" som ved hjelp av en minnepenn skal hjelpe deg å få windows over på en SSD. Lenke til kommentar
baroney1 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 All right, takker alle for svar=) Da går vi til innkjøp av en ny SSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå