Gå til innhold

Gjeldsproblemer Betalings anmerkning, lønnstrekk

Anbefalte innlegg

Hei,

Gjelder ikke meg men samboeren min har en del gjeldsproblemer fra tidligere forhold. Gjelden mener hun er på ca 150 000. Lurer på hvordan best løse dette sammen? jeg har ingen gjeld utenom ca 80 000 på studielån. Hun har fått lønnstrekk på studielånet sitt. Så hun har ca 4000 i mnd i lønnstrekk der. Vi har ingen sikkerhet som kan stilles alt som kan selges for å betjene er solgt. Så trenger en refinansiering til en gunstig rente. Er dette mulig eller må det bli et lån til 16-18 % rente.? Noen som har noen gode tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er mange kreditorer inne i bildet kan det være vanskelig å forhandle frem en betalinsplan, da alle gjerne vil ha pengene sine først. Spesielt når Statens Innkrevingssentral er inne i bildet vil andre være vanskelig å ha med å gjøre siden de må stille bak SI i køen.

En mulighet er selvsagt å refinansiere alt inn i ett forbukslån, men dette får neppe samboeren din, så da må du overta all gjelden. Da må du i alle fall være veldig sikker på forholdet og jeg ville i alle fall krevd å ha kontroll over resten av økonomien til samboeren inntil gjelden er betalt. Lån fra familie er kanskje en bedre vei å gå om det er en mulighet, men det krever jo også selvsagt at man prioriterer å betale ned gjelden og lever litt sparsommelig til dette er gjort.

Det er også mye lettere å holde oversikt om man får samlet all gjelden på ett sted. Rentene vil uansett ikke utgjøre mer enn renter og omkostninger på saker som går til inkasso osv.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

150.000 kroner er jo vekslepenger i gjeldsammenheng! Var det ikke mulig å få til en grei avbetalingsordning med kreditoren før det gikk til tvungen trekk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Bank Norwegian har vist ganske gode betingelser på refinansiering.
Ser at eff. rente starter på 9,59%. Men du får nok rente helt ned til "boliglån nivå", men om du allerede eier en bolig kan du ta opp lån på boligen å få det lagt på boliglånet ditt (men ettersom du sier dere ikke har noe sikkerhet, så utgår vel det).

Lenke til kommentar

150.000 kroner er jo vekslepenger i gjeldsammenheng! Var det ikke mulig å få til en grei avbetalingsordning med kreditoren før det gikk til tvungen trekk?

Ja det er jo det men lurte på om noen hadde et bedre tips til låne mulighet for sånn som det er nå går det mye penger på masse forskjellige kreditorer. Tvungen trekk er på ca 50 k i lånekassen. Og avtalen hun fikk var ikke særlig bra. Og nå får hun jo ikke lån i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Familie går nok ikke. Har ikke noe god kontakt og de jeg har kontakt med har ikke veldig mye penger.

Vil vel ha best mulig rente 150 000 skal vi alltids klare og betjene. Men til 16 17 18% rente blir det jo mye i renter også over 10 år...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Familie går nok ikke. Har ikke noe god kontakt og de jeg har kontakt med har ikke veldig mye penger.

Vil vel ha best mulig rente 150 000 skal vi alltids klare og betjene. Men til 16 17 18% rente blir det jo mye i renter også over 10 år...

Hvis det er snakk om å betale ned alt over 10 år så er jo ikke det mer enn 15000 i avdrag i året. 1250 kr i avdarg i mnd. Ville nok forsøkt å betalt ned mer enn det. Men som jeg skrev lengere opp her, ta kontakt med BankNorwegian og hør med de.

Om ikke hun får lån kan jo eventuelt du ta opp lån, og gi henne et privat lån. Men da skal dere være nøye på å signere en kontrakt samt føre det i selvangivelsen. HVIS det skulle bli slutt så er det plutselig du som sitter der med 150 000 i lån, og ikke henne.

Lenke til kommentar

Hvis man skal lære noe fra luksusfellen så er det at første trinn til bedre økonomi er å skaffe seg en oversikt over hvor pengene går idag - og dette tror jeg kan være en god ide også for dere (jeg sier dere ettersom du virker villig til å være med å dra lasset ). Så for å bruke modellen som er brukt der;

Start med å få en helt nøyaktig oversikt over hvilke kreditorer som er der idag. Ta gjerne kontakt med de og si det som det er. Da viser dere også handlingsvilje, og det kan være ett viktig moment når man kanskje senere skal be om bedre vilkår. Med andre ord; ikke vent til de tar kontakt, vær frampå og vis at dere tar initativ, gjeld forsvinner ikke fordi man ikke tenker over det.

Når dere nå vet hvor mye kreditorene krever, og det kan fort være ett beløp som er høyere enn de 150 000,- hun idag tror det dreier seg om, må dere begynne å se på hvilke andre levekostnader dere har, og hvilke dere kan gå ned på.

Sett opp ett budsjett som inneholder alle de vanlige utgiftene; bokostnader (husleie, strøm, forsikring etc), og alt som dere vanligvis bruker penger på. Erfaringsmessig kan man ha MYE å spare på matbudsjettet, ikke nødvendigvis fordi man spiser dårligere, men fordi man planlegger innkjøp før man står i butikken. Jeg og samboeren kan om vi ønsker spise og drikke for under 2000kr i måneden, og da snakker vi stort sett om kylling, fisk og kjøttvarer som basis som er kjøpt i større kvanta, også blir det brukt ris og ferske grønnsaker etter behov.

Vær ærlige med dere selv og finn ut hvor mye dere kan klare dere uten en liten periode av livet, men husk også på å sette av en liten femhundrelapp eller to slik at man etter en stund får seg en liten buffer, og kanskje også får muligheten til å kose seg litt ekstra på en merkedag eller slikt.

Når alle boutgifter, leveutgifter og sparing er innlagt i budsjettet så ser dere hvor mye dere kan bruke på å nedbetale dårlig gjeld. Sannsynligvis vil det være ett beløp som er høyere enn hva hun har som tvunget trekk idag, og da er det på tide å ringe tilbake til de nå kanskje litt mer velvillige kreditorene. Hvis dere kan fortelle de at dere ønsker å betale ned bare litt mer i måneden så viser dere en handlingskraft som kanskje bare en liten prosentandel av de med finansielle problemer gjør - og da stiller dere mye sterkere for litt gjensidig velvilje.

Jeg ville for alt det er verdt, og om jeg så måtte leve på aller minste grunnlag, unngått å koble inn enda en potensiell kreditor ved å refiansiere dette med ett forbrukslån.

Ja det vil være kjipt, og det vil være mange kjedelige kvelder hvor dere har mest lyst å gå ut og bruke penger på helt andre ting - men det er så verdt det den dagen dere kan takke farvel til den byrden det er å ha store beløp hengende over seg.

Jeg har vært der selv, med kredittkortgjeld og tvungne trekk og ingen mulighet til å tegne så mye som ett mobilabonnement, men takket være en ærlig og ganske så handlingskraftig samboer klarte jeg å rydde opp. etter 1 1/2 år fikk jeg en telefon fra det som hadde vært den største kreditoren og de kunne meddele at nå var siste innbetaling registrert, og jeg var fri for gjeld. Den dagen var alt verdt det :)

Tro meg på en ting, hvis du klarer å stå ved kjæresten og hjelpe hun gjennom dette er hun deg evig takknemlig - og ikke glemt at dette bare er en liten periode av livet, og hvis dere klarer dette står dere utrolig mye sterkere hvis noe skulle skje igjen.

Lang post dette, men kjente meg veldig igjen.

Lykke til :)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Bank Norwegian har vist ganske gode betingelser på refinansiering.

Ser at eff. rente starter på 9,59%. Men du får nok rente helt ned til "boliglån nivå", men om du allerede eier en bolig kan du ta opp lån på boligen å få det lagt på boliglånet ditt (men ettersom du sier dere ikke har noe sikkerhet, så utgår vel det).

At renten starter på 9,59% betyr ikke nødvendigvis at man får det. Jeg tipper banken har en god del sikkerhet involvert i en slik rente. De fleste havner på 17-22% rente.

Lenke til kommentar

Det blir mye renter, men du sier selv at dere ikke har noe form for sikkerhet. Som tidligere nevnt er 150 000 kr forholdsvis lite i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar

Vært i en lignende situasjon hvor jeg hadde 100.000 kr i ett forbrukslån og 5 andre smålån på rundt 5000-10.000 kr hver. Alle lånene var gått til inkasso og deretter videre til namsmann. Lånte 60.000 av foreldrene mine og betalte ned alle smålånene slik at jeg kun satt igjen med lånet på 100.000 kr. Deretter ringte jeg kreditoren som hadde saken og spurte om å få en nedbetalingsordning på 5000 kr i måneden og at de frøs rentene.

Kjæresten din skulle gjort noe før saken gikk til tvungen lønnstrekk hos namsmannen. Tror likevell dere må prøve å godsnakke med kreditorene, for de kan faktisk få til helt utrolige avtaler og være veldig tilbøyelige hva angår betalingsfrister osv. Jeg måtte utsette forfallsdato på betalingsordningen min hele 3 ganger. På den fjerde gangen sa de derimot stopp og sa at hvis de ikke fikk betalt etter 4 utsettelser ble avtalen misligholdt og hele gjelden ble dumpet i fanget mitt. Jeg betalte i tide og fikk beholde nedbetalingsavtalen med kreditoren.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Er en vaskelig situasjon. Har fått lån i satander på 150 000.- via lendo til 16, noe renter. Men er veldig usikker. Forholdet kan jo skrante og da sitter jeg der med gjelda. I tillegg skal vi ha barn i slutten av juli. Lånekassen hadde hun en avtale med men vet ikke hva som skjedde i den saken. Hun er veldig vanskelig og ha med å gjøre når jeg skal prate om gjelden vanskelig og få vite hvor mye og hvem osv osv...

Så beste muligheten vil vel være låne pengene og låne de videre til hun med et gjeldsbrev eller noe? Eller ville de muligens gått og lånt også kunne tatt opp et eget lån til å betale ned mitt lån?

Lenke til kommentar

Om hun er vanskelig å ha med å gjøre angående dette så hadde jeg ikke tatt opp lån for henne. Risikerer jo som du sier selv å sitte opp med gjelden selv.

Om du vil hjelpe henne så ber du om en fullmakt i fra henne der du kan hente inn gjeldsinnformasjon og snakke med kreditorer for henne.

Send en forespørsel på https://www.inkasso.no/gjeld

Det tar da 7-28 dager å få tilsendt en oversikt fra de ulike selskapene på hvor mye hun skylder.

Merk at gjeld til lånekassen, stat og kommune ikke blir tatt med her og må sende forespørsel utenom til dem direkte.

En ting til. Om hun skylder 150 000 i inkasso, så får en veldig ofte bedre ordninger ved fullt oppgjør og en kan slippe unna med så mye som 60% av beløpet, alt etter saksbehandler du møter på i andre enden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lån henne ei krone før dere har oversikt over hvor stor gjelden faktisk er. Hun kan synes det er så vanskelig hun bare vil(og det forstår eg at det er), men om hun ikke tar tak i problemet og prater om det så vil dette kun være "nok en kreditor" og forsvinne i den store mengden.

Og når dere først tar tak i problemet så må dere og sørge for å kvitte dere med alle utestående fordringer. ALLE. Ikke halvparten, ikke noen av de, men _alle_. Og for å kunne gjøre det må hun ta tak i dette og prate om det.

Når dere har full oversikt så kan dere begynne å forhandle. Om reell sum er 150k så kan dere lett forhandlere dere ned til 100-130k ved å tilby kontant oppgjør. Alternativet for kreditor/inkassoselskap er en årelang kamp om å få pengene, og det er de ofte ikke interessert i.

Og for deres begges skyld, sørg for låneavtale. Når dere nå er sammen og fungerer(delvis) som ett par så sørger dere naturligvis for å samarbeide om å bli kvitt økonomiske forpliktelser. Men i det øyeblikket dere skulle(mot all formodning) gå fra hverandre så må det være veldig tydelig at hun skylder deg penger tilsvarende det som står igjen på lånet. Enten betjenes dette da med kontantoppgjør når dere går fra hverandre eller en nedbetaling til deg(som du betaler videre) eller betaling direkte på lånet.

I mellomtiden bør dere BEGGE sørge for at lånet er nedbetalt snarest. Det er ikke gunnstig å la det gå ut hele løpetiden sin. Det blir dyrt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Er en vaskelig situasjon. Har fått lån i satander på 150 000.- via lendo til 16, noe renter. Men er veldig usikker. Forholdet kan jo skrante og da sitter jeg der med gjelda. I tillegg skal vi ha barn i slutten av juli. Lånekassen hadde hun en avtale med men vet ikke hva som skjedde i den saken. Hun er veldig vanskelig og ha med å gjøre når jeg skal prate om gjelden vanskelig og få vite hvor mye og hvem osv osv...

Så beste muligheten vil vel være låne pengene og låne de videre til hun med et gjeldsbrev eller noe? Eller ville de muligens gått og lånt også kunne tatt opp et eget lån til å betale ned mitt lån?

Hør på hva du selv sier! Du aner ikke hvor høy gjelden hennes faktisk er. Det kan godt være at hun har mye større gjeld enn du tror. At du tar opp et lån i ditt navn og låner henne pengene vil i såfall bare gjøre at dere begge sitter i økonomisk ruin. Så lenge hun er "vanskelig", så kan du ikke gjøre noe slikt for henne. Det er først når du har fullstendig oversikt du evt kan hjelpe.

Det høres ut som løsningen her er gjeldsordning* e.l., noe som ikke nødvendigvis blir så ille for dere hvis du ikke også er syltet ned i gjeld.

Et forbrukslån på 150.000 med 16% rente er ufattelig dyrt. La oss si du tar det på 10 års nedbetaling, så blir totalkostnaden noe sånt som 300.000.

* https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Lenke til kommentar

Hvis hun er vanskelig å ha med å gjøre i denne saken, synes jeg du burde kreve en fullmakt for å få oversikt. Spesielt nå som dere venter barn er det viktig å få til en ordning som stabiliserer begges økonomi. Her er du nødt til å stille noen ultimatum for å få henne til å skjønne at hun ikke kan stikke hodet i sanden. Gjelden forsvinner ikke, og det blir egentlig bare verre for henne jo lenger tid som går uten at hun tar et oppgjør med sin økonomiske fortid.

Håper for din del at de 150000 hun tror hun har i gjeld er i nærheten av det det er snakk om. Erfaringsmessig er det ofte mye mer, da de som stikker hodet i sanden ofte glemmer å regne med inkassosalærer, renter etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...