Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte servoveske på Toyota Avensis 1,8 1998 model

Anbefalte innlegg

Skal servoen vere heilt lydløs når ein svinger og bilen står i ro? Har ein Toyota Avensis og den lager ein slag servolyd(ikkje så høglytt som ein Volkswagen Caravelle). Er dette normalt?

Vurderer å bytte servovesken, men er det godt nok å kjøpe ei eingongssprøyte på apoteket og dra ut det som er i beholderen og fylle på nytt? Eller bør eg gjøre det på den skikkelig måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

På generell basis er det ikke unormalt at det er noe arbeidslyd fra en servo, spesielt på an gammel bil. Nå vet ikke jeg spesifikk for denne bilen hvordan hydraulikken er koblet, men om den har aktiv retur fra pumpe til reservoar ville jeg bytta olje på følgende vis: Løft opp bilen foran til framhjulene henger fritt, eller i minste fall sørg for at bilen står på et underlag som ikke gir mer motstand på styringen enn høyst nødvendig. Løsne returslangen og led denne til et avløpsreservoar på noen liter. Start motoren og drei rattet fra side til side MENS det etterfylles olje av riktig kvalitet. Fortsett prosessen til olja som flommer ut av returen tydelig har endret lukt og farge til tilnærmet det samme som den nye olja. Obs, strømmen av olje ut returen kan være ganske stor så rask etterfylling kan være nødvendig. Beregn en 2-4 liter for god gjennomskylling av systemet, men 1-2 liter bør være nok til å bytte mesteparten av olja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...