Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppdaget cat5E i veggen, hvordan kobler jeg opp? "Grønn"

Anbefalte innlegg

Hei dere! Flyttet inn i ny tomannsbolig for et par år tilbake. Inntil nå har jeg hatt trådløst nett via kabel-tv, som har fungert OK men ikke mer enn det. Vil gjerne ha min stasjonære PC på kablet gigabit nett. Laptop, iPhone, iPad osv trenger naturligvis trådløst.

Jeg hadde egentlig gitt opp hele prosjektet inntil jeg nå oppdaget et forhåndsboret hull i veggen, med en liten kabelstump cat5e inni! Hvordan kobles dette opp for en som er helt grønn på området? Går utifra at jeg trenger et modem for å få det til. Pr i dag bruker jeg get tv-boksen som modem (ettersom bredbåndet kommer inn der).

Tips? Er det forresten mulig å skjøte nettverkskabler? Stumpen er kanskje i korteste laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo helt ann på hva denne kabelen er koblet til da? Har du din egen trådløse router og modem, eller er det delt med noen andre?

For alt vi vet så er kabelen koblet rett opp til en switch/router som igjen har nettforbindelse, som i praksis betyr at det bare er å koble seg på den direkte. I et annet tilfelle kan det hende den ikke er koblet til noe som helst, og at det finnes et annet uttak som kabelen går til.

Lenke til kommentar

Hvis du har en Get boks med WiFi, så er den også en router, med (høyst sannsynlig) 4 ethernet porten på bak siden.. Da er det bare å koble PCen din inn i en av de...

Alternativt, som også er bedre, er å skaffe deg en egen router, anbefaler Asus, og koble til Get boksen....

Lenke til kommentar

Okey, må bare beklage forståelsen. Er temmelig grønn på nettverk og den biten. Som sagt kjøpte vi huset nøkkelferdig, hva den er koblet til i andre enden har jeg ikke peiling på. Tviler sterkt på at den er koblet på switch/router, da jeg tviler på at huseier sponser abbonement.

Vi har ett uttak til i huset, er det samme kabel kanskje? Hva må isåfall gjøres? Er det bare å kontakte nettleverandør og bestille adsl?

edit: Jeg har router med nåværende nettløsning. Bruker modemet fra Get, og Time Capsule fra Apple som router. Pr nå har vi en kabel fra veggen som gir både tv og internett (gjennom kabel tv). Denne coax-kabelen går inn i get-modemet som igjen er koblet til time capsule som lager trådløs nett.

Poenget er at jeg ønsker å kable den stasjonære pcen da jeg sliter litt med latency etc.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Tja, det kan godt hende at de to uttakene er samme kabel.

Hvis du ønsker lav latency/rask tilkobling så vil du måtte finne en løsning å koble stasjonære til "time capsule". Nå vet jeg ikke om det andre uttaket som du ikke vet hvor går er i nærheten av hvor "time capsule"- enheten står plassert. Hvis ikke, så hjelper det jo lite.

Å bestille en ny internettlinje er både dyrere, og tregere alternativ enn å bare bruke den fiberlinja du har inn. Det eneste du trenger å gjøre er som sagt å koble en kabel fra stasjonøre til "time capsule". Det mystiske uttaket hjelper deg nada om andre denne av den ikke er i nærheten av denne enheten.

Edit: Om du velger å bytte ut din nåværende router eller ei, som TMB nevnte, blir et sidesprang som kan løse problemer om du fortsatt sliter med ytelsen etter å koblet deg direkte opp til "Time Capsule". Først og fremst så må du enten finne en måte å koble til via kabel.

Er da uansett ikke hokus pokus å koble opp en ny kabel i et hus. Ja, selv i samtlige leiligheter jeg har bodd så har huseier vært grei å latt meg strekke noen kabellister, trukket utendørs og boret litt i tak og vegger.

Hvordan du finner ut om de to uttakene er koblet sammen er i grunn et godt spørsmål. Utenom det åpenbare hvor du prøver å dra i endene for å se, så trengs gjerne noe elektrisk utstyr for å sjekke.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Snakket litt med broren min på telefon (nettverk/IT-mann), og ble litt klokere på hva jeg kan gjøre.

Å finne ut om det er samme kabel var visst enkelt med peilerutstyr, så man kan "lytte" i andre enden.

Jeg har 2 stk uttak med 3 kontakter merket radio, tv og internett. Han foreslo å bruke uttaket bak tven til å kun motta tv-signaler, for så å sette opp et enkelt kabelmodem (til internett) på boden hvor det andre uttaket er (like ved ethernet-uttaket). For så å koble opp router der sammen med kabelmodemet. Dermed er det en smal sak å koble kabelen fra veggen til routeren, og fra veggen til pcen i andre rommet.

Får forske litt på det. Takk for innspill, nok en gang! :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...