Gå til innhold

Seile fra Stavanger til Tønsberg, hva trengs av utstyr?

Anbefalte innlegg

Hei, broren min har kjøpt seg seilbåt og skal hente den i Stavanger på fredag,
har tenkt til å bli med,
men aner ikke hva som trengs av utstyr,
da jeg er helt grønn når det gjelder seiling.

Trenger jeg f.eks en overlevelsesdrakt og hvor mye koster en slik?

Og viss jeg trenger en slik,
hvilke fysiske butikker har det på lager? (Jeg bor i nærheten av Drammen.)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen fasitsvar, og det er viktigere å vite hvordan utstyret skal brukes enn å slavisk følge en liste. Overlevelsesdrakt er fint vinterstid. Evakueringsmulighet er viktig, dvs overlevelsesdrakter til alle, jolle eller redningsflåte.

http://www.baatwiki.no/wiki/sikkerhetsutstyr

Har ingen anelse om det er jolle på seilbåten.

Men som sagt,

vet du om fysiske butikker som fører overlevelsedrakter i tilfelle jeg skaffer meg det?

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Ville hatt med en redningsflåte og kanskje overlevelsesdrakter. Er ikke sikker på om det er noen fysiske butikker som selger overlevelsesdrakter,(finnes sikkert...) men det er ihvertfall mange nettbutikker som selger det. Sjekk med en marina eller en annen butikk som selger maritimt utstyr.

Endret av La8pv
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale jolle og ikke overlevelsesdrakt nå som det er sommer - jolle er svært kjekt å ha når man er på tur i seilbåt, da kan man gjøre landhogg på øde øyer, etc, og det kan også være et nyttig redskap i enkelte situasjoner. Man kan få kjøpt en relativt billig jolle på Biltema, eller man dra den helt ut og kjøpe seg en god jolle med påhengsmotor. http://www.baatwiki.no/wiki/jolle

"Overlevelsesdrakt" kan forøvrig bety to litt forskjellige ting - enten en kjeledress med flyteelementer som er beregnet på bruk i kaldt vær og som også sørger for at man kan oppholde seg i noen timer i kaldt sjøvann uten å hverken drukne eller fryse ihjel, eller en "romdrakt" som overhodet ikke er beregnet for noe vanlig bruk, men som vil sørge for at man holder seg tørr, flytende og varm i mange timer under arktiske temperaturer. Det siste selges kanskje ikke over disk i helt allminnelige fysiske båtbutikker, men enhver båtbutikk med respekt for seg selv bør ha inne den første varianten. Jeg vet bare av én båtutstyrsbutikk i Drammen, den ligger langs hovedveien mot Svelvik, litt forbi Rundtom - den er liten, dyr og har grettent personale, men det er vel verd forsøket. Biltema selger ikke noe slikt utstyr svjv.

Bakken Motor, Kobbervikdalen 115, er nærmeste Watski-forhandler - med Watski kan man bestille på nett og hente/betale på butikken. http://www.watski.no/Overlevelsesdrakt-111LI

Drar du mot Sandvika finnes det mange båtbutikker i det området, bl.a. Maritim og SeaSea, det ville forbause meg stort om du ikke finner overlevelsesdrakt over disk i disse butikkene.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips,
men ser ikke ut til at jeg blir med på henting av seilbåten,
da det dukket opp noe uventet,
pluss at han skal ha med seg noen som har god peiling på seiling,
noe verken han eller jeg har.

Tar med meg tipsene til en annen gang. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

pluss at han skal ha med seg noen som har god peiling på seiling,

noe verken han eller jeg har.

Det er akkurat det tipset jeg ville ha gitt :)

Ellers så trenger man ikke mye ekstra utstyr for en såpass kort seilas, med god sjømannskap kommer man langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...