Gå til innhold

1 fjernkontroll til alt med LG IDTV + Samsung lydplanke?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en ny LG LA640V TV med integrert parabol-dekoder/IDTV, og skal benytte en Samsung HW-F750 lydplanke til denne. Ref. reklamen:

The 'F750 supports a recent implementation of the HDMI standard for features like Audio Return Channel, which enables two-way audio transmission over one cable, and Samsung's Anynet+™, which enables one-touch (and one-remote) control over all of your HDMI-connected Samsung components.

. Problemet er at TV ikke har HDMI ut, så da må jeg vel bruke optisk ut fra tv. Ender man opp med å ikke kunne styre volum med fjernkontrollen til TV da?

Finnes det ev. noen annen løsning for å kun ha én fjernkontroll annet enn å koble lydplanke til TV via aux (dvs. sende et forsterket signal) ?

Det er en LG tv, ser at noen LG lydplanker støtter en slags Bluetooth-tilkobling til TV, kan man bruke én fjernkontroll da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen TV har HDMI ut, men iflg. bruksanvisningen jeg lastet ned har denne TV-en ARC (Audio Return Channel) på HDMI1 og ved å bruke denne kontakten skal du få lyd ut til lydplanke. Styringen vil forhåpentligvis fungere da begge enheter støtter CEC selv om Samsung kaller det Anynet+ og LG kaller det SimpLink.

Lenke til kommentar

Takk, var det jeg håpet på selv. Litt spent på om ARC vil funke, men krysser fingrene. Må kanskje passe på å kjøpe en HDMI 1.4+ sertifisert kabel?

Leste litt om folk som hadde problemer med at LG tv "glemte" en slik CEC-tilkobling mellom hver gang den ble slått av, får se...

Lenke til kommentar

ARC skal fungere. Det er laget til det oppsettet du driver med her. Og det med kabelen stemmer, ARC kom med HDMI 1.4 og fungerer ikke med "gamle" kabler.

Jepp, har lest meg litt mer opp på det og det virker som om folk har problemer med mange TV-er til å få tv til å både skru på og av soundbar via CEC, men satser på at den klarer å skru den på, så kan den heller skru seg av selv etter 20 min idle.

Kommer med fyldig rapport over helgen :)

Lenke til kommentar

Hoppsann, da var oppdraget utført.

Trodde nesten at det var for godt til å være sant da alt virket ved første forsøk, automatisk på, automatisk av, volumjustering funket, lyd via ARC osv.

Og det var det da vitterlig også.

Etter litt kobling frem og tilbake og mye skru av/på ifbm. veggmontering og montering av kabellist, sluttet plutselig lydplanken å slå seg på sammen med TV. Når jeg slo den på manuelt funket den fint med både lyd, volumkontroll og skrudde seg av sammen med TV, men ville altså ikke skru seg på sammen med TV lenger.

Etter noen timer med mye frem og tilbake oppgraderte jeg firmware og kjørte "init" av planken på nytt, da funket alt igjen... greit å vite for andre som ev. prøver det samme.

Ellers vil jeg si at lyden i planken er OK, overdrevent mye bass og litt suselyd hvis man går nærme. Har vesentlig bedre lydkvalitet i mitt 15 år gamle stereoanlegg til 4000 kroner fra Hi-Fi-klubben.

Bluetooth-delen har ganske svak antenne, kan ikke være lenger unna enn ~2.5 meter, da begynner det å hakke.

Men alt i alt en grei deal mtp. at jeg fikk 25% rabatt, og en enorm forbedring i forhold til lyden på TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...