Gå til innhold

Tap av angrerett ?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en kommunikasjon gående med PSData.no angående bytting av de 2x256 pc3500 geil golden dragon brikkene mine

på grunn av egne ting som f.eks skole og deres system har det blitt ca 1 mail hver dag sendt, så ting har tatt tid

nå fikk jeg en mail hvor det stod at jeg har mistet angreretten fordi det har tatt for lang tid ? Hva innebærer dette ? kan jeg plutselig ikke bytte den DEFEKTE ram-brikken min som var defekt da de sendte den ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har lest loven så vil jeg tro det er datoen da du tok kontakt som gjelder.

Men det høres rart ut med angrerett og defekte varer, dog. Sikker på at du mener angrerett og ikke reklamasjon?

Dersom brikken er defekt og det ikke er din feil har du om ikke annet reklamasjonsrett, vet ikke hvordan det er med angrerett og defekte varer. Neppe noe problem dersom du ikke er skyld i at brikken ikke virker.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke helt lett å skjønne alt som stod i innlegget ditt. Du snakker også om angrerett når det er en defekt brikke. Er brikka defekt så er det en reklamasjonssak, dette går under forbrukerkjøpsloven. Men jeg kan ikke se hvorfor det har vært nødvendig med så mange mailer fram og tilbake om dette dersom brikka er defekt? Det burde holde med en fra deg hvor du ber om returnummer og en fra PS Data hvor de sender deg returnummeret.

 

Når det gjelder angreretten så står det :

 

" Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt."

Lenke til kommentar

Det er vitkig å skille mellom angreretten og reklamasjon. Angrerett er når man anger kjøpet på en fungerende vare. Det kan man om man kjøper fra en internettbutikk, man har da 14 dagers angrerett. Man må ha krevd bruk av angreretten innen 14 (så vidt jeg forstår). Da betaler man frakt tillbake, og varen må være i tillnærmet lik stand som når du motokk den. her finner du angrerettloven.

§ 13. Melding om bruk av angreretten. Fristberegning

 

Dersom forbrukeren vil benytte angreretten etter § 11 skal det gis melding til selgeren om dette innen utløpet av den dagen fristen løper ut. I meldingen skal forbrukeren opplyse om hvordan retur av varen vil skje.

 

Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den likevel slik at den løper ut den nærmeste virkedagen som følger etter.

 

Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og på en måte som er forsvarlig etter forholdene. Dette gjelder selv om meldingen blir forsinket eller på annen måte ikke kommer riktig fram.

 

Noe helt annet er om varen er defekt. Da gjelder forbrukerkjøpsloven om kjøpet ble ingått etter juni 2002. Om det ble ingått før juni 2002 så gjelder kjøpsloven (som gir deg litt færre rettigehter). Jeg regner nå med at kjøpet ble ingått etter juni 2002 og at det da er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Da har du 2 års reklamasjnsrett på varer (untak er is og slikt self), og 5 år på varer som er ment å vare vesentlig lengre(som sofa f.eks). Altså 2 år i ditt tilfelle. Da skal butikken betale alle utgifter, inkludert frakt. De er pliktig til å skaffe deg et identisk produkt eller et som tilsvarer/bedre enn det innen 1 uker. Om det tar lengre tid så skal slegeren, om kunden ønsker det, skaffe en vare han kan bruke som erstatning intil han får sin endelige vare(untaket er om dette er veldig stress for butikken).

Det jeg kansje vil tro er at det har blitt litt sur på begrepene her. Om det er snakk om en vare som er blitt ødelagt har det overhodet ingeting med angreretten å gjøre, da er det en ren reklamasjon. Jeg vil annbefale deg å lese gjennom den delen av forbrukerkjøpsloven som går på reklamasjon. Eventuelt få litt hjelp av foreldrene dine.

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. D

Lenke til kommentar

Saken var vel at jeg spurte om jeg kunne sende inn de 2x256 brikkene jeg har, men i steden for å få tilbake 2 nye at jeg kunne få et annet produkt og betale mellomlegget

Da sa han at angreretten ikke gjelder lengre.

En av brikkene er defekt, det er derfor jeg skulle sende dem tilbake uansett

 

Jeg har da fortsatt reklamasjonsrett ?

 

Takk for at du tror jeg er 12 forresten

Lenke til kommentar
Saken var vel at jeg spurte om jeg kunne sende inn de 2x256 brikkene jeg har, men i steden for å få tilbake 2 nye at jeg kunne få et annet produkt og betale mellomlegget

Da sa han at angreretten ikke gjelder lengre.

En av brikkene er defekt, det er derfor jeg skulle sende dem tilbake uansett

 

Jeg har da fortsatt reklamasjonsrett ?

Nei og ja. Det er desidert forbrukerkjøpsloven (reklamasjonsrett) som gjelder med den ødelagte ram brikken. Om en brikke er ett produkt så har du kjøpt 2 varer, og du kan bare kreve reklamasjon på den ene som er ødelagt.

Om rammen er en slik "twin pack" hvor begge følger med så er det litt kronglete. Der er det slik at de kan prøve å reparere 2 ganger før du kan kreve å heve kjøpet. Det betyr at om de sender deg rambrikker 2 ganger til som ikke funker så kan du kreve å oppheve hele kjøpet. Noe som mest sansynlig ikke vil skje.

Da er konklusjonen at du kan reklamere den ene brikken, men du kan ikke kreve å få opphevet kjøpet av den andre i samme slengen. Du kan selvfølgelig sende en pent brev til de, og om du gjør det klart at du bare vil kjøpe et endå bedre (og dyrere) produkt, så vil de mest sansynlig syns at det er greit.

Takk for at du tror jeg er 12 forresten

Regner med at det er meg du sikter til? I så fall, versågod.

Seriøst, er ikke mulig å vite hvor oppegående folk man ikke kjenner på et forum er. Bedre å være på den sikre siden. I tillegg vil en ren kalkulasjon tilsi at du er under 16. De fleste brukerene her er i alle fall under 22. Flertallet tar allmen og administrativ på videregående. Alle under 22 som har gått allmen har hatt økkonomi og informasjonsbehandling. Og da skal man kunne forskjellen på angrerett og reklamasjon.

Og om du er over 22 så bør du vite forskjellen på angrerett og reklamasjon. Og selv om du er over 16 så kan hjelp være greit, lover er ikke enkle å lese (og tro meg, jeg har hatt noen reklamasjoner selv og det er stress).

Pluss at hadde du faktisk lest loven som jeg ba deg så hadde du ikke trengt å spørre nå :wink:

Lenke til kommentar

Slik jeg kjenner psdata er de utrolig servicevennlige så her må det vel vere en missforståelse,det virker som om du har søkt på angreret og at det er gått over 14 dager siden du søkte men har ikke sendt den inn.

Er det riktig så har du mistet angreretten men er det feil på produktet så er det livstidsgaranti på brikkene. men da har du bare reklamasjon på den ene som det var feil på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...