Gå til innhold

[Løst] Kjøp av nytt speilløst systemkamera: Nikon 1?...

Anbefalte innlegg

Hei! Har forsøkt søke på forumet om Nikon 1, men finner ikke så mye diskusjon rundt det. Tenkte å kjøpe et speilløst systemkamera, har Nikon speilrefleks fra før med en del linser, tenkte derfor det kunne være kjekt å ha et nikon kamera som er kompatibelt. V1, V2, eller V3... ? Evt et J2-4? Ser at Samsung NX300 får mye oppmerksomhet her på forumet, og er en del billigere. Bør jeg kanskje bare bryte med Nikon??

Takk for alle kommentarer, råd og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en andapter for å kunne bruke de gamle objektivene og objekitvene blir ganske svære i forhold til kameraet så det er ikke noe stort problem å kjøpe et annet merke, du kan stort sett få adaptere til de også.

Vi trenger mer informasjon om bruksområdet for å kunne si noe om hva du burde kjøpe. For eksempel så har Nikon 1 noen spesielle egenskaper når det gjelder hurtighet, men ikke like god bildekvalitet som en del andre kameraer. En annen tanke er Sony RX100 som har like stor bildebrikke men tar bilder av høyere kvalitet enn mange av Nikon 1 kameraene og det går rett i lomma. Du må si noe om foretrukket størrelse og pris også sånn at vi vet hva som er aktuelt.

Lenke til kommentar

Hei! Har forsøkt søke på forumet om Nikon 1, men finner ikke så mye diskusjon rundt det. Tenkte å kjøpe et speilløst systemkamera, har Nikon speilrefleks fra før med en del linser, tenkte derfor det kunne være kjekt å ha et nikon kamera som er kompatibelt. V1, V2, eller V3... ? Evt et J2-4? Ser at Samsung NX300 får mye oppmerksomhet her på forumet, og er en del billigere. Bør jeg kanskje bare bryte med Nikon??

Takk for alle kommentarer, råd og hjelp!

Personlig hadde jeg valgt det samme som jeg allerede har valgt, det si mFT :) Men uansett hva du velger, så får du vel overganger til nikon-objektiv, så det hadde jeg ikke latt veie særlig tungt.

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder Nikon 1-kameraene så er vel disse ganske like når det kommer til billedkvalitet, men litt ulik funksjonalitet og utseende på selve huset. Jeg har kun erfaring med V1 og J1/J2. Ypperlige kameraer til sin bruk, men med de begrensningene som ligger i sensoren. Å bruke optikk med F-fatning på dem kan være praktisk, men jeg fant ut at det ikke var noe å basere seg på til annet enn konkrete behov (f.eks. månefotografering...).

Selv har jeg Nikon DSLR (D600) og kjører Fuji speilløst. Har prøvd mye forskjellig, også m4/3, men er for tiden i Fujileiren. Noe jeg ser er faren med å kjøpe et systemkamera er at det fort blir mer utstyr. Mye "må-ha"-optikk fra både Olympus, Panasonic og Fuji.... Plutslieg er det ikke så lite og lett lenger... RX100 er kanskje ingen dum idé om du kun er ute etter et mindre kamera til daglig bruk. Min erfaring er at hva som er lite og lett varierer med hva du er vant til, og at det endrer seg overtid. Hvis du kommer til å legge helt bort DSLR så vil også enkelte av disse speilløse modellene etterhver også virke store og du ønsker et kompakt som suplement til dette... Mulig det kun er en unskyldning for GAS, men "problemet" er reelt nok, mener ihvertfall jeg som selv er på jakt etter et mer kompakt alternativ til en X-T1/X100S... :-)

Lenke til kommentar

Noe jeg ser er faren med å kjøpe et systemkamera er at det fort blir mer utstyr. Mye "må-ha"-optikk fra både Olympus, Panasonic og Fuji.... Plutslieg er det ikke så lite og lett lenger...

Vel... var en tur utenbys torsdag til søndag (800 bilder tatt + litt film, og en del fikling og raw-fremkalling) og hadde med meg litt forskjellig. E-M1 med et objektiv, og en sånn bitteliten Olympus PEN veske. Veide lite, og tok liten plass;

Oppi veska lå til en hver tid 3 av objektivene, og mer; 17/1.8, 45/1.8, 75/1.8, OM 50/1.4 + SpeedBooster, 2 ekstra batterier (1 batteri tømt, lavt på neste), PL/CIR filter og solblendere. Ekstra minnekort, kortholder, noe mynt, og mer.

...., så jeg vil ikke si det tar så mye plass selv om man har en del med seg. Skulle prøvd samme med en 35/2, 70/1, 85/1.8 og 150/2 og sett hvor mye det veide... og hvor stor sekken måtte vært.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! RX100 er et godt råd. Lite er digg! Men jeg liker å ha litt linser....

Okei, litt bakgrunn og utfyllende beskrivelse:

Jeg har et Nikon D80 som jeg trivdes stort med da det var nytt. Er ingen proff, men lekte meg med blenderåpning, lukketid og ISO for å lage forskjellig utrykk og tilpasse meg omgivelsene :) Brukte for det meste "stock" linsen (husker ikke specs, men ganske bredt zoomområde), men trivdes også godt med 40mm "fast" linsen. Lånte også bror sin macro linse for litt close-up natur bilder, samt en telelinse for månebilder og slikt :)

Over tid har jeg mistet litt interessen i takt med at kamerahuset har blitt utdatert - kiipt med så dårlig lys sensitivitet osv. Og når incremental bedre bildekvalitet enn dama's Canon PS S90/95/100 (husker ikke i farten) ikke er allverden, så har convenience og størrelse drept min interesse av å drasse med meg D80'n...

Et par andre minor's utover bildekvalitet: God nok video. Wifi overføring av bilder rett til min Google konto - eller en datamaskin som igjen syncer til google - er convenice jeg hadde satt pris på. GPS posisjon av bilder er også stas.

Jeg er åpen for at jeg kan bli delvist entusiastisk igjen, men er opptatt av størrelse. Passer alltid på å ha en mobil med bra kamera - det er alltid for hånden. Men vil ha noe bedre i tillegg for å ta skikkelige bilder når jeg er på tur eller på en eller annen event som fortjener litt ekstra... Å kunne bruke Nikon linsene vi har i familien er også kjekt - mest når jeg vil leke litt mer fotograf enn jeg vanligvis gidder.

Pris: tenkte meg vel en maks 5-6 tusen for kamera, gjerne billigere. Men om det er et godt case, kan jeg sikkert legge mer i det også.

Lenke til kommentar

Jeg har Nikon 1 V2 som supplement til Nikon D600.

Perfekt kombo. Skikkelig moro og bruke 70-200 på V2. (tilsvarer 189-540mm vs FX)

Jeg kjøpte meg den nye 10-30mm PD Zoomen til "1" systemet.

http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Nikon/1-NIKKOR-10-30mm-VR-f-35-56-PD-ZOOM-Standardzoom-til-Nikon-1-136027-p0000178260

Perfekt til V2. Da snakker vi om et lite lommekamera med meget god bildekvalitet.

V2 er nå med meg overalt og D600 blir liggende hjemme og blir kun brukt til foto oppdrag, landskap og i krevende lysforhold

14328195634_1e075fb9e5_s.jpgIMAG0531 by Kurt Are Larsen, on Flickr

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Bruker V1 i kombinasjon med D800. Må si jeg blir mer og mer glad i det kameraet. Har dette objektivet sittende på fast:

http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=156972&WebSiteMapNodeID=1007005

Med ISO A100-400 el A100-800, er kameraet konge i dårlig belysning. Selv med større blenderåpning, gir det mye bedre (større) dybdeskarphet enn D800 ved nærfotografering.

Lenke til kommentar

For å være litt konkret, så foreslå jeg feks Panasonic GM1, som er mindre enn Nikons varianter, har større sensor, og større objektivutvalg, så hadde jeg heller sett om det var noe annet med nikons plattform som veide opp for dette. (om du skal gå for systemkamera)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker V1 i kombinasjon med D800. Må si jeg blir mer og mer glad i det kameraet. Har dette objektivet sittende på fast:

http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=156972&WebSiteMapNodeID=1007005

Med ISO A100-400 el A100-800, er kameraet konge i dårlig belysning. Selv med større blenderåpning, gir det mye bedre (større) dybdeskarphet enn D800 ved nærfotografering.

Jeg må si at jeg var meget skeptisk til dette Nikon 1 systemet da det ble "slaktet" og litt latterliggjort her på berget når systemet ble lansert. Ble først overbevist når jeg leste litt på utenlandske sider og så litt på youtube. Bla så har en Steven Huff skrevet mye positivt om systemet. Så jeg tok sjansen til slutt og kjøpte V2 og har ikke angret et eneste sekund.

Endret av KurtAL
Lenke til kommentar

Se heller etter ett kamera du liker enn merke. Jeg har 3 ulike kameraer jeg bruker og har brukt Nikon siden midten av 80 tallet. Er på vippen å kvitte meg med Nikon da Olympus sitt mFT gir meg 95 % av det jeg trenger av bildekvalitet og funksjonalitet i en mye mindre pakke.

Lenke til kommentar

For en Nikon-bruker kan det være fordel å gå for Nikon 1. Har du objektiver du ønsker å bruke er adapteret du får til Nikon 1 mye bedre mht autofokus enn det som finnes for andre merker. Men fordi sensorstørrelsen er så forskjellig vil dine nåværende objetkiver få et helt annet bruksområde enn det de har på D80 så det er ikke gitt at objektivkompatibiltet er noe stort poeng. Nikon 1 kan heller ikke bruke annet Nikon-utstyr som blitser direkte, og til tross for mindre sensor enn f.eks MicroFourThirds er ikke Nikon 1 utstyr vesentlig mindre.

Nikon 1 fikk mye negativ kritikk i starten fordi det virket som Nikon ikke helt visste hva de ville med systemet. Masse avansert funksjonalitet og elektronikk pakket inn i et litt for stort kamera med dårlig brukergrensesnitt. Nikon har til dels rettet på begge deler i nyere versjoner, men det mangler fortsatt litt IMO. Bildekvalitet er nok på høyde med D80, men andre speilløse ligger et hakk foran.

Det store argumentet jeg ser for Nikon 1 er god adapterløsning, men for at det skal være noe poeng må du ha objektiver som du virkelig trenger å bruke på begge system. Nikon 1 er også bra på autofokus og seriebilder, men det kan du (til dels) finne i andre modeller også. Velger du et system med større sensor vil du også se en forbedring i bildekvalitet i forhold til D80.

Lenke til kommentar

Nikon 1 har en vanntett versjon, det kan muligens ha betydning for valget?

+1, vanntett kamera med bra bildekvalitet er også et argument for Nikon 1.

Jeg ga en til kona, hun er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Jeg har begynt å grave litt mer i forslagene deres, ikke lett å bestemme seg!

Ser på:

• Nikon 1 AW1: Da jeg sammenlignet bildene av hovedkort på AW 1 testen med NEX-6, så må jeg si at bildekvaliteten / skarpheten til NEX-6 var ganske mye bedre. Liker forøvrig at det er vanntett osv...
  • Sony Cyber-Shot DSC-RX100 II: tror nok jeg vil ha systemkamera...
  • Sony NEX-6: ser veldig bra ut til en passende pris. Skeptisk til at huset ikke har stabilisator. Fant NEX-Nikon overgang på Amazon.
  • Panasonic Lumix DMC-GM1: Liker at det er lite og enkelt i bruk (dama), skeptisk til at det ikke har bildestabilisator is huset, manglende søker og blitzsko er jeg kanskje også noe skeptisk til
  • Samsung NX300: rimelig i forhold til de andre! Skeptisk til at det kan være litt for enkelt (testen på akam mener det støter fra seg mer avansert bruk...)

Neste steg tenker jeg blir å ta meg en tur i en butikk for å ta og se litt på kameraene i real life...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjære forum, takk for hjelpen! Jeg landet til slutt på lille Panasonic Lumix DMC-GM1.

• Hittil har jeg for det meste brukt det som et point-and-shoot, auto kamera med kit objektivet; for det meste bilder, men også noe video. Meget fornøyd; enkelt og greit leverer det gode bilder og video.
  • Wi-fi visning på IPad er faktisk meget nyttig (antok dette kom til å være mest en litt kul feature som i realiteten ikke blir brukt).
  • Kamera er lett å bruke på auto - dama klarer det fint.
  • Kamera er ganske sexy i oransje; jeg får litt ekstra oppmerksomhet :)
  • Lekt litt med 75-300 Nikon linsen min via overgang (en billig fra Amazon) - funker fint og ser helt absurd ut. Litt usikker på hvilken bildekvalitet jeg kan oppnå ved bruk av en slik Nikon linse, men det finner jeg ut av etterhvert.

Edit: la ved et bilde av GM1 med 300 Nikon linsen.

post-328075-0-28523200-1403697895_thumb.jpg

Endret av SuperGaute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...