Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hei en kamerat av meg som sliter med et litt merkelig problem.. ADSL linja hannes fra adsl.no brukes mye til spilling.. Det merkelige er at pingen hannes.. Her er en tracert: 1 1 ms <10 ms 1 ms 192.168.1.1 2 22 ms 23 ms 23 ms 10.201.10.1 3 24 ms 27 ms 24 ms fe00.gw-sevollen.mimer.net [213.184.210.229] 4 26 ms 25 ms 26 ms gw-w210245.mimer.no [213.184.210.245] Det jeg ikke fatter er det 22 ms ekstra hoppet til ip adresse 10.201.10.1 ? Av supporten har han fått vite at dette er pga av du skal kunne share connection med andre pcer og at det er pga av firewall? Høres litt merkelig ut dette, noen som har det samme modemet eller adsl fra mimer som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 [n00b-mode] Har samme pakka selv. Fortell meg hvordan jeg kjører en tracert og jeg skal fortelle hvordan det ligger an hos meg[/n00b-mode] Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det jeg ikke fatter er det 22 ms ekstra hoppet til ip adresse 10.201.10.1 ? Av supporten har han fått vite at dette er pga av du skal kunne share connection med andre pcer og at det er pga av firewall? Høres litt merkelig ut dette, noen som har det samme modemet eller adsl fra mimer som kan bekrefte dette? Det er vel en router e.l i nettet til mimer, det kan vel neppe være så mye annet. Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 [n00b-mode] Har samme pakka selv. Fortell meg hvordan jeg kjører en tracert og jeg skal fortelle hvordan det ligger an hos meg[/n00b-mode] Trykk på start menyen, så kjør.. Skriv så tracert 130.243.8.18.. Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Fikk litt mere info på saken.. Det hele er en såkalt brigdemodus, og du kan slå det av.. Fatter ikke helt hva dette betyr.. Tror jeg må søke litt på nettet.. Kom gjerne med tips hvist noen har peiling.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Fikk litt mere info på saken.. Det hele er en såkalt brigdemodus, og du kan slå det av.. Fatter ikke helt hva dette betyr.. Tror jeg må søke litt på nettet.. Kom gjerne med tips hvist noen har peiling.. Er modemet satt opp i bridge-modus? Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Tror faktisk modemet ikke er satt i brigde modus, men at supporten anbefalte han og slå på brigdemodus og dermed slippe den 20 ms greia mellom pcen og modemet hannes.. Hva betyr egentlig brigde modus? Andre som har samme greien, jeg har nextgentel og det er bare 1 ms til selve ruteren min, så kommer selve sentralen og punktene videre.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hva betyr egentlig brigde modus? Andre som har samme greien, jeg har nextgentel og det er bare 1 ms til selve ruteren min, så kommer selve sentralen og punktene videre.. At modemet blir "usynlig", maskinen får IP rett fra Mimer. Men jeg tviler på at det er dette som er problemet, du pleier da ikke og få opp to IP-er på routeren ved tracert. Jeg regner med den første adressen er router/gatewayadresse? Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Hva betyr egentlig brigde modus? Andre som har samme greien, jeg har nextgentel og det er bare 1 ms til selve ruteren min, så kommer selve sentralen og punktene videre.. At modemet blir "usynlig", maskinen får IP rett fra Mimer. Men jeg tviler på at det er dette som er problemet, du pleier da ikke og få opp to IP-er på routeren ved tracert. Jeg regner med den første adressen er router/gatewayadresse? Vel, jeg trodde at dette: 1 1 ms <10 ms 1 ms 192.168.1.1 var gatewayen.. Men hva er isåfall dette? : 2 22 ms 23 ms 23 ms 10.201.10.1 Dette skjedde når han slo på brigdemodus.. Altså fikk han ikke no bedre ping av den grunn.. Kan 1 23 ms 19 ms 21 ms 10.201.10.1 være sentralen og første punkt på linja? Han sitter med 20 ms mere en tilsvarende linje på jobben.. Synest det hele ser litt merkelig ut.. Takk for svar så langt, er blitt litt klokere.. Med brigdemodus: 1 23 ms 19 ms 21 ms 10.201.10.1 2 21 ms 21 ms 21 ms fe00.gw-sevollen. 3 25 ms 23 ms 26 ms gw-w210245.mimer. 4 38 ms 38 ms 37 ms atm5.gw-fp.mimer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Altså fikk han ikke no bedre ping av den grunn.. Kan 1 23 ms 19 ms 21 ms 10.201.10.1 være sentralen og første punkt på linja? Han sitter med 20 ms mere en tilsvarende linje på jobben.. Synest det hele Dere kan jo høre med mimer, men det er sannsynligvis sentralen. Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Vel har fått et delvis svar, virker som det er en forsterker på linja eller lignende.. Holder vistnok på og bygge ned mere fiber, kanskje denne sentralen ikke er helt ferdig eller noe slik at sentralen bare er et mellom ledd til en annen sentral.. Hvist noe slikt er mulig.. Vel jeg ble litt klokere ialle fall.. Takk for hjelp.. btw skal du ikke kunne pinge ip på en vanlig sentral? Går med nextgentel... Lenke til kommentar
JPT Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Det der ser ut som en ruter som Mimer har koblet på bak DSLAM'en som terminerer ADSL linjen din i sentralen. Om man kan pinge DSLAM eller ikke er opp til ISP, men jeg ville aldri latt noen få ha muligheten til å gjøre det om jeg var admin/nettverks designer. Lenke til kommentar
Sicho Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Det der ser ut som en ruter som Mimer har koblet på bak DSLAM'en som terminerer ADSL linjen din i sentralen. Om man kan pinge DSLAM eller ikke er opp til ISP, men jeg ville aldri latt noen få ha muligheten til å gjøre det om jeg var admin/nettverks designer. Jepp fikk bekreftet av mimer at det var en ruter.. Men fikk ikke no klart svar på om dette var en vanlig løsning.. Vel han får vel leve med de 20+ ms han får ved dette hoppet.. Ikke så mye man kan gjøre med det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå