Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Arrogante sure leger

anaconda

Anbefalte innlegg

Hvorfor er mange fastleger noen arrogante sure drittsekker som overhodet ikke vil hjelpe pasientene sine?

Spesialister og leger på sykehuset opplever jeg som usedvanlig hyggelig. De prater/spør og viser forståelse. Jeg har dårlig erfaring med fastleger som ikke er interessert og jeg derfor ikke får den hjelpen jeg trenger.

Jeg trodde da virkelig at leger skulle hjelpe folk?

Når jeg leser erfaringer på legelisten ser jeg jo at dette er noe som går igjen hos mange leger. Det er mange som er missfornøyd.

Jeg har nå byttet fastlege, til en kvinnelig lege som jeg har fått anbefalt. Selv har hun kun gode tilbakemeldinger, men dessverre har hun permisjon fortiden. Hennes vikar beskrives som frekk og arrogant. Jeg har ikke vært hos henne enda, men har time snart. Gruer meg veldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det veldig ofte sånn at folk går til legen for å bli sykemeldt. Sånn er bare samfunnet. De har allerede forhåndsstilt "diagnosen" (åh jeg har så vondt i ryggen/viljen) og forventer å bare få en underskrift og 3 uker til "fri" eller NAV. Når legen foreslår noe annet blir de krakilske og mener legen ikke gjør jobben sin. Jobben til legene er ikke bare å lage en signatur på et skjema, men å foreslå tiltak som kan få personen frisk eller ut i arbeid igjen.

Mange vil ikke dette, da de har låst seg inn i et mønster, kanskje de har barn hjemme og det ikke "passer" å begynne å jobbe akkurat nå, eller ikke vil miste kaffeslabberaset med de andre NAV-venninnene hver dag kl 10.

Evt går til legen bare for å få mere tunge piller, mens vikaren prøver å gi dem andre løsninger enn å bare dope seg ned på piller. Da blir det fort slik at "den drittlegen ville ikke høre på meg engang, rasshøl jeg skal skifte fastlege". Eller "han andre legen ga meg resept på rohypnol i TO ÅR. Den nye er en dust, hun foreslo å slutte!!!"

Og de som klager som ofte dukker opp i nettavis-kommentarfelt eller gir legen dårlig anmeldelse på nettsider. Ikke alle de som er fornøyde, for de tenker ikke i de banene engang.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vell so enkelt som at fastlegen er fyrstelinjebehandler av alle forespørsler. Til fastlegen er det alt frå sjuke unger, til gamle kjerringer som klager over alt mulig, til folk som er der for å lyge til seg rusmidler eller sjukemelding.

Dei som er spesialister har den fordelen at dei kun jobber med pasienter som faktisk er sjuke og som vil ha hjelp til å bli friske, ikkje hjelp til lønnsutbetaling frå NAV.

Eg vil anbefale at du velger ein ung fastlege som fortsatt er naiv nok til p tru at alle snakker sant.

Lenke til kommentar

Bare vært hos flinke, rolige og veldig hyggelige leger i alle fall. :)

Virker som fastlegen min tar tar selv småting jeg nevner i forbifarten seriøst, kanskje til og med litt for seriøst. Men jaja, alltids greit å vite at noen passer på. Så jeg går ut fra at ting kan slå begge veier.

Ja, selv på legevakta og 17.mai og legevakta så var de effektive og hyggelige, samt like godt sjekket opp forrige skaden fra året før. :eek:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har opplevd samme greia, men har nå en kjempegrei fastlege, som er seriøs, men langt ifra frekk og arrogant. Har byttet fem ganger, og hatt to vikarer siden to av de fastleger jeg skulle ha var sykmeldt.

Nå kan jeg si min mening om saker og ting anngående sykdom uten at legen avbryter, han lytter, svarer, og er enkel og kommunisere med. Gull verdt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri behov for fastlegen min før jeg flytta for å studere. Først fikk jeg en tysker som verken kunne norsk eller engelsk og som endte med å legge meg inn på sykehuset over en bagatell. Jeg skiftet så til en fyr med 500 flere personer på lista enn han skulle ha, og hos han var jeg tre ganger i løpet av fire år. Hver gang satt jeg på venterommet i en halvtime etter at timen min skulle ha startet fordi han hang etter med arbeid og pasienter, så hadde jeg fem minutter på meg til å forklare meg før jeg ble kastet ut igjen fordi han hadde dårlig tid. Han var visst egentlig en flink allmennpraktiker, men alt for mange folk, og alt for lite tid. Min nåværende fastlege har jeg vært hos én gang, og han har tatt seg tid, men han er ung og lettere uvitende, og går stadig vekk bort til de andre legene for å spørre om ting han ikke har peiling på. For alt fra elveblest til depresjoner.

Jeg unngår helst å gå til legen i disse dager.

Lenke til kommentar

Hvorfor er mange fastleger noen arrogante sure drittsekker som overhodet ikke vil hjelpe pasientene sine?

Spesialister og leger på sykehuset opplever jeg som usedvanlig hyggelig. De prater/spør og viser forståelse. Jeg har dårlig erfaring med fastleger som ikke er interessert og jeg derfor ikke får den hjelpen jeg trenger.

Jeg trodde da virkelig at leger skulle hjelpe folk?

Når jeg leser erfaringer på legelisten ser jeg jo at dette er noe som går igjen hos mange leger. Det er mange som er missfornøyd.

Jeg har nå byttet fastlege, til en kvinnelig lege som jeg har fått anbefalt. Selv har hun kun gode tilbakemeldinger, men dessverre har hun permisjon fortiden. Hennes vikar beskrives som frekk og arrogant. Jeg har ikke vært hos henne enda, men har time snart. Gruer meg veldig.

"har ikke vært hos henne enda", "hun beskrives som frekk og arrogant", "gruer meg", med slike forventninger vil du oppleve legen som dårlig uansett hvor bli den er. Slike sider hvor leger karaktersettes er laget for samme folkegruppe som er medlemmer på kvinneguiden. Gå til legen, er det noe galt med deg får du hjelp, er det ikke behov for hjelp får du ikke det. Legen skal ikke være et hyggelig kaffeslabberas.....

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dersom du har en arrogant fastlege er det jo bare å bytte. Du kan f.eks bruke legelisten.no til å finne en god fastlege.

Lenke til kommentar

Ang. leger - det hjelper å si ifra!

Det er ikke helt sikkert legen er klar over hvordan han oppfattes - etter en dårlig opplevelse, skriv et brev hvor du forklarer hvordan du følte deg behandlet og hva du helst skulle sett annerledes. Leger er mennesker, og tar som regel til seg velment saklig kritikk.

Jeg skrev en side til en fastlegevikar(som var grei og hyggelig, men som ikke ville teste for den allergien jeg mente det åpenbart måtte være, han mente det var andre ting) da jeg etter en hel sommer med røde øyne gikk til en annen lege og testet, og fikk svar, behandling og bedring som ventet.

Legen jeg skrev til ringte meg opp etter å ha lest brevet, beklaget seg veldig og tok til seg kritikken. Når jeg går til han idag med noe, er undersøkelsen alltid ekstra omfattende, han har ekstra god tid og er veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker private helsetjenester i den grad jeg kan. Der er det mindre pågang, man finner de mest motiverte og faglig dyktigste legene og man kan bestille time direkte hos spesialist i stedet for å gå gjennom allmenn praktiker (og betale en egenandel for det) når man uansett vet hva slags spesialist man trenger.

Lenke til kommentar

Jeg bruker private helsetjenester i den grad jeg kan. Der er det mindre pågang, man finner de mest motiverte og faglig dyktigste legene og man kan bestille time direkte hos spesialist i stedet for å gå gjennom allmenn praktiker (og betale en egenandel for det) når man uansett vet hva slags spesialist man trenger.

Helsevesenet fungerer utmerket for 99% av befolkningen, folk som deg som ikke har tid til å vente noen dager her og der, kan gå til privat instans. Faglig dyktighet er lik uansett hvor du drar. Med unntak av kosmetiske inngrep vil jeg tro, kanskje derfor du går til privatklinikk hva vet nå jeg....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Du påstår at de dyktigste legene velger arbeidsplass uavhengig av lønn og arbeidsforhold? At 99% av befolkningen er fornøyd med det offentlige helsevesenet? At den eneste grunnen til å gå til private sykehus er fordi man er utålmodig eller skal ha kosmetiske inngrep?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...