Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerte i kne ved belasting. Erfaringer?

dereck

Anbefalte innlegg

Hei!
Det gjeler mitt venstre kne og lurer på om noen har erfaringer med mine symptomer.

Saken gjelder når jeg belaster kneet i ca. 70 grader til 120 graders vinkel, så gir det smerter under kneet (under øverste del av kneskålen). Samme smerter kommer også når jeg går nedover bakke, eller går opp ei trapp.
Smertene kommer også ved når jeg tar utfall og støtter meg på det skadete kneet. Da skjenner det ut som kneet presser mot midten av kneskåen (for øvrig, gir dette mest smerter).

Jeg prøver så klart å unngå å belaste kneet, men når jeg må, passer jeg på at jeg ikke trykker med hele kropsvekten min.
Dette har vedvart i ca. 7 uker og har gjennom denne tiden trent opp kneet og rundt ved lette kneøvelser. Kneet er mye sterkere, men smertere har ikke blitt mindre.

Før smertene oppstå i venstre kne, drev jeg å løpt en del. Både på asfalt og mykt underlag. Jeg har ikke løpt siden da.

Kneet lager også knekkelyder når jeg bøyer meg på huk (lik lyden når man knekker fingre). Dette gjore ikke kneet før.

Annet merkelig, er når jeg står rett og opp ned, og strekker kneet, slik at min kropp bli strak (som en soldat), så lager kneet en lyd, det virker nestom om kneet kommer i et hakk eller en slag dump (dette gir ikke smerter).

Jeg er ikke overvektig heller.

Er det noe som har erfaring på dette pkt? estimert tid for å bli frisk? en form for tolkning av symptomene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro du ikke blir frisk da du fremdeles trener kneet, meen, jeg er heller ikke lege.

ingen her inne er lege, bestill en time..

Det er nok temmelig mange leger her inne, statistisk sett basert på antall brukere. Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Foreslår at du tar deg en tur til fastlegen din. Hadde lignende symptomer som deg, etter røntgen og MR fant de ut at det var noe brusk i kneet som hadde røke. Uansett, kneet er en såpass viktig del av kroppen, kom deg til en lege og få en profesjonell person til å se på det.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en tilstand hvor kneskjellet fører en iritasjon hvor det hviler på lårbeinet. Så langt jeg hår fått med meg er det vanlig hos mennesker som løper mye, og det en stor andel av dem som får det er unge mennesker.

Jeg nevner det egentlig bare siden det er svært vanlig. Det er godt mulig du har noe helt annet, og siden smerten ikke har avtatt er jeg i tvil. Du bør utvilsomt oppsøke lege og ta det rolig.

Jeg pleide selv å ha en del problemer med knærne, og det er mye bedre å besøke legen nå enn å gjøre det når det er for sent.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Har hatt det med begge knærne. Helt likt det du skriver. Det som hjalp var ulike tøyeteknikker. Slike greier som turnere driver med. Knærne mine er fine nå. Men det kommer tilbake viss jeg ikke mykner opp kroppen. Jeg varmer ikke opp. Men passer på og ikke få strekk.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...