Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Redd for å få styrk på eksamen NOrsk, angående kortsvaret


Anbefalte innlegg

Hei! har hørt at oppgave A var rein propaganda og hørt at hvis vi har nevt noen politkk i oppgaven risiker vi å få stryk. Vi skulle bruke virkemidlene og sett på retorikken og ikke bruke politkk har jeg hørt. Men selve oppgaven var egentlig i mot Israelere, der avsenderen nevner GJØR NOE! GJØR MER

 

- Jeg har skrevet at temaet er fred

- Jeg har også nevnt noe av at sms teksten appeller til følelsene våre osv..

- jeg har også sagt at avsenderen mener at vi burde hjelpe folk i palestina

 

Jeg beklager får dårlig norsk, pga jeg var redd at det skulle bli plagiat hvis jeg skriver det rett ut.

 

Tror dere at det er mye politkk eller er det normal

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skrev du tema? Det var ikke en del av oppgaven.

 

Du får ikke stryk på grunn av dette. En del av oppgaven var jo å klargjøre formålet til disse to avsenderne. Formålet er jo forbundet med situasjonen i Israel-Palestina. Det er jo heller ikke noe å skyve under teppet at Palestina ble sett på som offeret i øynene til disse avsenderne, selv om dette ikke var noe jeg nevnte.

 

Jeg synes uansett at det var en temmelig merkelig oppgave å gi på skriftlig eksamen i norsk. De inneholdt svært mange virkemidler, så sånn sett er det jo faglig relevant, men veldig spesielt å gi noe som skinner propaganda.

Lenke til kommentar

Jeg er også redd for å få stryk, men ble beroliget av norsk læreren. Min situasjon er kanskje verre med tanke på plagiat, glemte kildeliste, og jeg skrev to setninger direkte av en tidligere besvarelse. Men med tanke på at det er kreativ tekst sa læreren, så er det nesten umulig å bli tatt, selv om de bruker Ephorus. Det er slik at de sjekker hvor mye prosent treff man får, og to setninger gir ikke nok prosent til å bli mistenkeligjort. Er forsatt ikke overbevis, så lever med redsel som deg. Jeg må nesten ha en 5 for å komme inn i studiet, og det som gjør saken verre er at norsk læreren sa at jeg har sjans på en 5 etter at hun leste innleveringen. Får håpe at ingen av oss stryker ;)

Lenke til kommentar

Lurer på om dette er politkk? Jeg nevnte ut i fra graffitien at de to barna og Palestinere ville leve i fred via muren osv og drømme om å svømme ut ifra bildet.. Jeg nevnte også at bildet viste hvordan barnas rolle var i midtøsten osv.. Men jeg sa ikke noe om at Israelere er dårlig mennesker eller ngst


Lurer på om dette er politkk? Jeg nevnte ut i fra graffitien at de to barna og Palestinere ville leve i fred via muren osv og drømme om å svømme ut ifra bildet.. Jeg nevnte også at bildet viste hvordan barnas rolle var i midtøsten osv.. Men jeg sa ikke noe om at Israelere er dårlig mennesker eller ngst

Jeg prøvde å analysere egentlig men er redd for om det blir politkk

Lenke til kommentar

Hvorfor skrev du tema? Det var ikke en del av oppgaven.

 

Du får ikke stryk på grunn av dette. En del av oppgaven var jo å klargjøre formålet til disse to avsenderne. Formålet er jo forbundet med situasjonen i Israel-Palestina. Det er jo heller ikke noe å skyve under teppet at Palestina ble sett på som offeret i øynene til disse avsenderne, selv om dette ikke var noe jeg nevnte.

 

Jeg synes uansett at det var en temmelig merkelig oppgave å gi på skriftlig eksamen i norsk. De inneholdt svært mange virkemidler, så sånn sett er det jo faglig relevant, men veldig spesielt å gi noe som skinner propaganda.

 

Tema kan trekkes inn som virkemiddel.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skrev du tema? Det var ikke en del av oppgaven.

 

Du får ikke stryk på grunn av dette. En del av oppgaven var jo å klargjøre formålet til disse to avsenderne. Formålet er jo forbundet med situasjonen i Israel-Palestina. Det er jo heller ikke noe å skyve under teppet at Palestina ble sett på som offeret i øynene til disse avsenderne, selv om dette ikke var noe jeg nevnte.

 

Jeg synes uansett at det var en temmelig merkelig oppgave å gi på skriftlig eksamen i norsk. De inneholdt svært mange virkemidler, så sånn sett er det jo faglig relevant, men veldig spesielt å gi noe som skinner propaganda.

 

Tema kan trekkes inn som virkemiddel.

 

Kan temaet vær fred ?

Lenke til kommentar

Temaet skal gjenspeile hva som egentlig står bak fasaden av teksten. Som regel er dette en slags følelse som for eksempel kjærlighet, sorg eller fred som du nevner. Fred som tema kan forholdsvis oppleves litt vagt, men det blir heller ikke riktig å utelukke fred som et tema. Tatt i betraktning av innholdet, kombinert med Gilberts budskap, kan fred være et godt svar. Jeg valgte å droppe tema som virkemiddel, da jeg føler jeg hadde mer enn nok med å kommentere de andre virkemiddlene med ca. 250 ord til disposisjon. Jeg trakk frem virkemidler som kontrast, allusjon og setningsoppbygning.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Temaet skal gjenspeile hva som egentlig står bak fasaden av teksten. Som regel er dette en slags følelse som for eksempel kjærlighet, sorg eller fred som du nevner. Fred som tema kan forholdsvis oppleves litt vagt, men det blir heller ikke riktig å utelukke fred som et tema. Tatt i betraktning av innholdet, kombinert med Gilberts budskap, kan fred være et godt svar. Jeg valgte å droppe tema som virkemiddel, da jeg føler jeg hadde mer enn nok med å kommentere de andre virkemiddlene med ca. 250 ord til disposisjon. Jeg trakk frem virkemidler som kontrast, allusjon og setningsoppbygning.

skrev du noe om barna i palestina osv eller hvordan analyserte du graffittien og teksten, skrev du noe om politkk ?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skrev du tema? Det var ikke en del av oppgaven.

 

Du får ikke stryk på grunn av dette. En del av oppgaven var jo å klargjøre formålet til disse to avsenderne. Formålet er jo forbundet med situasjonen i Israel-Palestina. Det er jo heller ikke noe å skyve under teppet at Palestina ble sett på som offeret i øynene til disse avsenderne, selv om dette ikke var noe jeg nevnte.

 

Jeg synes uansett at det var en temmelig merkelig oppgave å gi på skriftlig eksamen i norsk. De inneholdt svært mange virkemidler, så sånn sett er det jo faglig relevant, men veldig spesielt å gi noe som skinner propaganda.

 

Tema kan trekkes inn som virkemiddel.

 

Ah. Selvfølgelig. :)

Lenke til kommentar

 

Temaet skal gjenspeile hva som egentlig står bak fasaden av teksten. Som regel er dette en slags følelse som for eksempel kjærlighet, sorg eller fred som du nevner. Fred som tema kan forholdsvis oppleves litt vagt, men det blir heller ikke riktig å utelukke fred som et tema. Tatt i betraktning av innholdet, kombinert med Gilberts budskap, kan fred være et godt svar. Jeg valgte å droppe tema som virkemiddel, da jeg føler jeg hadde mer enn nok med å kommentere de andre virkemiddlene med ca. 250 ord til disposisjon. Jeg trakk frem virkemidler som kontrast, allusjon og setningsoppbygning.

skrev du noe om barna i palestina osv eller hvordan analyserte du graffittien og teksten, skrev du noe om politkk ?

 

 

Jeg skrev ikk særlig mye om politikk nei. Når det kommer til barna svarte jeg at de var framstilt i svart/hvitt noe som er i kontrast til det fargerike og eksotiske bildet på muren. Videre trakk jeg inn spaden og bøtten som et symbol på at barna "graver" etter fred, i håp om et bedre sted å leve. Når det kommer til SMS fra gaza trakk jeg inn allusjon som virkemiddel, og nevnte også litt om setningsstrukturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...