Gå til innhold

[Løst] Funker w7 lisensnøkkel 2 ganger på pc dn kom med?

Anbefalte innlegg

Hei! jeg skal bytte ut harddisken i pc min og må derfor i tilegg installere nytt operativsystem også ,det jeg lurer på om lisensnøkkelen som finnes på baksiden av pc , funker igjen på den samme pc som den kom med .

Pc er 2,5 år gammel og kom med windows 7 premium , jeg tenker å installere det samme operativsystemet siden jeg foretrekker w7 foran w8 , funker lisensnøkkelen igjen på pc n kom mes eller bør jeg bare kjøpe nytt operativsystem i samme slengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett er ikke den nøkkelen som står bak pcen den samme som har vært i bruk til nå.

Pcen kommer med en generell OEM SLP nøkkel som er lik på alle pcer fra den produsenten.

Nøkkelen bak er en OEM COA nøkkel, som er unik for akkurat din pc.

Ofte må du ringe inn for å få aktivert den, men er uansett ikke noe krise, tar bare noen minutter lengre.

Men aktivert får du på en eller annen måte, så lenge det er på den pcen nøkkelen står.

Lenke til kommentar

Teknisk sett er ikke den nøkkelen som står bak pcen den samme som har vært i bruk til nå.

Pcen kommer med en generell OEM SLP nøkkel som er lik på alle pcer fra den produsenten.

Nøkkelen bak er en OEM COA nøkkel, som er unik for akkurat din pc.

Ofte må du ringe inn for å få aktivert den, men er uansett ikke noe krise, tar bare noen minutter lengre.

Men aktivert får du på en eller annen måte, så lenge det er på den pcen nøkkelen står.

Oki , jepp dt er på denne pc nøkkelen står og det er denne pc som jeg skal legge inn ny hardisk i (bruker ubuntu på cd for øyeblikket pågrunn av feilet hardisk) et dumt spørsmål dette her mn , når jeg først setter inn den nye hardisken har den ikke jo noe operativsystem , dn er jo tom for å si dt sånn , hvordan skal jeg få lastet ned w7 og få aktivert?

Endret av Sjasmin1895
Lenke til kommentar

Du må ha en Windows 7 plate, eller tilgang til å laste ned Windows 7 .iso filen, som du så kan legge på en DVD eller minnepenn.

Du kan laste ned Win7 64bit .iso filen herfra. Den .iso filen har redigert bort ei.cfg filen, så du får opp et valg om hvilke versjon du vil installere. Da velger du bare den versjonen du har nøkkel til. (trolig Home Premium).

Så bruker du Windows 7 USB/DVD download tool som du laster ned herfra (direkte fra Microsoft) til å legge .iso filen ut på en DVD eller minnepenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha en Windows 7 plate, eller tilgang til å laste ned Windows 7 .iso filen, som du så kan legge på en DVD eller minnepenn.

Du kan laste ned Win7 64bit .iso filen herfra. Den .iso filen har redigert bort ei.cfg filen, så du får opp et valg om hvilke versjon du vil installere. Da velger du bare den versjonen du har nøkkel til. (trolig Home Premium).

Så bruker du Windows 7 USB/DVD download tool som du laster ned herfra (direkte fra Microsoft) til å legge .iso filen ut på en DVD eller minnepenn.

Takk! , litt off topic her men ville du annbefalt w8 , har en laptop med dt , mn aldri likt w8 noe særlig mest pågrunn av startskjermen dens

Her er link for W7 norsk, pro, 64bit: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-24303.tak

takk , ville du ha annbefalt w8?

Lenke til kommentar

Takk! , litt off topic her men ville du annbefalt w8 , har en laptop med dt , mn aldri likt w8 noe særlig mest pågrunn av startskjermen dens

Ikke noe poeng i å kjøpe Windows 8 på en "gammel" pc, når du har lisens til Windows 7.

Ingen særlige fordeler sånn direkte der.

På den andre siden, startskjermen på Windows 8, fjerner du lett ved å f.eks bruker Start8 fra Stardock, koster deg 30 kroner, men da ser Win 8.x ut som Win7.

Men likevel, ville ikke kjøpt win8 på denne pcen du snakker om.

Vent til du kjøper deg en ny pc, da får du jo Win8 med, og da blir det motsatt, ikke noe poeng i å kjøpe en Win7 lisens for å nedgradere.

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å kjøpe Windows 8 på en "gammel" pc, når du har lisens til Windows 7.

Ingen særlige fordeler sånn direkte der.

På den andre siden, startskjermen på Windows 8, fjerner du lett ved å f.eks bruker Start8 fra Stardock, koster deg 30 kroner, men da ser Win 8.x ut som Win7.

Men likevel, ville ikke kjøpt win8 på denne pcen du snakker om.

Vent til du kjøper deg en ny pc, da får du jo Win8 med, og da blir det motsatt, ikke noe poeng i å kjøpe en Win7 lisens for å nedgradere.

Sant nok , jeg holder meg nok til w7 foreløpig da dt uansett ikke er noen særlig fordeler og jg allerede har w7 tilgjengelig

Folk sier at w8 er raskere , men denne pc har i5 prosessor og jeg har aldri opplevd at dn har blitt treg i de 2,5 årene jeg har hatt dn . So back to w7 her

Takk

Lenke til kommentar

Win 8.1 oppleves som noe raskere enn Win7 ja, men det er ikke snakk om noe veldig ytelsesmessig fordel. Kanskje et halvt sekund her, og et sekund der. Det som virkelig er raskere med Win8.1 er selve installasjonen. Den går merkbart raskere enn installasjonen av Win7. Men igjen, dette gjør du kanskje en gang per 2. år, så det spiller ingen rolle i ditt tilfelle.

Win8.1 er nok en del raskere på helt nye pcer, men det er jo nokså logisk siden det er pcer som både har den nyeste hardwaren samt er designet for Win8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...