Velmont Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Jeg har ikke funnet en god Linux distro for dette, nå har jeg Gentoo - men den er jo håpløs uten internett! Kommer ikke noe herlig ekstra ting med heller, og ingen store laptop optimaliseringer (la til noen selv da, patchet kernel).. Uansett, jeg gidder ikke kompileringa lengre heller, jeg merka ingen stor forskjell i fart ifra SuSE.. Derfor, er det noen som har en distro med dette: Laptop støtte - centrino Speedstep støtte Masse herlige program Enkelt oppsett Hibernate funksjon (ahh, har prøvd det og det er HERLIG ) Osv, masse annet interessant laptop-offline ting for en student i england.. Har noen!? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 hmm... kompilere om kernel for laptop... god idé... Hadde vært digg med ACPI ol. Noen som vet hva som en laptop bruker MÅ ha? og hva som kommer i 2.6 (når kommer den?) Maskinen tas med en del rundt, koples til nettverket mitt hjemme (og derifra til ISDN til nettet), til venner med ADSL for å laste ol., og noen ganger (ganske ofte) er den overhodet ikke på noe LAN. Vurderer og å kjøpe meg WiFi snart. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 2.6 har støtte for software-hibernate. Det fungerer ganske enkelt ved at RAM'en lagres i swap og pcen slås av. Når pcen startes ser kernelen at swapen er fullt opp og den leser RAM'en inn igjen. Har ikke testet enda, men det virket jo genialt. Lenke til kommentar
alive Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Fikk via jobben en Inspiron 8600 (1.7 P M, 1gig ram, GeForce5650, ...). Hadde bestemt meg for å bruke debian (kan ikke leve uten apt), men siden laptopen kommer med et nettverkskort som ikke er støttet før i 2.4.21 eller 2.6 valgte jeg å først installere knoppix ( det er jo egentlig debian . Installasjonen gikk egentlig greit, X kom bare opp i vesa, men tenkte jeg kunne fikse dette senere. Nettverkskortet funket som en bøtte, det samme med cdrom/dvden. Derimot så var det null acpi, etter endel googling fant jeg ut at acpi bør/må patches rimelig hardt før det skal funke. (søk etter linux laptop), og man må ofte lage en egen dsdt fil. Hentet ned 2.6.0test7 og la med alt av acpi moduler og det funker som smør. Null knoting med patching og egne dsdt filer. Jeg kan enkelt sette hastigheten til prosessoren, overvåke batterinivå, etc. Har enda ikke knotet med hibernate/swsusp men skal teste litt etterhvert. Ellers funker det meste av hardware bortsett fra to veeeldig kjipe ting. 1. Intel nekter å støtte centrino på linux. Det går endel rykter om at Intel faktisk har hatt linux støtte for centrino en stund allerede, men markedsavdelingen nekter å legge ut driverene. (søk etter linux centrino). Uansett så ryktes det at Intel skal legge ut støtte for centrino på linux i første halvår av 2004 (jeg holder ikke pusten). 2. Null hardware støtte til GeForceFX 5650 på linux fra NVIDIA. Det funker kort og godt ikke, og du kan egentlig glemme å få opp X uten XFree 4.3 (4.2 funker ikke). Med vesa får jeg oppløsning på 1280x1024 som maks. Derimot så funker nv driveren hvis man henter den via cvs. Fant tilfeldig en tråd som gir en hjelpende hånd http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...&highlight=5650. Med de nye XFree86 og nv filene funker X bra. Null 3D støtte, men får iallefall riktig oppløsning 1680x1050. Siden wlan ikke funker enda (takk Intel) har jeg satt inn et eldre pcmciakort (DLink 650) som funker greit. Har dere fått til hibernate/swsusp fra X? - eller må dere gjøre det fra konsoll? har hørt noe om at X ikke liker dette.. En liten siste morroting.. måtte enable highmem modulen for at linux skulle finne alt av ram Lenke til kommentar
alive Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har ikke funnet en god Linux distro for dette, nå har jeg Gentoo - men den er jo håpløs uten internett! eh, jeg rabla litt mye i den forrige posten uten å egentlig prøve å svare på spørsmålet... Hvis jeg skulle hatt en laptop som ikke var mye på nett ville jeg valgt en som kom med myye software slik at jeg hadde alt jeg trengte og slapp å hente ned programmer fra nettet i hytt og gevær. Ville nok selv valgt enten RedHat/Mandrake/Suse. Alle patcher kjernen slik at det skal støtte det meste av hardware. Akkurat idag ville jeg nok valgt Mandrake/Suse siden de akkurat har sluppet nye versjoner og trolig har bedre støtte for din hardware enn eldre versjoner.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. oktober 2003 Del Skrevet 15. oktober 2003 prøvde å suspende/standbye laptoppen min i går - grøss. Virket som den ikke cleara skjermen før den skrudde den av, og den "fada" sakte ut med rare farger :-? Bare å trykke på syspend-hw knotten så kom den opp igjen, men da var tydeligvis grafikkminnet halveis slettet - inn og ut av X vha ctrl+alt+f7, ctrl+alt+f1 fiksa det. Hvis noen kan dele flere apm erfaringer høres det bra ut. Gleder meg stort til 2.6-stable Noen som vet når den endelig kommer? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 16. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2003 Ja, faar se om jeg mekker inn SuSE nar... hmm.. Lurer paa om jeg skal se om jeg kan finne noen som selger SuSE her i england som en programpakke.. Det er jo greiest naar jeg er offline bruker.. SuSE har jeg paa maskina hjemme og det funker knall, saa jeg pr0ver meg nok paa den.. SuSE burde imidlertid tatt med en 2.6 test ogsaa (ferdigkompilert :> (Er lei av kernelkompilering )) Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 16. oktober 2003 Del Skrevet 16. oktober 2003 Vent til 9.0 kommer da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå