Gå til innhold

Anbefale meg en bank til boliglån.

sdf123

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny bank til å ha boliglån i, mulig også som en bruksbank.

Jeg har i dag boliglånet i Sparebanken Møre og bruker Skandiabanken som brukskonto, den jeg får lønnen inn på. I tillegg har jeg BSU i Grue sparebank og sparekonto i Sparesmart.no.

Vi skal kjøpe ny bolig nå, har nettopp solgt den gamle, og har godt med egenkapital.

Jeg er på jakt etter en bank som leverer god rente. En god nettbankløsning, ønsker at jeg lett kan overføre ekstra penger til lånet uten at jeg må kontakte en kundebehandler først. Det er sikkert mer jeg ønsker, men kommer ikke på i farta.

Noen som kan anbefale en bank som har de mulighetene som over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lurt å ta kontakt med de bankene hvor du allerede har ett kundeforhold, og høre hva de kan hjelpe deg med boliglån dersom du går over til dem. Jeg syntes i alle fall det var veldig betryggende å møte saksbehandleren personlig å kjenne på om kjemien var til stede ved førstehjemslån. Den ene banken jeg tok kontakt med virket litt tilbakeholden, husker ikke hva som skjedde. Den andre banken hørte jeg ikke noe fra før en stund etter boligkjøpet. Til slutt endte opp med DNB som virket mer støttende og frampå fra første stund. Jeg har ikke noe å klage på, men jeg ville ikke bli overrasket om det finnes rimeligere alternativer. Men utfordringen er også, hvem strekker seg for å hjelpe deg dersom renten går opp til 6-7%, eller du får ett inntektstap for ett år og ønsker pause i betaling på avdrag?

Lenke til kommentar

Jeg bruker DnB som hovedbank med lønnskonto og boliglån. De er ikke den banken med lavest rente på boliglån, men hver gang jeg har hatt noen spørsmål så har de svart utrolig raskt (enten på e-post, eller chat 24/7). De virker også veldig profesjonelle og hjelpsomme på alle måter. De har også kontorer hvor du kan møte saksbehandlere "face-to-face" om du ønsker det. Derfor føler jeg det trygt å ha noe så viktig som boliglån hos de, og ettersom jeg snart skal ta opp et større lån til ny bolig, så føler jeg det er best å beholde lånet der.

Alt har ikke med renter å gjøre, kundeservice er minst like viktig.

Skandiabanken bruker jeg som en nr. 2 bank, og er fornøyd med de også. Lavere boliglånsrente og bedre nettbankløsning i mine øyne. Bedre rente på bruks og sparekonto har de også. Men de har ikke egne kontorer og alt foregår via nett/e-post/telefon. Det har ikke vært noen utfordring for meg ettersom jeg ikke har boliglån hos de, men da jeg for en stund siden vurderte å flytte boliglånet dit, så fremsto det som en ganske tung prosess. Derfor lot jeg det være.

EDIT: Ser ekstra overføringer til lånet er viktig for deg, og det har jeg gjort flere ganger hos DnB uten å måtte kontakte kundeservice først.

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny bank til å ha boliglån i, mulig også som en bruksbank.

Jeg har i dag boliglånet i Sparebanken Møre og bruker Skandiabanken som brukskonto, den jeg får lønnen inn på. I tillegg har jeg BSU i Grue sparebank og sparekonto i Sparesmart.no.

Vi skal kjøpe ny bolig nå, har nettopp solgt den gamle, og har godt med egenkapital.

Jeg er på jakt etter en bank som leverer god rente. En god nettbankløsning, ønsker at jeg lett kan overføre ekstra penger til lånet uten at jeg må kontakte en kundebehandler først. Det er sikkert mer jeg ønsker, men kommer ikke på i farta.

Hehe, skjønner godt du vil vekk fra Sparebanken Møre i hvert fal! Makan til suppejøker som sitter i de lokalene der skal man lete veldig lenge etter!!

Jeg gikk fra SBM til Danske Bank. Hovedgrunnen til at det ble danske bank var vel så enkelt at arbeidsplassen min har avtale med dem på boliglån for førstegangskjøpere! :-)

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Er du medlem av en fagforening som kan gi deg fordeler, evt ansattfordeler, som Skiptrixy nevner?

Det fins banker som gir fordeler til medlemmer av Akademikerne, LO eller lignende. Dersom du er ansatt i staten kan du også søke boliglån i Statens Pensjonskasse. Eventuelt kan det være arbeidsgiver har en ordning som lar ansatte låne til lav rente?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Hei.

Veit at mange banker også belønner totalkunder, så å spre hele kundeforholdet er kanskje ikke så lønnsomt som det virker.

Hvor gammel er du? Det kan ha en del å si på boliglånet. Flere som tilbyr boliglån for unge (gjerne for de under 33), og det lønner seg som regel.

Det nevnes også fagforeninger lengere opp her. Her ser du f.eks alle fordelene du får som akademiker i DNB https://www.dnb.no/privat/bfa/akademikerne.html

Når det kommer til brukervennlig nettbank så må jeg si at jeg er veldig fornøyd med DNB, den er fantastisk brukervennlig og man har alt i en og samme nettbank. Har tidligere brukt både Eika og Sparebank1 nettbankene, men ingen av de kan måle seg med DNB. Det er også mulighet for ekstra innbetalinger på lånet, sånn som du etterspør, direkte fra nettbanken.

Noen av de andre fordelene med DNB er jo strørrelsen på banken også. I tillegg til å vite at du har en trygg og sikker bank, har de vist seg som en av de mer innovative bankene, og har mange gode og smarte løsninger. Skulle du ha noe problemer har de jo også døgnåpent kundesenter.

Ble kanskje litt mye skryt av egen bank her, men er man fornøyd så må vel det være lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...