Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mobil som wifi adapter + er jeg sperret ute?

Anbefalte innlegg

Såpass ja. Dette er jo ett sommerhus de kun bruker 2 mnd i året så at de tenker slik som deg tror jeg ikke. Jo, selvfølgelig kan jeg spørre eieren, men siden det fungerer helt greit på xboxen og mobilen går jeg ut ifra at det er noe med desktoppen min som er galt.

Hvis han har endret noe så er det vel ikke mulig at det fortsatt skal fungere på de andre wifiproduktene mine.

At dette er i et sommerhus brukt 2 mnd i året er ny informasjon.

Har man internett året rundt uten tilsyn kan det jo lett være blitt hacket.

Ingen her er tankelesere.

Det kan for den saks skyld være et mac adresse filter feilaktig aktivt i din egen ruter som trigger på usb kortet.

Usb dingsen får du verifisert om er OK på et annet system (PC & nett).

Så må du jo vite wpa2 passordet.

At du har begrensede muligheter for feilsøking er ikke vi som gir deg tips umiddelbart i stand til å se.

Edit: Stavekontroll

Du må også eliminere om det er DNS problemer når du kjører med network connection for usb adapteret på den PCen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, jeg kom på jeg hadde en 3DS liggende å slenge, prøvde connection på den mot access punktet og det virket ikke. Står ikke at det var feil passord men den ville ikke connecte. Så regner med at han har byttet passord så da kan jeg ta kontakt med han antar jeg.

Fortsatt rart at jeg får internett på samsungen min, hvis han har byttet passord og jeg kan koble til med mobilen (med gammelt passord) er jo dette ett ganske greit stort sikkerhetshull.

p.s. kan vel legge til at dette skjedde over natten mens pcen var av. Så var det slik når jeg skrudde den på idag til morran.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar

Når noe fungerer og noe ikke fungerer, så tror jeg fortsatt at en restart av ruter er eneste mulighet for videre feilsøking. Vet du hva slags ruter som brukes? Er den noe vanlig utstyr eller rutemodem levert av ISP (som ofte er dårlige)?

Lenke til kommentar

Xboxen fungerer ikke når jeg rekoblet. Hadde også en gammal mobil liggende som jeg prøvde, den fungerte heller ikke. Så da blir det 1 av 5 mulige som fungerer med gamle innstillinger.

Det er ett trådløst hvitt modem fra GET (Hadde jeg valgt selv hadde jeg holdt meg LANGT unna GET men det har jo fungert smertefritt i nesten ett år), er ikke helt sikker på hvordan det er. Har bare sett det i forbifarten når jeg skrev kontrakt. Jeg hadde håpet på at det var passord og ikke en resett som måtte til, for jeg kommer ikke inn i huset på noen måte og eier bor ett halvt Norge unna.

Men jeg antar at om problemet fortsetter imorgen må jeg vel høre med han om han har bytta passord ellers må jeg vel smøre meg inn og vente til de kommer for sommeren.

Lenke til kommentar

Get har vel ingen hvite trådløse modem? Hvis det ikke er en eller annen lokal spesialløsning? Og hvis det er trådløst så er det ikke et modem, men en ruter. Eneste hvite modem fra Get er vel de gamle Mototola-modemene, men dette er rene modem hvor man må koble på egen ruter.

Tanken var bare at hvis det var en vanlig ruter og en huseier som ikke var så nøye med sikkerheten på nettet, så kanskje det var standard passord så du kunne logget på ruteren.

Er vel ikke så mye mer å gjøre enn å snakke med huseier. For å få litt mer info om nettet og ruter så kan du laste ned appen Fing på mobilen hvis du gidder.

Lenke til kommentar

Det høres ikke ut som at passordet er endret nylig.

Routeren ser ikke ut til å takle tilkobling av nye enheter av en eller annen grunn.

Routere har det med å finne på mye rart. De må restartes av og til. Mine har til og med hatt behov for å flashes på nytt etter et tordenvær.

Lenke til kommentar

Ja, nei har ikke vært noe dårlig vær her iallefall så håper det iallefall "bare" er en restart som trengs. Selv om dette også er ett problem. Virker som den ikke vil koble til nye enheter ja. Da får jeg høre med han om de tuklet noe med det :)

Jeg lastet ned Fing og det ga meg mye informasjon jeg ikke skjønte så veldig mye av. :) Men den fant iallefall routern og all info om den.

Lenke til kommentar

Vel, det vet jeg fortsatt ikke. Fikk ikke opp annen info enn Network, gateway, DNS, BSSID og Speed.

Jeg husker at det var hvitt, og det var eneste boksen så det må være ett routermodem og det kan ha vært zyxel eller hva det nå heter. Er ikke helt sikker men minner meg om ett av deres routerdesign.

Lenke til kommentar

Finner du ISP lenger ned på lista der du fant Network, gateway, DNS, BSSID og Speed?

Hvis du går til startsiden av Fing og trykker på IP-adressen som tilsvarer gateway, finner du Vendor og NetBios Name? Dette er ruteren.

Lenke til kommentar

Nei, finner ikke vendor eller NetBios name. Fant det på mobilen min bare der det natulignok var "samsung". Men takk uansett for hjelp alle sammen! Får høre med eier om de har gjort noe rart med routern før de dro!

Lenke til kommentar

Da var problemet løst. De hadde jo selvfølgelig en reservenøkkel hos en slektning hvor jeg fikk restartet routeren og det fungerte. Takk for all hjelp. Da ble jeg snytt for 50 øre og fikk meg en times vandring. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...