Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mobil som wifi adapter + er jeg sperret ute?

Anbefalte innlegg

Vansklig å lage en tittel som gir mening.

Det som er greia er at jeg leier en underetg. hvor jeg bruker en Jensen USB trådløs nettverks adapter til å koble til en trådløs router som står i etg. over meg. Jeg har en vanlig desktop pc uten trådløst nettverkskort, så derfor er jeg nødt til å bruke USB løsninger for å nå dette trådløse access punktet.

Idag når jeg sto opp fant den nettverket jeg pleier å være koblet til, men den fikk ikke koblet til. Da sjekket jeg mobilen, og den er koblet til det samme access punktet og den var koblet til. Så det virker som PC'en min er sperret ute på dette access punktet?

Jeg har koblet mobilen til USB porten på PCen og da virker det som jeg får internett fra access punktet i etg over via mobilen min?

Jeg prøvde også å sette opp ett 3G router setup på mobilen for å koble til Jensen USB'en fra desktoppen til det, og det virket, så da er det vel ikke noe galt med USB adaptern?

Men om jeg forstår meg selv rett i det jeg har gjort, kan jeg bruke samsung s4 som en USB wireless adapter?

Og er den eneste muligheten at jeg er sperret ute fra det nettet over? Eller er det USB adaptern som er ødelagt siden jeg kan bruke mobilen min som adapter?

Beklager mye rot og uklar tekst :D men tror det skal være forståelig.

Endret av Paulex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg har prøvd å restarte pcen. De som er i overetg. har dratt. Men de var her igår, derfor har jeg ikke tilgang til routeren og får ikke restartet den. Men jeg kommer som sagt inn på den med mobilen. Og jeg bruker mobilen nå til å få tilgang til internett på desktop pcen, men jeg vil jo helst bruke wireless donglen min til det.

p.s. Jeg får også koblet til xboxen min mot routern oppe.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig passordet for det trådløse nettverket. Fjern oppsettet for det trådløse nettverket slik at det settes opp på nytt (må legge inn passordet på nytt.

Gå til Kontrollpanel -> Nettverk og Internett -> Nettverk og delingssenter -> Administrer trådløse nettverk.

Der fjerner du det aktuelle trådløse nettverket. Deretter kobler du til på nytt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg slettet trådløse nettverket og koblet til på nytt. Nå står det "nettwork security key missmatch" når jeg skal logge inn. De har da endret passordet på internett går jeg ut ifra.

Men da er spørsmålet, om de har gjort dette. Hvorfor kan jeg da koble til internett på mobilen med det gamle passordet fortsatt lagret som security key?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å gå tom for ideer. Det er mulig det kan være en god ide å ringe eieren og spørre om det har blitt gjort noen endringer på routeren, evt. hvilke.

Gå til Manage Wireless Networks i kontrollpanel, høyreklikk det trådløse nettverket og klikk properties. Klikk Security tab. Hva er valgt, WPA2 og AES?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg jo fjernet dette for å prøve å koble til på nytt som du sa, så nå er den ikke i den listen på manage wireless networks lengre av en grunn, så jeg får ikke sjekket på USB donglen.

Men på mobilen min forteller den meg at det er WPA2 PSK.

Lenke til kommentar

Nei, men fant iallefall ut at det var WPA2 PSK på mobilen. Har prøvd å gå ut og inn fra wifi på mobilen og den kobler til med de settingsene jeg alltid har hatt på den. Vet ikke om jeg tør å "glemme" nettverket på den for å prøve å komme inn igjen. Om det ikke fungerer da sitter jeg helt uten nett.

Lenke til kommentar

Eier har nok endret på noe for å forhindre uaturisert tilgang.

Hvis jeg var en eier med internett og en leietager , skulle denne leietager pent finne seg i å liste opp alle sine enheter tiltenkt brukt med mac adresser de innehar.

Slik at jeg vet om uvedkommende snylter eller prøver å hacke seg inn på noe som er mitt.

Er det ikke bare å spørre eieren.

Lenke til kommentar

Såpass ja. Dette er jo ett sommerhus de kun bruker 2 mnd i året så at de tenker slik som deg tror jeg ikke. Jo, selvfølgelig kan jeg spørre eieren, men siden det fungerer helt greit på xboxen og mobilen går jeg ut ifra at det er noe med desktoppen min som er galt.

Hvis han har endret noe så er det vel ikke mulig at det fortsatt skal fungere på de andre wifiproduktene mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...