Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Giftemål og oppholdstillatelse

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har en god venninne fra Latvia som studerer i Norge akkurat nå men har ikke oppholdstillatelse. Hun er litt redd for at hvis noe skal skje så blir hun sendt hjem. Hun har lyst til å gifte seg for å få oppholdstillatelse og for å føle seg trygg. Jeg tenker å si ja for å hjelpe henne og fordi jeg synes det hadde vært morsomt. Det jeg lurer på er om det er noe ulovlig i det siden vi ikke er sammen eller noe sånt. Fant ikke noe om denne situasjonen på Google men tenkte å spørre for å være sikker. Er det noe fordeler eller ulemper med dette. Hun sier hun kan betale alt.

Tusen takk!

mvh Nassas

Endret av jonasga91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Heisann! Jeg har en god venninne fra Latvia som studerer i Norge akkurat nå men har ikke oppholdstillatelse. Hun er litt redd for at hvis noe skal skje så blir hun sendt hjem. Hun har lyst til å gifte seg for å få oppholdstillatelse og for å føle seg trygg. Jeg tenker å si ja for å hjelpe henne og fordi jeg synes det hadde vært morsomt. Det jeg lurer på er om det er noe ulovlig i det siden vi ikke er sammen eller noe sånt. Fant ikke noe om denne situasjonen på Google men tenkte å spørre for å være sikker. Er det noe fordeler eller ulemper med dette. Hun sier hun kan betale alt.

Tusen takk!

mvh Nassas

Hva betyr det konkret?

Lenke til kommentar

Skrev vist feil. Hun har oppholdstillatelse men ikke statsborgerskap.

(har ikke så gode greier på slike saker)

Det blir jo ikke bare "for Morro skyld", siden jeg også vil gjøre det for å hjelpe henne.

Med det at hun kan betale alt mener jeg at hvis det skulle være noe utgifter hvis vi gifter oss så tar hun seg av det.

Vet ikke hva hun har satt seg inn i. Hun har mye bedre greie på dette enn meg men når du sier hun kan utnytte meg, hva mener du med det? Signerer man ikke papirer der vi kommer i enighet om hvordan alt skal være økonomisk i ekteskapet?

Takk for svar og beklager sent svar :)

Endret av jonasga91
Lenke til kommentar

Tusen takk!

mvh Nassas

Du er sikker på at det ikke er hennes veldig indirekte måte å spørre om du vil gifte deg med henne? :p

Altså helt på generell basis, hvorfor i all verden vil du gifte deg med noen du ikke elsker? Da står du jo plutselig uten mulighet til å gifte deg med noen du treffer som du faktisk elsker. :confused:

Tilbae på sak så er det ikke å anbefale at dere gifter dere "bare" for å skaffe henne statborgerskap. Slikt regnes som svindel, og kan medføre rettslige straffetiltak mot deg, og at hun bir sendt hjem.

Det er faktisk heller ikke sånn at hun automatisk får statsborgerskap ved å gifte seg med deg. Statsborgerskap fås etter at hun har hatt kontinuerlig gyldig opphold her i Norge i 7 år. Eller halve den tiden hvis hun i samme periode har vært gift med en som har norsk statsborgerskap.

Hun trenger altså ikke gifte seg med deg for å få statsborgerskap. Har hun hatt gyldig opphold i 7 år vil hun kunne søke om det. Giftemål gir henne kun oppholdstillatelse, og retten til den typen oppholdstillatelse kommer an på din skattbare inntekt, du står som forsørger. Regnes ut fra forige års selvangivelse. Det står ikke spesifikt, men du bør regne med at ved giftemål og oppholdtillatelse så må dere dele bolig. Det vil se veldig rart ut for UDI hvis de ser at et nygift par bor i hver sin ende av landet.

Har selv kjæreste fra utlandet, så tro meg, disse reglene kan jeg.

Lenke til kommentar

Hun trenger ikke statsborgerskap så lenge hun har oppholdstillatelse. Så spørsmålet er hva hun trenger "hjelp" til. Jeg ser ikke helt hva som skulle kunne skje. EØS-borgere blir ikke kastet ut med mindre de er skyldig i alvorlig kriminalitet med gjentagelsesfare, eller av hensyn til den offentlige sikkerhet. (Tror jeg.) Så lenge hun studerer eller jobber, eller har annen inntekt eller midler til å dekke eget opphold, har hun rett til å oppholde seg her.

Det kan selvsagt være personlige grunner til at hun frykter å måtte reise. Det er det vanskelig for oss å vite noe om.

Man kan avtale særeie i et ekteskap, men hvis man ikke gjør det så er loven at alt som er ervervet (uansett hvem som "betalte" for det) i løpet av ekteskapet felleseie. Bare arv og det man beviselig hadde med seg inn i ekteskapet har man da særeie på.

Jeg tror dere trenger å ta en nærmere prat om hva hun egentlig frykter, og så sjekke om den frykten er begrunnet. Ellers er det som Rider sier dumt å være bundet til noen man ikke elsker, når man treffer den rette...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...