Gå til innhold

Hvordan koble 2 switcher sammen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart ha et LAN, og jeg antar at det kommer en del. Og la oss si jeg har en 16 ports switc og en 8 ports switc, så skulle jeg koblet disse to sammen. Hvordan skal jeg klare dette. På LANet mitt vil jeg dele SDSL linjen min, er en DHCP- server en mulighet da.

De fleste switcher har en uplink port, da er det bare å sette en vanlig rett tp kabel i uplink på den ene switchen og den andre enden i en vanlig port i den andre switchen. Dersom ingen av switchene har uplink port, kan du bruke en krysset tp kabel. (noen switcher har også autosensing på portene slik at du kan bruke krysset/rett kabel i alle portene slik at alle portene kan fungere som uplink port :))

 

For å dele internett er dhcp server en mulighet ja, men en dhcp server deler ikke internett for deg, den bare gir ut iper og informasjon om dns-servere og gateway. Du må bruke f.eks windows sin connection sharing, sygate eller lignede for dette (det følger da som regel med en dhcp server) Et annet alternativ er en egen router som du kan få kjøpt på din nærmeste datasjappe eller på en webshop.

 

Er du heldig har du sdsl fra en sdsl-leverandør som alderede gir deg router :) (f.eks ngt gjør dette, noen andre også, men jeg er ikke sikker på hvem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...