NULL Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Om noe så er det enda mer aktuelt Så windows 8, og nyeste hardware raidkontroller sjekker ikkje noe av filer? Er ecc help ubrukelig og det finnes ikkje noe fornuftig sjekking av filer ellers? Altså ZFS er det eneste som er vits. Det virker rart Jeg synes ZFS er helt konge til lagring av litt viktige ting, og har masse kjekke funksjoner. Kan dog ikkje skjønne at alt annet er helt blotta for fornuft i 2014 Et element nå er vel at datamengden er særdeles mye større. For svært viktige data, i privat sammenheng for eksempel bilder, kan man jo velge å bruke programvare for å generere egne paritetsdata i tillegg. Viktig uansett blir det å ta vare på generasjonskopier for uerstattelige data. Problemet kan likevel da raskt være at man ikke har helt oversikt over når tid problemene med dataene oppstod. Datagjenoppretting med utgangspunkt i å kunne lese legacy-medier kan nok i framtiden bli et ganske lukrativt marked. Å samle og ta godt vare på (inkl. vedlikeholde) en del eldre hardware og software - for dem som har plass - kan være en god start. Ser jeg for egen del er det noen hundre gigabyte med data foreløpig som er "uerstattelig" i privat sammenheng. Behovene for dette kan være noe helt annet enn hva man har av behov for lagringskapasitet ellers. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 (endret) Uansett, å basere datasikkerhet på integritet i et live-array er tull. Man trenger offline og offsite-versjoner av dataene i flere formater, så lite eksotiske som mulig. DVD er bra. CD også. Endret 3. juni 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Uansett, å basere datasikkerhet på integritet i et live-array er tull. Man trenger offline og offsite-versjoner av dataene i flere formater, så lite eksotiske som mulig. DVD er bra. CD også. Har man mye data er DL DVD eller BD det eneste som duger. 1 Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 For min del er jeg veldig skeptisk til langtidslagring av data på DVD/CD. Jeg har hatt flere plater som har vært uleselig etter ca 10 år. Kunna til og med se en form for ujevn misfarging på "lesesiden" av platene. Nå varierer sikkert kvaliteten på plater en hel del, men det er jo vanskelig på forhånd å vite hvilke plater som vil holde seg lenge. Da har jeg mer tro på vanlige HDD-er. De skulle vel kunne vare "nesten" uendelig ved riktig oppbevaring, men det forutsetter selvsagt at man har/tar vare på legacy HW for å lese disker, eventuelt kopiere over på nyere disker la oss si hvert tiende år. Men uansett valg, så er nok det aller viktigste å ha flere kopier, og på forskjellige fysiske plasseringer, hjemme, annet hus i familien, skylagring osv. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Jeg har en snurredisk med backup liggende i skuffen på kontoret i tillegg til at jeg har backup på en bærbar harddisk som jeg har med meg. Da er jeg ganske sikker på at jeg ikke mister så mye hvis ting skulle gå at skogen. Lenke til kommentar
RoXQi3x Skrevet 4. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2014 FreeNAS og ZFS høres veldig bra ut, men jeg må personlig legge lista lavt for vedlikehold/prosjektarbeid - vil bare ha sikret data med redundancy også på egne evner/tid Jeg bruker også Jottacloud, men er det noen kommersiell NAS som kan kopiere opp seg selv uten å gå via en PC slik jeg kjører? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 FreeNAS og ZFS høres veldig bra ut, men jeg må personlig legge lista lavt for vedlikehold/prosjektarbeid - vil bare ha sikret data med redundancy også på egne evner/tid Jeg bruker også Jottacloud, men er det noen kommersiell NAS som kan kopiere opp seg selv uten å gå via en PC slik jeg kjører? Tror ikke det. Med mindre ikke klienten klar seg installere på noen NAS-er som kjører Windows Server (f.eks. Seagate og WD har noen slike - er da en ganske begrenset Windows Server-versjon og NAS-ene i seg selv er vel ikke så dyre så vidt jeg husker). Skal jeg tippe fungerer ikke løsningen på Windows Server fordi Jotta ikke ønsker at det skal bli utnyttet i en mer proff sammenheng for sikkerhetskopiering av servere. OpenMediaVault kan også være verdt å se på. Så vidt jeg husker er mange av utviklerne bak egentlig fra FreeNAS-prosjektet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 CrashPlan skal visstnok kunne innstalleres rett på NAS bokser, men selvfølgelig ikke supportert. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 8. juni 2014 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Mitt Synology-NAS tar backup av seg selv direkte til Amazon Glacier. Dropbox-klient har det også, så jeg har alltid en oppdatert kopi av Dropboxen min liggende på Raidet. Endret 8. juni 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå