Gå til innhold

NAS til bruke på LANG sikt?

Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert mine backupløsninger i takt med at jeg har lært mer - og opplevd hardwarefeil; fra ekstern USB til 1-disk "enkel NAS" til 2-disk RAID1 ReadyNAS Duo V2. Så var jeg uheldig og under et strømbrudd gikk strømforsyningen på sistnevnte i stykker. Jeg tok ut diskene og sendte på service, men siden modellen min var utgått, fikk jeg pengene tilbake. Men hva skal jeg putte diskene i - nyere modeller har annen CPU og disse kan man ikke overføre disker!

Jeg har cloudbackup, og en trygg men treg måte å få dataene tilbake, men dette fikk meg til å tenke:

Hvilken produsent/løsning er anbefalt når det gjelder å bruke en NAS over en lengre periode på 5-10 år? Jeg har lite økende datamengde, så det er ikke utvidelse jeg tenker på - men en enkel måte å ha en NAS lenge, og enklest mulig videreføre data til ny løsning når den tid kommer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppgradert mine backupløsninger i takt med at jeg har lært mer - og opplevd hardwarefeil; fra ekstern USB til 1-disk "enkel NAS" til 2-disk RAID1 ReadyNAS Duo V2. Så var jeg uheldig og under et strømbrudd gikk strømforsyningen på sistnevnte i stykker. Jeg tok ut diskene og sendte på service, men siden modellen min var utgått, fikk jeg pengene tilbake. Men hva skal jeg putte diskene i - nyere modeller har annen CPU og disse kan man ikke overføre disker!

Jeg har cloudbackup, og en trygg men treg måte å få dataene tilbake, men dette fikk meg til å tenke:

Hvilken produsent/løsning er anbefalt når det gjelder å bruke en NAS over en lengre periode på 5-10 år? Jeg har lite økende datamengde, så det er ikke utvidelse jeg tenker på - men en enkel måte å ha en NAS lenge, og enklest mulig videreføre data til ny løsning når den tid kommer?

Kjøp denne, så er du sikret i mange år. :)

http://www.areca.com.tw/products/thunderbolt2.htm

Da kan du legge til disker ved behov og utvide plassen. Denne boksen er bygd for å vare og brukes.

Areca lager raidarrayer som er forover og bakover kompatible. Det er veldig greitt for fremtiden, og er kjekt om man vil sette diskene i en datamaskin med en raidkontroller.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjøp denne, så er du sikret i mange år. :)

http://www.areca.com.tw/products/thunderbolt2.htm

Da kan du legge til disker ved behov og utvide plassen. Denne boksen er bygd for å vare og brukes.

Areca lager raidarrayer som er forover og bakover kompatible. Det er veldig greitt for fremtiden, og er kjekt om man vil sette diskene i en datamaskin med en raidkontroller.

Liker det du sier om kompatibilitet, men 10.000+ var nok i høyeste prisklasse for meg. Det var egentlig bare det at nNetgear nå har skremt meg litt, og om det var andre merker/løsninger som innen rimelig pris kunne gi tilsvarende fremtidssikkerhet.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det hadde du original på NAS + backup i skyen og så røk NAS-en.

Det blir en lang prosess å tilbakeføre fra backupen, men det må antagelig til.

Som fremtidig løsning vil jeg anbefale å ha både original og én backup lokalt i tillegg til den eksterne (sky)-backupen.

For eksempel:

Original (NAS hjemme)

Lokal backup (annen NAS hjemme)

Off site backup (skyen)

Alternativt:

Original (på en PC hjemme)

Lokal backup (NAS hjemme)

Off site backup (skyen eller NAS hos mor eller på kontoret)

Lagringsløsningene må selvsagt tilpasses behovet. Hvis du har et behov på under 4 TB så klarer du deg med en enkelt disk. 6 TB lar seg også ordne med en enkelt disk, men da er 2-brønns løsninger mer kostnadseffektivt.

Og husk: Raid er ikke backup!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kan en løsning være å ikke kjøre raid? Med kjent filsystem slik at disken kan puttes i en hvilken som helst maskin skulle resten ryke?

Selv så har jeg en NAS med raid1 + ekstern USB backup. En NAS beskytter jo heller ikke mot innbrudd/brann og denslags heller..

Lenke til kommentar

Raid er eneste mulighet dersom lagringsbehovet er over 4-6 TB og man ikke ønsker å dele opp lagringsområdet i flere deler. Men som sagt, Raid er ikke backup.

Et raid-sett bør altså ha en backup på lik linje med at en enkel disk bør ha backup.

Lenke til kommentar

De fleste NAS bokser baserer seg på en eller annen form av mdadm/lvm/ext3 eller tilsvarende. Så helt umulig er det jo ikke å hente ut dataene, så lenge diskene fungerer. Riktignok kanskje litt over den jevne hjemmebruker sin kunnskap :)

Forøvrig kjører jeg tilsvarende oppsett som Simen1 nevner for backup.

1. Orginal på PC

2. Backup på Linux server med RAID

3. Offsite backup på Linux server med RAID

Bruker BackupPC som gjør at den beholder flere versjoner med endringer.

Lenke til kommentar

Hvis man lager sin egen NAS, vil jeg sterkt anbefale å bruke ZFS. Det er svært fleksibelt og enkelt å bruke, er nærmest uten begrensninger, og er enkelt å flytte mellom forskjellige plattformer (Unix-varianter, da - FreeBSD (FreeNAS), Solaris, Linux). Har tilsvarende muligheter som RAID0/1/10/5/6, dog uten RAID5/6 ulemper som "write hole". En annen meget kjekk sak er snapshots, som gjør det enkelt å minimere skadene ved uhell som sletting/endring av data som ikke skulle slettes/endres.

Lenke til kommentar

Synology funker bra det, min fire år gamle boks kjører på full guff. Men hva er det du egentlig vil ta vare på? Data eller hardware? Om du vil beholde data over tid er NAS kun en liten del av løsningen. Offside- offline-backup er det viktigste.

Lenke til kommentar

Har gode erfaringer både med Synology og Qnap. For en del blir det nopk "litt enkelt", og ja - en løsning med å burke ZFS kombinert med mer "server grade"-maskinvare - med bl.a. ECC-minne - kunne være bedre med tanke på dataintegritet.

Har hatt en haug Synology-NAS-er i bruke både på jobb og hjemme. Riktignok har aldri noen rukket å bli "gammel" før de har blitt byttet ut - uten at det egentlig har vært helt reelle behov for det. Liker programvaren til Synology best, men må kanskje si at jeg sitter med et litt bedre inntrykk av maskinvaren til Qnap.

Bruker Jottacloud til å ta backup av viktige data som ligger på NAS-en.

Endret av c.m.
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjørt HW-raid om jeg skulle hatt noe som varer, da hadde SW basert på et godt gammelt filsystem vært førstevalget. Du finner alltid noe som støtter ext3, og sannsynligvis også ZFS.

Det er forskjell på jalla hw raid og skikkelig hw raid ;)

For en førstegangsbruker og noob på linux, unix etc, så er det ikkje veldig lett å sette opp ett zfs oppsett. Det er iallefall min påstand. Selv har jeg fått hjelp til å sette opp ubuntu server for lagring og mediaboks. Det er helt konge, men krever litt kunnskap.

Hw raid er lett, kjapt og litt dyrt. Kan anbefales for alle. Hardware raid er blitt såpass bra nå at mange av argumentene for ZFS og softwareraid går bort. "Bitråte og "Write hole?". Det har ikkje jeg sett noe til.

Dog koser jeg meg med ZFS og ext4, men Areca HW raid er konge :D

Lenke til kommentar

Cern sin studie angående bitrot er ett must å lese i så måte. Mener linken under skal være korrekt, hvis ikke er det mange som har laget artikler basert på dataene.

https://indico.desy.de/contributionDisplay.py?contribId=65&sessionId=42&confId=257

Er du sikker på at bitråte er like aktuelt nå som for 7 år siden? Jeg bare spør fordi jeg er ikkje ekspert på dette. Bare vet at jeg har rimelig mange gamle filer, og har enda ikkje hatt noe problemer med noe enda. Før med coax kabler til nettverk, da var det mye faenskap med filer :D

Lenke til kommentar

Om noe så er det enda mer aktuelt :)

Så windows 8, og nyeste hardware raidkontroller sjekker ikkje noe av filer? Er ecc help ubrukelig og det finnes ikkje noe fornuftig sjekking av filer ellers? Altså ZFS er det eneste som er vits. Det virker rart :)

Jeg synes ZFS er helt konge til lagring av litt viktige ting, og har masse kjekke funksjoner. Kan dog ikkje skjønne at alt annet er helt blotta for fornuft i 2014 :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...