Gå til innhold

Junifest 2014 – JorunT - Mest makro

Anbefalte innlegg

Fantastisk. Og morsomt å ha "produsert" dem selv.

Bortsett fra litt tålmodighet, er det ikke så vanskelig, det som er spennende er om plantene overlever de periodene vi ikke er her. Spesielt hyggelig når de begynner å blomstre.

Jøss, ante ikke at du holder til i grekenland, og jeg som akkurat har spist Tsatziki og greier... :) Fine blomster du tar bilder av da.

Jovisst er jeg nå (fra sist mandag av) i nord-Hellas, en drøy time øst for Thessaloniki.

Tsatsiki er godt, men det er mye annen god mat her også.

14321030787_fec06f5cc0.jpg

_6251578 More than tsatsiki.jpg by JorunT, on Flickr

Mange lekre blomster siden sist, syns også ventebildet var vellykket! De gule capsene matcher også advarsellskiltet på døra :)

Takk, det var nok litt tilfeldig det med varselskiltet, måtte ta bildet raskt og uten å uroe selskapet.

Mens vi venter var godt sett. Fine blomsterbilder igjen. :thumbup:

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, jeg klager ikke på utstyret, Randi. Det er helt sikkert hverken Harlekinmarihøne eller noen av de billene di viste til, denne er mye større. Jeg tror det er en bladbillle, muligens slekten Crioceris, dette må jeg finne ut av.

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Jeg har fått et svar, antagelig Hycleus (syn. Mylabris) scabiosae, som tilhører såkalte 'blister beetles' på engelsk, fordi biller i denne familien utskiller et giftstoff, cantharidin, som kan gi stygge blemmer om du får det på huden. Å svelge en kan være dødelig (så ikke særlig fristende ut, altså).

Den er ca 2,5 cm lang, og fargene er antagelig for å skremme. Den hører hjemme på Balkan og østover et stykke inn i Asia.

Lenke til kommentar

27. juni - Sikkert bare Rolex

Sitter hos naboen på lånt, meget ustabilt internett, og må skynde meg mens jeg enda har batteri.

Fredag var det marked, som alltid, i Nikiti, i går var det større enn noensinne. Noen blide afrikanere selger klokker og småelektronikk, utvalget er bra hva farger angår. Mannen min kjøpte en klokke her i fjor, den gikk i en time.

Olympus 14-42 mm

1/10 s, f/7,1, ISO 200

14341960457_55c3d0d4f7.jpg

_6271593_Rolex anyone.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

28. juni - Ipomoea x multifida

En ettårig klatreplante jeg så i et gartneri her i fjor og i år var jeg heldig og fikk kjøpt tre små frøplanter derfra. De er fortsatt ynkelig små, men blomstrer gjør, blomstene er ikke store, men desto rødere. De vokser på en lite spennende gråhvit mur, så jeg la en grønn perm bak for å få en litt bedre bakgrunn

Olympus 60mm makro

1/25 s, f/11, ISO 200

14341947927_5fd7496877.jpg

_6281680_Ipomoea x multifida.jpg by JorunT, on Flickr

Med kameraet fulgte det med en 9 mm 'body cap lens', den har omtrent ingen innstillingsmuligheter, bortsett fra at du kan velge avstand: nær (0,2 m), middels (hva det nå er) og uendelig., fast blender f/9. Jeg har ikke helt funnet ut hva jeg skal bruke det til, men jeg tok et bilde fra utenfor huset vårt her og sammenlignet med ett tatt med 60 mm-objektivet, ganske forskjellig resultat..

Olympus 9 mm, f/9,
14528382865_433a2e284c.jpg

_6281640_View Akti Salonikiou 9 mm.jpg by JorunT, on Flickr

60 mm makro f/2,8
1/100 s, f/16, ISO 200
14341783180_55330eaefa.jpg

_6281685-Edit_Akti Salonikiou.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Det blir dårlig med kommentering av andres bilder for tiden, må klare meg med naboens nett og den lille tiden batteriet på denne gamle laptopen holder, håper OTE ('gresk Telenor') klarer å få ordnet opp i morgen.

Men jeg takker de som kommenterer og ser på mine bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...