JorunT Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 Fantastisk. Og morsomt å ha "produsert" dem selv. Bortsett fra litt tålmodighet, er det ikke så vanskelig, det som er spennende er om plantene overlever de periodene vi ikke er her. Spesielt hyggelig når de begynner å blomstre. Jøss, ante ikke at du holder til i grekenland, og jeg som akkurat har spist Tsatziki og greier... Fine blomster du tar bilder av da. Jovisst er jeg nå (fra sist mandag av) i nord-Hellas, en drøy time øst for Thessaloniki. Tsatsiki er godt, men det er mye annen god mat her også. _6251578 More than tsatsiki.jpg by JorunT, on Flickr Mange lekre blomster siden sist, syns også ventebildet var vellykket! De gule capsene matcher også advarsellskiltet på døra Takk, det var nok litt tilfeldig det med varselskiltet, måtte ta bildet raskt og uten å uroe selskapet. Mens vi venter var godt sett. Fine blomsterbilder igjen. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 25. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2014 25. juni - Lovende takter Vi har besøk av familien her, og minstemann på 11 mndr. ser ut til å kunne bli en god mekaniker i fremtiden. Skulle gjerne hatt mer lys i ansiktet hans, men tålmodigheten til slike modeller er begrenset. Olympus E-M10 m. 14-42 mm f/3,5-5,6 EZ 1/800 s, f/5,6, ISO 200 _6251541 In action.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 He,he...det var et scoop ja - riktig oppslukt og interessert. (Det blir et morsomt minne en gang i fremtiden....) Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Takk, Randi og Bykattt, han viser gode takter. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 26. juni - Bille Hva slags bille dette er, har jeg ikke klart å finne ut av, i alle fall var den stor, som en kjempemarihøne, den liker tydeligvis best sikoriplanter. Olympus m 60 mm f/2,8 1/200 s, f/7,1, ISO 200 _6261582 Orange beetle on chickory.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Kjempebra - nå har du visst topp utstyr. Er ikke dette en av de "farlige" Harlekinmarihønene (Harmonia axyridis) da - men fronten ligner ikke helt. Den ligner mer på en av disse. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Neida, jeg klager ikke på utstyret, Randi. Det er helt sikkert hverken Harlekinmarihøne eller noen av de billene di viste til, denne er mye større. Jeg tror det er en bladbillle, muligens slekten Crioceris, dette må jeg finne ut av. Endret 26. juni 2014 av JorunT Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Ja, det må du finne ut av - vi må ha navnene vet du (Vanskelig å se den relative størrelsen av bildet) Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Veldig stor, da? Ikke en kar jeg ville likt å møte selv... Selv om du fanget ham godt! Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Flott bilde av hjulskifteren. Vi trenger gode håndverkere Dagens bille var skarp og fin. Fine detaljer og bokeh. Vet ikke hva slags bille det er. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 27. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2014 Jeg har fått et svar, antagelig Hycleus (syn. Mylabris) scabiosae, som tilhører såkalte 'blister beetles' på engelsk, fordi biller i denne familien utskiller et giftstoff, cantharidin, som kan gi stygge blemmer om du får det på huden. Å svelge en kan være dødelig (så ikke særlig fristende ut, altså). Den er ca 2,5 cm lang, og fargene er antagelig for å skremme. Den hører hjemme på Balkan og østover et stykke inn i Asia. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. juni 2014 Del Skrevet 27. juni 2014 Uffda, skummel bille - googlet bilder på den og det lignet din ja, sikkert riktig bestemmelse av den da. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 Vi har vært uten telefon og internett siden i går ettermiddag, vet ikke når vi får det igjen, sitter på lånt internett hos naboen. Håper det ikke tar for lang tid. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Ferieproblemer, Jorun - man må vel avsette tid til det Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 27. juni - Sikkert bare Rolex Sitter hos naboen på lånt, meget ustabilt internett, og må skynde meg mens jeg enda har batteri. Fredag var det marked, som alltid, i Nikiti, i går var det større enn noensinne. Noen blide afrikanere selger klokker og småelektronikk, utvalget er bra hva farger angår. Mannen min kjøpte en klokke her i fjor, den gikk i en time. Olympus 14-42 mm 1/10 s, f/7,1, ISO 200 _6271593_Rolex anyone.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Fin klokke-diagonal ble det Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 28. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2014 28. juni - Ipomoea x multifida En ettårig klatreplante jeg så i et gartneri her i fjor og i år var jeg heldig og fikk kjøpt tre små frøplanter derfra. De er fortsatt ynkelig små, men blomstrer gjør, blomstene er ikke store, men desto rødere. De vokser på en lite spennende gråhvit mur, så jeg la en grønn perm bak for å få en litt bedre bakgrunn Olympus 60mm makro 1/25 s, f/11, ISO 200 _6281680_Ipomoea x multifida.jpg by JorunT, on Flickr Med kameraet fulgte det med en 9 mm 'body cap lens', den har omtrent ingen innstillingsmuligheter, bortsett fra at du kan velge avstand: nær (0,2 m), middels (hva det nå er) og uendelig., fast blender f/9. Jeg har ikke helt funnet ut hva jeg skal bruke det til, men jeg tok et bilde fra utenfor huset vårt her og sammenlignet med ett tatt med 60 mm-objektivet, ganske forskjellig resultat..Olympus 9 mm, f/9, _6281640_View Akti Salonikiou 9 mm.jpg by JorunT, on Flickr60 mm makro f/2,81/100 s, f/16, ISO 200 _6281685-Edit_Akti Salonikiou.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 28. juni 2014 Del Skrevet 28. juni 2014 Mye bra her den siste tiden, likte spesielt de to "avbrekkene" i form av venting og klokker. Finfint makrobilde av den billen og fargetonene på det siste her er veldig bra. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 29. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2014 Det blir dårlig med kommentering av andres bilder for tiden, må klare meg med naboens nett og den lille tiden batteriet på denne gamle laptopen holder, håper OTE ('gresk Telenor') klarer å få ordnet opp i morgen. Men jeg takker de som kommenterer og ser på mine bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå