Gå til innhold

Junifest 2014 – JorunT - Mest makro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

21. juni - Bestøvet humle

Jeg var egentlig ferdig med å ta dagens bilde da jeg plutselig fikk se denne store humlen som klamret seg til en martagonlilje. Det viste seg jeg hadde god tid, den var levende og rørte på seg, men for det jeg vet, sitter den der kanskje enda. Den var dyktig innsatt med pollen fra liljen. Jeg måtte bruke litt blitspåfyll.

Olympus 60 mm makro, f/2,8,

1/250 s, f/11, ISO 200,

14473662524_4bcda7fd3b.jpg

_6211458 Pollinated bumble bee.jpg by JorunT, on Flickr

Variant, lett beskåret
1/250 s, f/4,5, ISO 200

14473664014_4a70106992.jpg_6211463 Pollinated bumble bee.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, så den på Flickr - utrolig hva den har fått med seg,men slike liljer er veldig til å "støve", har fått en del på tøy av disse. Kjempefint utsnitt du har laget. 60mm macro var faktisk det beste jeg hadde til Canon tror jeg. (Og ser også at vi har en del av de samme vekstene...mine krøll-lljer blomstrer ikke enda.)

Lenke til kommentar

Takk, Randi, Bykatt og aspirant.

Ja visst støver denne liljen (og andre liljer) mye, var i arbeidsantrekk, måtte stå midt i blant en knippe av dem for å komme nær nok, bildet er ikke beskåret. Jeg ble gul jeg også.

Tviler på at det blir noe bilde i dag, pakke-ryddedag før avreise veldig tidlig i morgen.

Lenke til kommentar

22. juni - Codonopsis sp.

Et siste bilde før avreise, en slyngende plante med små, vakre klokker, som er penest fra innsiden. De kalles visst vindelklokke eller cordonklokke på norsk, jeg har dyrket den fra frø jeg har fått fra utlandet. Den lukter litt stramt, nærmest av rev, roten er visstnok spiselig og kalles også fattigmanns-ginseng. jeg har ikke spist den.

1/60 s, f/11, ISO 200, litt blitsfyll

14479233081_119529a6c1.jpg

_6221494-Edit Codonopsis sp.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Jeg ilker begge disse to sist godt. Av det første liker jeg det du valgte, fordi det lille hjertet i bunnen av planten ligner på nettopp et hjerte. Det tilføyde bildet en ørliten detalj so m jeg var litt stolt av å legge merke til,

Hjertelig takk. Jeg likte også godt at stigma (arret)kom så godt fram, men tenkte ikke på hjerte. Morsom observasjon.

Her har det kommet mange fine nye makrobilder siden sist jeg var innom tråden. Likte kanskje aller best reddikene. (Litt synd du kuttet de øverste grønne bladene - etter min smak)

Du behersker macro med Olympusen :)

Takk, reddikene er forlengst fortært, for sent å rette på det, men det var et valg jeg gjorde ut fra helheten (om je.g husker rett, da). Beherske makro er nok å ta hardt i, mye å lære enda, særlig balanse med lyset.

Lenke til kommentar

23. juni - Mens vi venter

Noen timer på en flyplass kan være ganske kjedelig, særlig hvis en er trett og har reist langt også, som denne flokken med ungdommer fra den fjerne Østen (Japan kanskje, hadde ikke lyst til å vekke dem for å spørre).

Olympus M14-42 mm f/35-5,6, EZ

1/15 s, F/3,5, ISO 200

14305285069_363c0d5b7c.jpg

_6231518 Waiting.jpg by JorunT, on Flickr

Noe skal en jo ha å gjøre når en sitter i timesvis og venter på neste fly, som f.eks. å stirre i taket i en ellers utrolig kjedelig terminal

Samme kamera/optikk
1/80 s, f/3,5, ISO 200

14512003663_25c02e8a1f.jpg

_6231516 Frankfurt Airport .jpg by JorunT, on Flickr.

Lenke til kommentar

24. juni - Pandorea jasminoides

Disse slyngende buskvekstene kommer egentlig fra Australia. Jeg samlet frø i en botanisk hage på Mallorca for tre år siden, sådde dem i Norge og bragte fire planter hit til nord-Hellas, hvor de har slått rot og trives bra og de blomstrer for første gang akkurat nå. De gjør seg godt med de ganske store klokkene og eviggrønt bladverk.Jeg har fremdeles et par stykker i drivhuset i Norge, de er mer enn to meter høye, så det kan bli vanskelig å få dem med hit i kofferten.

Olympus 60 mm makro f/2,8

1/250 s, f/5,6, ISO 200, påfyll med blits

14312893458_926e9deb38.jpg

_6241540 Pandorea jasminoides.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...