JorunT Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 14. juni - Lilium martagon De første martagonliljene (turbanlilje, kranslilje, krøll-lilje, kjært barn har mange navn) sprang ut i dag, og noen av dem var mørkere enn vanlig, som denne. Dette er en virkelig gammel kulturplante, som antagelig kom til landet med munkene i middelalderen. Den har spredt seg hemningsløst her, lett å dyrke fra frø, men det tar 8-10 år før de blomstrer Dette ble litt high key-aktig, lyset var sterkt selv om jeg slo opp parasoll for å lage skygge (tror naboene lurer på hva jeg driver med om dagen), og med et hvitt hus i bakgrunnen måtte det bli slik for å få med detaljene i blomsten slik jeg ville. Olympus 60 mm makro f/2,8 1/80 s, f/2,8, ISO 200 _6141069 Lilium martagon.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 De er flotte, blomstrer her også nå, tror ikke jeg har akkurat den fargen - du fikk fint fokus på denne. Jeg greide ikke det i dag, blåste for mye. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Du fortsetter med meget flotte bilder av blomster. Bregnen ble meget fin - stilig komposisjon. Dagens "high-key" fortjener nesten applaus Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Syns det ble veldig pent. Blomsten kommer fint frem. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 Takk, RandiA, BjørnÅgeS og Per Yngve Balto Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2014 15. juni - Årets første Det ser ut til at jeg har kommet snegler og andre uønskede gjester i forkjøpet for en gangs skyld, i dag kunne jeg ta opp de første reddikene. de er jo så fine at det nesten er synd å spise dem, men det skal vi. 1/200 s, f/3,2, ISO 200 _6151132 First harvest.jpg by JorunT, on Flickr Jeg var også på konserten på Sagene, et folkeliv uten like, men jeg så deg ikke, Bykatt. Jge var ikke så fornøyd med bildene, ble sittende så inneklemt at det ikke var lett å få rett vinkel, så jeg fikk nøye meg med å konsentrere meg om konserten. Men et bilde ble det fra før det begynte og trengselen ble for stor tar jeg med. Det ble atskillig mer folksomt senere.Flott arrangement! _6151112 Outdoor concert Sagene.jpg by JorunT, on Flickr 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 (endret) Oi, så fristende lekkert - rene kunstverket jo. (PS. Får aldri til å kommentere dine Flickr bilder, skulle kommentere nå på det veldig morsomme folksomme konsert-bildet utendørs, det var tøfft) Endret 15. juni 2014 av RandiA Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ja, hva skal man si. Du har teken på dette med macro! Bregnebildet og reddikene synes jeg allikevel sto litt ut fra de andre, det første pga av den diagonale symmetrien, farger, og reddikene ble jo et herlig fargefat av et bilde! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Ble veldig fint bilde av reddikene. Det er en ting jeg alltid har likt, altså å spise, men jeg kan ikke huske sist jeg smakte på slikt. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Blomsten fra 14. Juni kommer nesten ut av skjermen min her! Knallbra bilde Reddiker kan jeg knaske uhemmet, så det er nok en vinner hos meg,selv om konsertbildet i spoileren også var et godt bilde. Jeg liker den flotte blåmalte bakgrunnen. Den var meget komplementær ift reddikene. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Å, nå fikk jeg lyst på reddik. Så delikat! Edit: Vi var på samme konsert, ja. Men det var jammen ikke lett å finne noen som helst i menneskehavet. For en utrolig fin konsert. Ble helt rørt av Prøysen-sangen: Vi er no`n spelldåser æille sammen, og det er mangt en lyt akte på. Rør æiller verket som lagar låten, nei, slike ting har vi ittno med, men er du stille og følgje takta, så har du tona i ny og ne. Endret 16. juni 2014 av Bykatt Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Oi, så fristende lekkert - rene kunstverket jo. (PS. Får aldri til å kommentere dine Flickr bilder, skulle kommentere nå på det veldig morsomme folksomme konsert-bildet utendørs, det var tøfft) Av og til får det bli et slikt spontanbilde, fint at du likte det Ja, hva skal man si. Du har teken på dette med macro! Bregnebildet og reddikene synes jeg allikevel sto litt ut fra de andre, det første pga av den diagonale symmetrien, farger, og reddikene ble jo et herlig fargefat av et bilde! Er ikke helt nybegynner med makro, men månedens utfordring var å bli kjent med nytt makroobjektiv anskaffet to dager før junifesten startet, har ikke utforsket alle mulighetene enda. Men av og til må jeg ha makropause, selv om det ikke mangler på fine planter i hagen nå jeg jeg vil fotografere, er ikke alt like interessant for andre, Bregnene har jeg forsøkt å få noe brukbart ut av før, uten at jeg var fornøyd, men plutselig så jeg symmetrien og den kraftige midtnerven, og da var det greit. Og reddikene var litt på sparket. Ble veldig fint bilde av reddikene. Det er en ting jeg alltid har likt, altså å spise, men jeg kan ikke huske sist jeg smakte på slikt. Takk, kjøp deg en bunt, da vel (eller kjøp en pose frø, det er enda tid). Blomsten fra 14. Juni kommer nesten ut av skjermen min her! Knallbra bilde Reddiker kan jeg knaske uhemmet, så det er nok en vinner hos meg,selv om konsertbildet i spoileren også var et godt bilde. Jeg liker den flotte blåmalte bakgrunnen. Den var meget komplementær ift reddikene. Takk for kommentaren. Den blå bakgrunnen er fargen på et gammelt hagemøblement og en takknemlig bakgrunn. Jeg måtte stå på tå på benken for å få stor nok avstand, 60 mm på mft trenger ofte lange armer/bein. Å, nå fikk jeg lyst på reddik. Så delikat! Edit: Vi var på samme konsert, ja. Men det var jammen ikke lett å finne noen som helst i menneskehavet. For en utrolig fin konsert. Ble helt rørt av Prøysen-sangen: Vi er no`n spelldåser æille sammen, og det er mangt en lyt akte på. Rør æiller verket som lagar låten, nei, slike ting har vi ittno med, men er du stille og følgje takta, så har du tona i ny og ne. Takk, er visst mange som liker reddik. Og enig med deg, et supert konsertarrangement i går, alt klaffet. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 16. juni - et lite markjordbær De første markjordbærene er nesten modne, planten dette bæret henger på har slått rot nederst på et eldgammelt epletre (snart 100 år gammelt). det var ikke stort, ca 0,5 cm, ikke noe Corona, akkurat. Sterk vind og skarpt lys igjen, skygget som best jeg kunne med en hengekøye. 1/1000 sf/3,5, ISO 200 _6161187-Edit Wild strawberry.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Utrolig fint, kan pynte på en vegg det der..... Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Ja, Randi, dette var dekorativt. Atskillig bedre enn de skuddene jeg fikk av markjordbær i går. Kjempefin fokusdybde, og detaljer som er til å ta på. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Kjøpte årets første norske i år, var nydelig - men markjordbær er jo ennå bedre. Og bildet av den her er det heller intet å utsette på! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Takk alle sammen. 17. juni – Erkefiende nr. 2 Liljebillene er flotte å se på, rødere går det vel ikke an å bli for et insekt, men det er alt for mange av dem og de eter opp liljene mine. De er utrolig smarte, med en gang du nærmer deg og det faller skygge på dem, lar de seg droppe rett ned og forsvinner. Når de parer seg er det enklere å fange dem. Dette paret ble nok litt forstyrret av at jeg var veldig nærgående og de kom fra hverandre, men de var så opptatt av å finne hverandre igjen at jeg rakk å få tatt bilder. Dette kunne vært skarpere, glemte å skru av stabiliseringen og brukte stativ, jeg merker forskjell, men jeg fikk ikke anledningen til å rette opp feilen. 1/30 s, f/4,5, ISO 200 _6171206-Edit Lilioceris lilii.jpg by JorunT, on Flickr En variant _6171209-Edit-Edit Lilioceris lilii.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Pent, liker hovedmotivet i spoileren best, men der er den andre litt forstyrrende. Som "helt bilde" er hovedbildet fint. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Flott fokus, du hadde et annet på Flickr -der den er under bladet, tenkte å kommentere, men det gikk ikke.Bildet er fint, men jeg hater å se de der - tror jeg har greid å utrydde de her nå, for denne sommeren.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå