RandiA Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Uffda. Ser ut som den prøver å kamuflere seg litt.... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Brunsnegler er grunn god nok til å bo i leilighet uten hage. Bildet ditt fanger realitetene litt for godt... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 9. juni - Polemonium caerulum (fjellflokk) Spoilerbildet syns jeg var veldig pent. Liker at man ser hele blomsten klart. 10. juni - Ubudne gjester Snegler har vel sin misjon de og? Pent bilde av den ubudne gjesten. Hva er det egentlig disse gjør galt? Ikke at du skriver noe her, men mener jeg har sett andre steder at disse er veldig hatet.. nesten som hageiernes "ulv".. om man sammenligner med sauebøndene.. 1 Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 Uffda. Ser ut som den prøver å kamuflere seg litt.... Sikkert med god grunn, den forsøkte vel å stikke av før jeg avlivet den (ja, jeg dreper dem, men så raskt og skånsomt som mulig). Brunsnegler er grunn god nok til å bo i leilighet uten hage. Bildet ditt fanger realitetene litt for godt... Heldigvis er det flere gleder i hagen enn snegler 9. juni - Polemonium caerulum (fjellflokk) Spoilerbildet syns jeg var veldig pent. Liker at man ser hele blomsten klart. 10. juni - Ubudne gjester Snegler har vel sin misjon de og? Pent bilde av den ubudne gjesten. Hva er det egentlig disse gjør galt? Ikke at du skriver noe her, men mener jeg har sett andre steder at disse er veldig hatet.. nesten som hageiernes "ulv".. om man sammenligner med sauebøndene.. Sammenligning med ulv var vel ikke så gal, bare at sneglene er så mye mer tallrike, og minst like mye hatet, særlig de brune. De eter opp alt omtrent, i forfjor var det mange av dem, jeg fikk ikke beholde et eneste salatblad, og mange av plantene jeg har hatt i mange år ble knasket ned til stilken (og den med). Med denne varmen og alt regnet innimellom er jeg redd de kan ta innersvingen på hagen igjen. Problemet er at der nykommere i økosystemet og har lite naturlige fiender, bortsett fra hageeiere, (og vi er ikke så mange i forhold) så de tar helt over. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2014 11. juni - Hjertelig Løytnantshjerte er en staselig gammeldags staude. Bildet er ubeskåret og bare skjerpet litt, Olympus 60 mm makro 1/250 s, f//3,5, ISO 200 _6110945 Dicentra spectabilis.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Ja, vakker og står og blomstrer lenge - jeg har også den hvite, men den blir ikke så omfangsrik. Pent med den ene blomsten slik..... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Sammenligning med ulv var vel ikke så gal, bare at sneglene er så mye mer tallrike, og minst like mye hatet, særlig de brune. De eter opp alt omtrent, i forfjor var det mange av dem, jeg fikk ikke beholde et eneste salatblad, og mange av plantene jeg har hatt i mange år ble knasket ned til stilken (og den med). Med denne varmen og alt regnet innimellom er jeg redd de kan ta innersvingen på hagen igjen. Problemet er at der nykommere i økosystemet og har lite naturlige fiender, bortsett fra hageeiere, (og vi er ikke så mange i forhold) så de tar helt over. Tenkte etter at jeg skrev at jeg håper jeg ikke oppfattes som en sånn som skal værne om alt liv.. rekorden min er vel par og 20 i ett klask.. Vi har alle skapninger som irriterer oss, og som vi mener ikke har sin rett til livet. For min del er det mygg og knott.. det er millioner av dem. Ja, altså bare rundt meg når jeg er på de værste plassene.. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Fint at du skrev "gammeldags" på løytnantshjertet: Jeg får en nostalgisk følelse av å se bildet ditt. Husker dem veldig godt fra 80-tallet, koselig gjensyn. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Ja, vakker og står og blomstrer lenge - jeg har også den hvite, men den blir ikke så omfangsrik. Pent med den ene blomsten slik..... Jeg måtte klare meg med ett hjerte, har ventet litt lenge med å fotografere denne, og fant ingen passende stilker der blomstene satt slik jeg ville. Disse blir stor og filtrer seg inn i masse annen vegetasjon. Tenkte etter at jeg skrev at jeg håper jeg ikke oppfattes som en sånn som skal værne om alt liv.. rekorden min er vel par og 20 i ett klask.. Tror ikke vi er så uenige her. Fint at du skrev "gammeldags" på løytnantshjertet: Jeg får en nostalgisk følelse av å se bildet ditt. Husker dem veldig godt fra 80-tallet, koselig gjensyn. Jeg mente nok litt lenger tilbake i tiden enn til 80-tallet, ca hundre år til. Trivelige planter, i alle fall Endret 12. juni 2014 av JorunT Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 12. juni - grønt Måtte finne den luneste plassen i hagen i dag pga mye vindkast. Innerst i en skyggefullt hjørne har disse bregnene spredt seg godt, og de er svært så staselige. mener det er strutseving (Matteuccia struthiopteris), jeg husker ikke alltid hva jeg har plantet, men beskrivelsen passer. Olympus 60 mm makro 1/40 s, f/5,6, ISO 320 _6121007 Matteuccia struthiopteris.jpg by JorunT, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. juni 2014 Del Skrevet 12. juni 2014 Lekkert.... har tatt mange bilder av bregner, men ikke gjort det på den kreative måten. Flott Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Gårsdagens bidrag syns jeg har veldig godt lys, skarpe fine detaljer og en god komposisjon. Et bregnebilde jeg gjerne skulle hatt i min portefølje Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 13. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2014 13. juni - 9 mm Kjenner jeg må ha litt avveksling fra makrobilder og fant fram et underlig objektiv som fulgte med Olympus E-M10, men som ble levert et par måneder senere, og som jeg ikke har fått prøvd meg noe særlig på, det har fått det korte og greie navnet objektivdekselobjektiv hos FotoVideo. Det er manuell fokusering, dvs fire mulige innstillinger, stengt, uendelig, 'distant', og nærfokus (inntil 0,2 m), fast blender på 8. Det er ikke helt som vidvinkel i fullformat, men det var veldig lett å få med fingre som stakk for langt ut eller kameeraremmer . Det var ikke så lett å få tatt bildene helt rett på, i alle fall ikke når jeg fotograferte ut gjennom vinduet og ønsket å få det helt sentrert, men det var artig å se hvordan nabolaget ble seende ut gjennom dette knøttlille objektivet, som er bare litt tykkere enn et vanlig deksel. Olympus Body Cap Lens 9 mm F8 Fisheye. 1/320 s, (f/8, fast), ISO 200 _6131047 Fisheye view.jpg by JorunT, on Flickr 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Stilig innramming av hus det der - vakre farger. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Når jeg ser bildet ditt, tenker jeg at det er på tide å vaske vinduene her i huset... Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Støtter meg til både Randi og Bykatt her. Det blei et veldig artig bilde, og jeg ser at jeg må hjelpe madammen med vindusvasken i helgen Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Jo, morsomt å se. Kunne likt å se et kjempedigert bilde fra dette. Syns det virker som det fjerne ikke er like forvrengt som det nære? Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 14. juni 2014 Del Skrevet 14. juni 2014 Jo, morsomt å se. Kunne likt å se et kjempedigert bilde fra dette. Syns det virker som det fjerne ikke er like forvrengt som det nære? Trolig fordi det er midt i frame'n. Typisk for fisheye. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2014 Gårsdagens bidrag syns jeg har veldig godt lys, skarpe fine detaljer og en god komposisjon. Et bregnebilde jeg gjerne skulle hatt i min portefølje takk, det var ros jeg setterpris på Stilig innramming av hus det der - vakre farger. Når jeg ser bildet ditt, tenker jeg at det er på tide å vaske vinduene her i huset... Støtter meg til både Randi og Bykatt her. Det blei et veldig artig bilde, og jeg ser at jeg må hjelpe madammen med vindusvasken i helgen Takker. hadde bildet vært tatt tidligere på dagen, hadde dere sett at vinduene nok kunne vært vasket her også. Jo, morsomt å se. Kunne likt å se et kjempedigert bilde fra dette. Syns det virker som det fjerne ikke er like forvrengt som det nære? Trolig fordi det er midt i frame'n. Typisk for fisheye. Det stemmer nok det, ja. Derfor må jeg nok sørge for å ha noe som rammer inn i forgrunnen for at det skal være noe vits i dette snåle objektivet. Må nok øve litt. At jeg prøvde meg ut av vinduet var en ren impulshandling, men lærerikt. Og takk for kommentarene, de hjalp meg til å tenke igjennom hvordan jeg kan bruke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå