Gå til innhold

Junifest 2014 – JorunT - Mest makro

Anbefalte innlegg

Stilig kar det der :)

Det er nok en frøken, selv om hun her forsøker å morske seg litt, men stilig er hun absolutt

Oi, så flott - så ut som en gaupe jo.

Mangler bare duskene på ørene

Puuuus så fin! Hun snakker til deg. Håper du svarte pent...

Jeg snakker alltid pent til nabolagets katter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7. juni – Aquilegia vulgaris

Akeleien er en gammel kulturplantersom antagelig ble brakt til Norge for minst 900 år siden av munker, opprinnelig som medisinplante, men da den er dødelig selv i små doser, vil jeg ikke anbefale noen å prøve å bruke den.

I hagen vår har den funnet veien på egen hånd, de formerer seg vilt og uhemmet og må stadig lukes, men de er jo ganske fine. De fleste er mørke, blålilla, men de krysser seg og i år har det dukket opp både fylte og rødlige varianter.

14180748788_5d7bb0478e.jpg

P6070722-Edit Aquilegia vulgaris.jpg by JorunT, on Flickr

En variant (med litt zoologisk innslag), 1/125 s, f/2,8, ISO 200

14367368285_1a51121d1d.jpg

P6070705 Aquilegia vulgaris.jpg by JorunT, on Flickr

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Nydelig! Visste faktisk ikke at den var så giftig. Så lærte jeg noe nytt. Men enten er plantene spselige, matnyttige - eller så er de giftige. Denne er vel ikke så giftig som Convallaria majalis eller Aconitum.....

Alle tre har vært brukt som legemidler, og både liljekonvall og tyrihjelm er i følge Urtelisten til Statens legemiddelverk klassifisert som reseptpliktig legemiddel og belagt med omsetningsrestriksjoner, det er ikke akeleie. Tyrihjelm er nok den giftigste, hvilke som er farligst av de to andre, vet jeg ikke, jeg vil uansett ikke anbefale å spise dem.

Veldig fin fokus på den risikable blomsten i går, JorunT ;) Godt lys også, og du har en nydelig bokeh på det objektivet :)

Takk. jeg er veldig fornøyd med bokehen på dette objektivet, måtte bare venne meg til hvordan jeg skulle bruke det.

Fortsatt mange fine blomsterportretter her. Dette kan du :) Fint at du opplyser om blomstene for meg som ikke kjenner dem. Blir lærerikt å se innom tråden her.

Takk til deg og. Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av botanikk (og foto), og jeg deler gjerne informasjon.

Lenke til kommentar

8. juni - Dactylorhiza elata

Denne orkideen, en art av marihånd fra sør-Europa, håper jeg vil klare seg fortsatt i hagen, den ble kjøpt i fjor, og i års er den i alle fall frisk og fin ut. Navnet har den fått fra gresk ('fingerrot'), fordi røttene ligner på en hånd. Årets røtter er lyse og fine, og i folketroen skulle de representere jomfru Marias hånd, mens de gamle er svarte og tilhørte Fanden.

Jeg forsøkte å se hvor nært innpå jeg kunne gå med objektivet, og det er mye nærmere enn jeg er vant til med D800, hvilket overrasker meg, trodde det var omvendt. Jeg har lagt inn noen varianter i spoilere, blant annet ett som er tatt helt på nærgrensen. Ingen av bildene er beskåret.

Olympus 60 mm makro,

1/25 s, f/5,6, ISO 200

14376629665_28fc8263de.jpg

P6080764 Dactylorhiza elata.jpg by JorunT, on Flickr

Så tett innpå jeg kunne komme, solblenderen var ikke langt unna blomsten.
1/20 s, f/5,6, ISO 200
14189987509_8310993f61.jpg

P6080763 Dactylorhiza elata.jpg by JorunT, on Flickr

Annen variant (1/125 s,F/2,8), ISO200)
14376632245_8f84ef9e3b.jpg

P6080780 Dactylorhiza elata.jpg by JorunT, on Flickr

Hele blomsten
14190079250_116cccc7d2.jpgP6080770-Edit-2

Dactylorhiza elata.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit; Skrev dette innlegget i det dagens bilde kom... Dette var for gårsdagens bilde...

Pent bilde det siste her, fint lys, skarpt og finbakgrunn. Bra at du tar med litt informasjon om tingene du tar bilde av.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Det var knall-farger. Den der har jeg aldri hatt. Men ser av blomsten at det er en orkide.. (kjenner en i Hagegal som samler på ville orkideer)

(PS. Fikk ikke kommentert på de flotte irisbildene du nylig la på Flickr)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Edit; Skrev dette innlegget i det dagens bilde kom... Dette var for gårsdagens bilde...

Pent bilde det siste her, fint lys, skarpt og finbakgrunn. Bra at du tar med litt informasjon om tingene du tar bilde av.

Takker så mye, fint at du liker litt info også

Det var knall-farger. Den der har jeg aldri hatt. Men ser av blomsten at det er en orkide.. (kjenner en i Hagegal som samler på ville orkideer)

(PS. Fikk ikke kommentert på de flotte irisbildene du nylig la på Flickr)

Det er mange marihåndarter i Norge, jeg vet om et sted i Maridalen der det er store mengder og mange arter og krysninger, de blomstrer i siste halvdel av juni. Akkurat denne liker det litt fuktig og er stor og kraftig, verdt å ha i hagen. Kjøpte den i botanisk hage i Gøteborg i fjor.

Begge kattebildene syns jeg er kjempebra. Vet ikke hvilket jeg vil si er best, og det betyr vel at jeg liker begge like mye.. Blomsterbildene er også flotte, av de i sistepost syns jeg det øverste spoilerbildet var veldig bra.

Takk igjen, det er i alle fall en morsom katt, men dessverre litt vel glad i fuglejakt, jeg er glad i fugler også

Lenke til kommentar

9. juni - Polemonium caerulum (fjellflokk)

Denne vokste som ugras på fellesgårsplassen her, og jeg flyttet noen planter inn i hagen. Fjellflokk vokser vilt i store deler av Norge, og som navnet sier, til fjells. Bildet er ubeskåret og det er kun justert litt i hvitbalanse og eksponering, jeg er fornøyd med bokehen.

Olympus 60 mm makro f/2,8

1/40 s, f/5,6, ISO 200

14406343273_1fe11d47f4.jpg

P6090836 Polemonium caerulum.jpg by JorunT, on Flickr

En hvit variant

14386170215_a3d1ef4d9a.jpg

P6090843 Polemonium caerulum.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Liker den hvite best, fordi her har flere av "naboblomstene" også kommet i blomst. Den må være spektakulær når alle har åpnet seg!

Nå fikk du meg til å åpne spoiler, Bykatt, det hadde jeg glemt - der er jo den hvite, flott bilde.

Lenke til kommentar

Takk alle sammen. Fjellflokken er ikke bare ugras, den dyrkes også som hageplante både her i landet og ellers i Europa. Den skal visst være tiltrekkende for katter også, men det har jeg ikke merket noe til. Enig i at den er et syn i blomst, store mengder av dem på opptil 80 cm høye stilker.

Lenke til kommentar

10. juni - Ubudne gjester

Kan ikke bare ha blomsteridyll her, i dag fant jeg nye brunskogsnegler. Jeg er glad i dyr, men ikke spesielt i snegler, hverken uten eller med hus, de siste er det uhorvelige mengder av nå. Brunskogsneglen er forbausende rask, det var vanskelig å følge den med kamera, selv om denne var bortimot 10 cm lang fullt utstrukket. Den store åpningen på høyre side er åndehull og ikke et øye (de sitter på antennene). Det ble litt rotete, modellen var ikke så lett å styre og skled fort vekk fra rabarbrabladet jeg serverte.

Olympus 60 mm makro

1/40 s, f/7,1, ISO 200

14414143613_7395eaedaf.jpg

_6100915. Arion vulgaris.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...