Gå til innhold

Junifest 2014 – JorunT - Mest makro

Anbefalte innlegg

Ser jo ut som du har kommet på godfot med det nye oppsettet ditt, flotte kronblader (?) på det siste bildet ditt, skarpheten sitter bra på alle bildene, flotte farger også. Ellers er det kanskje noe mer urolig bakgrunn enn fra D800n?

Takker, joda, begynner å finne fram i menyer osv. Det stemmer at jeg må jobbe mer med bakgrunnen på E-M10 enn D800, særlig hvis det blir store kontraster mellom lys og skygge, det er enklere i gråvær. Fargene er et hakk vassere også, men på begge må jeg ofte justere hvitbalansen litt.

Synes ikke lyset på bilde 3 var så galt. Og komposisjonen sitter godt, som vanlig.

Helt enig med aspirant. Fint lys.Fine detaljer i kronbladene - dyktig makro :thumbup:

Takk begge to, måtte justere en del skarpe, lyse partier i LR/PS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4. juni – Cypripedium ’Ulla Silkens’- Olympus vs Nikon

Fint fotovær i dag, ingen forstyrrende sol. Jeg tok en haug med bilder både med Olympus E-M10 og Nikon D800, begge med fjernstyring ved hjelp av mini-iPad. Klart enklere å bruke den innebygde wifi-en på E-M10 (en dings mindre å lade, og ingen ledning til kamera), selv om Camrangers app er langt mer avansert enn Olympus Image Share og gir mye mer detaljert informasjon.

Bildene er ikke helt sammenlignbare, da jeg gikk litt surr i hvilke innstillinger jeg hadde brukt, men jeg er rimelig fornøyd med hva det minste kameraet presterte. Bakgrunnen blir bløtere med større sensor, men til gjengjeld tar det lille igjen på dybdeskarpheten. For de som måtte være interessert, ligger det flere bilder med begge kameraene om du følger linken til Flickr. Ingen av bildene er beskåret og ikke noe i bakgrunnen er pyntet på noen av dem, de er bare lett justert i LR.

Jeg har litt orkidédille, særlig ville arter, men noen av hagevariantene er heller ikke å forakte, som denne; det er en hybrid som er ganske hardfør, og i dag tellet jeg ti store blomster på denne planten, som er det flotteste i hagen akkurat nå.

Jeg legger en Olympus-utgave ut her, og en med Nikon D800 i spoileren, begge med 60 med mer makro f/2,8, og begge tatt med samme blenderåpning.

1/50 s, f/13, ISO 640

14366563493_db3a103758.jpg

P6040628 Cypripedium Ulla Silkens.jpg by JorunT, on Flickr

Nikon-varianten, 1/60, f/13, ISO 400
14345557744_1764eec5a8.jpg

_DSC9160 Cypripedium Ulla Silkens.jpg by JorunT, on Flickr

Tar også med to bilder med omtrent samme utsnitt, men med litt forskjellig blenderåpning, det øverste med E-M10 (1/160s, f/7,1, ISO 640), det neste Nikon (1/40s, f/13, ISO 400).
14344777632_6bf8cee3a0.jpg

P6040644 Cypripedium Ulla Silkens.jpg by JorunT, on Flickr

14366575183_4346334aa7.jpg

_DSC9163 Cypripedium Ulla Silkens.jpg by JorunT, on Flickr

Tilslutt, en knøttliten flue som satt inne i gapet på orkideen, den synes så vidt i de to forrige bildene.
14366577383_9333c0f50d.jpg

_DSC9165 Cypripedium Ulla Silkens with fly.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Både lærerikt og meget flott å se på. Hvilket land er du i? Det har jeg misset...

Er i Norge inntil 23 juni, bildene er fra hagen vår.

Det er nesten utrolig for en som ikke kan noe om hage, at slike blomster finnes her. Så vakre, sære og eksotiske.

Det gjelder også dagens orkidè.

Lenke til kommentar

Det er bare å ta seg en tur hit det, det er ikke så langt unna der du bor, tror jeg

Bildet av irisen 3. juni var flott! Venter spent på at den skal blomstre hos meg.

Takk! Her er det ellevill iris-blomstring, sikkert mer enn hundre blomster av forskjellige arter

Flotte bilder som vanlig - likte spesielt peonen....

Mange takk, nå venter jeg bare spent på å se flere av dine bilder.

Lenke til kommentar

Gårsdagens bilde ble ikke værst. Synes Olympus trakk det lengste strået. Artig med flua som var på blomstergrottesafari.

Det er jo ganske interessant at Olympus klarer seg såpass bra sammenlignet med 'storebroren'. Flua var så liten at jeg ikke oppdaget den før bildet var tatt.

Jeg syns alle bildene er veldig flotte. Har liksom ikke annet å si enn "godt jobbet". :)

Det var i alle fall hyggelig at du liker dem, så takk for pene ord.

Lenke til kommentar

5. juni - Regnvåt Hemerocallis

I dag var det like før jeg måtte kaste inn håndkledet, høljeregn og striregn omtrent hele dagen, men i kveld utstyrte jeg meg med gummistøvler, regntøy og parasoll og og klarte å holde meg så tørr at jeg fikk tatt bilde av de første dagliljene (Hemerocallis har gresk opprinnelse og betyr omtrent 'vakker en dag', men heldigvis setter de nye blomster hele tiden). Vanskelig å ikke få med gjerdet rett i bakgrunnen, men slik er det der den står.

Olympus 60 mm makro f/2,8, 1/15 s, f/5,6, ISO 200

14374454003_fcaa6307fa.jpg

P6050663-Edit Hemerocallis.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

6. juni - Klatrepus på jakt

Ikke helt makro i dag, tenkte dere trenger litt variasjon fra all botanikken, men objektivet er i alle makro (60 mm f/2,8).

Naboen har fått en morsom katt, en racer til å klatre, her på fuglejakt i ett av epletrærne våre. Den er lynrask og ikke lett å fange, men her var den ganske fokusert et lite øyeblikk.

1/250 s, f/4,0, ISO 200

14358003822_fe9502320f.jpg

P6060679 Local tiger.jpg by JorunT, on Flickr

En annen variant (1/320 s, f/4,5, ISO 200

14359538125_49f825e082.jpg

P6060683 Bird watching.jpg by JorunT, on Flickr

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...