Arnageddon Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Hei! Er det noen som har erfaring med å kjøpe fotoutstyr fra utlandet? Jeg er ute etter et ND filter og et regntrekk og lurer på om dette er ting jeg må betale toll og moms på dersom jeg bestiller fra utlandet. Tollvesenet sin nettside er ikke videre spesifikk (såvidt jeg kan se) Lenke til kommentar
lain Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 I utgangspunktet må du betale moms på pakker med verdi over 200 kroner. Toll skal det mye til at du må betale på fotoutstyr. Så det kan være lønnsomt å bestille 2 pakker i stedet for 1, om du kan få dem under 200kroner per stk (pluss frakt). Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Hei! Er det noen som har erfaring med å kjøpe fotoutstyr fra utlandet? Jeg er ute etter et ND filter og et regntrekk og lurer på om dette er ting jeg må betale toll og moms på dersom jeg bestiller fra utlandet. Tollvesenet sin nettside er ikke videre spesifikk (såvidt jeg kan se) Kun 25% moms, ikke Toll. Bestiller du for over 200 kr vil både vare og frakten pålegges moms. Regn med 25% moms på bestillingen + gebyr for fortollingen (regne med alt fra 100 kr til 300 kr ++ på denne). Endret 31. mai 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Moms er egentlig ok å betale. Det er det forb..... gebyret som ødelegger regnskapet som regel. Tror staten aksepterer det kun for å gi Posten inntekter. Idag burde det vært mulig å momse inn selv uten gebyr. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Jeg har handlet endel filter fra Maxsaver.net og transaksjonene har alltid gått smertefritt, har aldri blitt beregnet mva på filter fra dem selv om enkelte har kostet opptil 1000.- stk. Jeg handler kun 1 filter av gangen siden det er gratis frakt og pleier å skrive litt i kommentarfeltet til artikkelen jeg bestiller hvor jeg bla. skriver "under 200.- i fraktdokumentene" så det blir litt sjansespill om du skal bestille flere filter og betale kun et gebyr eller bestille et filter av gangen og håpe på mva-fritak. Kan ikke garantere at du ikke må betale mva. noe du burde ha i bakhodet når du bestiller. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Moms er egentlig ok å betale. Det er det forb..... gebyret som ødelegger regnskapet som regel. Tror staten aksepterer det kun for å gi Posten inntekter. Idag burde det vært mulig å momse inn selv uten gebyr. http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244992&epslanguage=no Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv, kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 I praksis kan det vær veldig mye å spare på å fortolle selv... så på "TV2 hjelper deg" at ett fraktfirma tar betalt for hver linje så en pakke på noen hundrelapper økte med ca 1500 kr. Kanskje ikke mye i praksis for enkelte men for meg er det mye! Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Men hvordan greier man å fortolle selv? Kommer det med Posten, går det "automatisk". Tror ikke det går å stoppe pakken i et tollager, for så å hente denne ut selv. Da må man hente den ut fra Postens lager, og da skal de ha leie (som pybalto skriver) for denne plassen (dvs. et gebyr som ligner på det de skal ha for å sende den rett til deg). Med andre befraktere, er det noen ganger uklart hvem som har varen før den er levert, og man må betale moms og gebyr til de. Dette fordi det er forskjellige avtaler mellom befraktere slik at den som tar pakken fra forsendelseslandet ikke nødvendigvis er den som leverer ut her i Norge. Her kan man også ryke på relativt store gebyrer. Med Posten er det ihvertfall forutsigbart. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Det dyreste selskapet jeg har vært borti er DHL, de forlangte 4 forskjellige gebyrer som tilsammen utgjorde ca. 1100.- for varer med en verdi av 1800.- Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Sjekk om butikken kan sende pakken som EMS shipping. Det er mye dyrere men det kan lønne seg i forhold til fortollingsgebyr og tid. Vanlige pakker/brev fra østen tar ofte 14-21 dager, noen ganger 4 uker. Med EMS har du pakken på døra etter 5-7 dager. Er du ikke hjemme så kan du hente pakken på nærmeste PiB e.l. samme dag eller dagen etter. EMS forsendelser har fortollingsgebyret inkludert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå