Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Plassere radiator ute... Tips?


Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

 

Jeg kjører for tiden vannkjøling på prosessor og skjermkort. En enkel loop med radiator utenfor kabinettet. PCen står sånn til at den nå står rett under lufteluka til rommet (kjellerom). Har lyst til å plassere radiatoren på utsiden med to rør gjennom denne lufteluka. Hva må jeg ta hensyn til hvis jeg skal gjøre dette? Radiatoren vil da bli plassert på bakkenivå ute.

 

Hva jeg regner med at jeg må tenke på er:

  • Kobberrør. De slangene jeg bruker for øyeblikket holder kanskje ikke stand ute...
  • En boks av noe slag slik at radiator(er) og vifter står tørt og stødig. Helst holde katter og andre dyr unna også. Men hva med insekter?
  • Noe form for støvfilter for å holde pollenstøv og annet støv borte.
  • Antifreeze så det ikke fryser til på vinteren.
  • Kondens i PC på disse blokkene om vinteren.

Det er hva jeg har kommet fram til så langt at jeg må tenke på. Hva har jeg glemt? Jeg regner med at det er noe jeg har glemt. Samtidig lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med fuktighet som kondenserer på blokkene i PC. Vil ikke at det skal begynne å dryppe av de om vinteren så PC eller noe i den ryker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens.

 

Jeg kjører for tiden vannkjøling på prosessor og skjermkort. En enkel loop med radiator utenfor kabinettet. PCen står sånn til at den nå står rett under lufteluka til rommet (kjellerom). Har lyst til å plassere radiatoren på utsiden med to rør gjennom denne lufteluka. Hva må jeg ta hensyn til hvis jeg skal gjøre dette? Radiatoren vil da bli plassert på bakkenivå ute.

 

Hva jeg regner med at jeg må tenke på er:

  • Kobberrør. De slangene jeg bruker for øyeblikket holder kanskje ikke stand ute...
  • En boks av noe slag slik at radiator(er) og vifter står tørt og stødig. Helst holde katter og andre dyr unna også. Men hva med insekter?
  • Noe form for støvfilter for å holde pollenstøv og annet støv borte.
  • Antifreeze så det ikke fryser til på vinteren.
  • Kondens i PC på disse blokkene om vinteren.

Det er hva jeg har kommet fram til så langt at jeg må tenke på. Hva har jeg glemt? Jeg regner med at det er noe jeg har glemt. Samtidig lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det med fuktighet som kondenserer på blokkene i PC. Vil ikke at det skal begynne å dryppe av de om vinteren så PC eller noe i den ryker.

 

Du kunne jo alltids skrudd ned viftehastighetene og/eller fjernet en eller to helt på vinterstid, slik at du unngår de verste problemene. Forøvrig kan det godt være at du kan ha lavere blokktemperatur enn omgivelsene uten at det blir kondens. Luftfuktigheten og temperaturen til blokken er variablene som bestemmer det.

Lenke til kommentar

Jeg har hurtigkoplinger på alle deler i bencheriggen. Dette gjør at jeg kan koble til en ekstra radiator med lang slange slik at den henger ut vinduet. Dette er genialt nå man bil benche om vinteren, eller når det er litt kjølig ute.

 

Så å koble til en ekstra radiator og slager som selvfølgelig er fulle av vann, så tar det bare noen få minutter, og det er inkludert avslutt og oppstart av windows :D

Lenke til kommentar

Har du skikkeloge hurtignipler så er det unødvendig å skru av maskinen om man er rask. :)

 

Angående kondens om vinteren:

Du trenger slangeisolasjon (du får billig på biltema, eller dyrere og mer fleksibelt hos rørlegger), teip for å sikre at isolasjonen holder seg på plass. Isolerer du alt inn til kabinettet så skal det være uproblematisk selv på vinteren.

 

Ps: husk riktig blandingsforhold i frostvæska. Du ønsker nok rundt 40-55%. Og en svært hardfør og kraftig pumpe. Kald frostvæske er svært tung last for en pumpe.

 

Cpu-blokka må isoleres litt på samme måte som de med LN2 blokk (finner mange guider). Bare at du må være flink å isolere på oversiden av blokka også. Skjermkortene er kanskje verst, men med litt sunt vett så klarer man nok å isolere rundt denne også.

Obs: husk en isoleringsmatte på baksiden av kortet også.

 

Alt på innsiden burde ha fleksibelt isoleringsmateriale, mens utseden godt kan ha billig og stivt fra biltema.

 

Støv er nok ikke så problematisk ute, men vann, kulde og ising er nok det største problemet. Jeg brukte en stor viftemotor tatt fra en aircondition, og den klarte seg fint i et år. Mens PC-Vifter har jeg hatt mer problemer med i kalde perioder.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen slike hurtignipler og hadde tenkt dette som en mer permanent løsning.

Pumpa jeg har for øyeblikket er en Koolance PMP-450 vannsirkulasjonspumpe. Tror du den alene kan klarer det, eller burde jeg gå til innkjøp av en til?

 

Isolering av alt på innsiden høres ut som mye jobb. Har sett på isolasjon til rør fra biltema, men hvordan jeg skal gå frem for å isolere inne i kabinettet er jeg blank på. Får vel prøve å finne noen guider på nettet. Takker så langt for mye nyttig Andrull.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen slike hurtignipler og hadde tenkt dette som en mer permanent løsning.

Pumpa jeg har for øyeblikket er en Koolance PMP-450 vannsirkulasjonspumpe. Tror du den alene kan klarer det, eller burde jeg gå til innkjøp av en til?

 

Isolering av alt på innsiden høres ut som mye jobb. Har sett på isolasjon til rør fra biltema, men hvordan jeg skal gå frem for å isolere inne i kabinettet er jeg blank på. Får vel prøve å finne noen guider på nettet. Takker så langt for mye nyttig Andrull.

 

Snakk med minhund her på forumet. Han har også koblet til radiator ved vinduet i vinterkula og har tilogmed waterchiller. Så lenge ikkje vanntemperaturen blir under 4-5 grader så går det ganske bra uten noe isolering. Iallefall under benching :p

 

Vanntemp på 15-20 grader hjelper sykt mye kontra 35-40 grader når det gjelder overklokking.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen slike hurtignipler og hadde tenkt dette som en mer permanent løsning.

Pumpa jeg har for øyeblikket er en Koolance PMP-450 vannsirkulasjonspumpe. Tror du den alene kan klarer det, eller burde jeg gå til innkjøp av en til?

 

Isolering av alt på innsiden høres ut som mye jobb. Har sett på isolasjon til rør fra biltema, men hvordan jeg skal gå frem for å isolere inne i kabinettet er jeg blank på. Får vel prøve å finne noen guider på nettet. Takker så langt for mye nyttig Andrull.

 

Snakk med minhund her på forumet. Han har også koblet til radiator ved vinduet i vinterkula og har tilogmed waterchiller. Så lenge ikkje vanntemperaturen blir under 4-5 grader så går det ganske bra uten noe isolering. Iallefall under benching :p

 

Vanntemp på 15-20 grader hjelper sykt mye kontra 35-40 grader når det gjelder overklokking.

 

Det tror jeg på. Vanntemp nå er vel på maks 30C under høy belasting... GTX 680 og 3570K på 4.5 gir ikke fra seg så mye varme... Radiatoren er en 480mm med push-pull på 1400rpm. :p Kan godt tenke meg en vanntemp på under 5C om vinteren. Men det funker dårlig hvis den er inne.

 

Er vannpumper som sitter i biler store? Kan alltids høre med fettern min om han kan skaffe meg pumpe, radiator + vifte som er tiltenkt bil. Men det blir vel for høyt trykk for de stakkars blokkene.

Lenke til kommentar

1. Nå er jeg ikke helt kjent med pumper til bil, men frykter at de kan lage en del lyd. Sjekk at pumpa er ment å operere kontinuerlig, gjerne at den er beregnet for dynamisk viskositet opp i rundt 30-40.

2. Vannblokker tåler en del trykk, og buker selv en industripumpe med en del kraft, som også tåler litt røff behandling. Har sett at radiatorer og vannkjølingsutstyr testes ved 2 bar, og tester selv alltid oppsettet med rundt 2 bars trykk. 2 bar = 20m vannsøyle!

3. Ikke nok med det, men det vil gå en del tapt i slanger, radiatorrør og slikt, slik at det faktiske trykket blir vesentlig lavere med en gang det er flow i systemet. MEN! Husk også på at trykket som regel er målt med en væske med viskositet på 1, altså vann. Med forstvæske, og spesielt når det er kaldt, vil ligge en del under dette, og vil gi et vesentlig trykkfall.

4. En pumpe med over 5-6m vannsøyle, og flow på 4-500 l/t er (8-9 liter i minuttet) er nok å anbefale, selv om førstnevnte er det desidert viktigste, og jo mer jo bedre. Men å bruke en pumpe med svært høyt trykk, hvor flowen er lav, så kan det gå utover ytelsen. Absolutt minimum jeg ville sagt var 300 L/t.

 

Det er en vanlig missforståelse at vannsøylen sier noe om hvor høyt du kan pumpe vannet, mens at antall liter per time sier noe om kjøleytelsen. Dette er kun korrekt om du ønsker å pumpe opp vann til en hytte, eller i en ideel verden. En pumpe med selv bare 1m vannsøyle kan i teorien klare å pumpe vann 100m rett opp, uten noe problem, så fremt det er en lukket loop. Og ja, det stemmer at flowen er det viktige, men oppgitt flow er kun uten noe som helst motstand.

 

I PC-kjøling verdenen så er det en vesentlig motstand, og vannsøylen (trykket), sier hvor godt pumpa håndterer motstand, og hvor bratt flow-kurven faller med motstanden/mottrykket.

 

f.eks Har en vannpumpe Swiftech MCP655 (laing D5), på 1200L/t og 3,4m vannsøyle, og en Iwaki industripumpe på rundt 900 L/t og 9m vannsøyle. I starten så klarer D5 rundt 3-400 L/t i praksis pga all motstanden, men når tempen synker så går dette ned til null. Det er rett og slett ikke nok trykk til å dytte vannet rundt. Industripumpa klarer først kanskje bare 4-500 L/t først, men faller ikke stort når tempen synker og frostvæske tilsettes. Halveres, toppen.

 

Kort sagt: Vannsøyla/trykket bestemmer hvor raskt flowen synker. Så du trenger litt av begge.

 

5. Frostvæske er ikke bare tyngre å dra rundt, men leder også varme dårligere. Dette gjør at flowen du trenger for å fjerne varmen effektivt blir mer vesentlig. Pumpa får plutselig ganske mye å si for at du får utnyttet deg av det kalde vannet.

 

Nå kjenner jeg ikke til hvor avansert loopen din er (skal du kun bruke den slik du beskrev eller planelgger du utvdelser?), og hvor lange slanger det blir. Men skal du ha en skikkelig pumpe som ikke bråker like mye som industripumper (de på biltema som er kraftige nok og kan operere kontinuerlig lager nok ganske mye lyd), så har du en semi-industri pumpe her: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&products_id=26144

 

Vurderer den selv, da jeg synes min bråker litt mye, og den har spesifikasjoner som i det minste overgår min. Selv om det ikke står noe om hvor godt den takler tykkere væsker.

 

Din Pumpe er vel i praksis helt lik min egen Laing D5 pumpe, og da jeg kjørte radiatoren på utisden av huset på vinteren, så kom flow-tempen ned i -5 grader med en massiv radiator. Du trenger ikke så mye frostvæske for å nå dette, og pumpa de kan nok klare dette ganske fint med så få komponenter. Problemet er at du da ikke KAN skru av PCen din midtvinters (med mindre du bor på et veldig mildt sted), for da stopper flowen og belastningen. Så man bør nok dimensjonere andelen frostvæske for en væsketemp på -25 til -30, noe som potensielt kan bli litt for tungt for pumpa (ligger litt i grenseland).

 

Jeg synes det er verdt et forsøk, og tror i all hovedsak at pumpen din kan klare det, gitt tykke gode slanger frem og tilbake til radiatoren ute. Men blir det for tungt, spesielt midtvinters så er det mulig du må gå for en kraftigere sak. ;)

 

6. Angående Isolasjon så er det verdt å se på noe slikt: Armaflex: http://www.glava.no/produkter/marine-offshore/armaflex/afarmaflex-platerull/

Eller noe lignende. Da kan du klebe det på baksiden av skjermkortet, og selv om det kanskje krever litt å fjerne igjen, så vil selv en tynn plate med isolasjonsmateriale holde i massevis. Du kan høre med rørleggersjapper i nærheten om de har noe lignende. :) Både når det kommer til slanger, og til større overflater. Det er ikke hokkuspokus, og med noen triks så tåler maskinen selv litt kondens. ;) (litt neglelakk på kretskort og slikt hjelper som en backup.

Lenke til kommentar

Nyttig å vite hvis jeg skal gjøre større forandringer på loopen min en gang.

 

Loop for øyeblikket er: vanntank, pumpe, CPU, GPU, radiator og tilbake til vanntank. Den vil bli utvidet med et skjermkort til i framtiden når jeg oppgrader det. Tenker å la mitt gamle kort da drive på med FaH eller noe lignende. Den har litt under 3m med slanger nå, Må nok gå til innkjøp av 5-6m med slanger, og fjerner kanskje en 0,5m når jeg bytter om på slangene.

 

Tenkte å gå til innkjøp av en PSU til for å drive pumpe og vifter. Dette for at det skulle kunne kjøres kontinuerlig uavhengig av PCen, og gir meg i hvertfall en grovkontroll over viftene.

 

Kan tenkes, hvis min nåværende pumpe som jeg tror er en D5 basert en, at jeg bare bruker den, men skrur av viftene/lavt turtall om vinteren på kalde dager. For øyeblikket tror jeg at jeg har en blanding som tåler ned mot -25 siden jeg fylte på med en god del frostvæske etter den forrige lekkasjen jeg hadde. Pumpen du linker til, har en god del mer kraft en min, men 40db er en god del mer lyd enn det jeg har nå, Inkludert vifter og. Det er jo alltids muligheten for å plassere pumpa ute også. En væske som holder ned mot -5 vil være stor forbedring fra romtemperatur ++ som den holder nå.

 

Store ruller med isolasjon der. 13m^2 For å dekke kanskje 1m^2. Kan sjekke med en rørleggersjappe i nærheten her.

Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke påvirker vanntempen så fryktelig om du senker vannhastigheten. Det er mest prosessortempen som øker. Så du slipper nok litt tvilsomt unna med kondens.

 

Ønsker du mer kontroll over tempen, så anbefaler jeg en ekstra radiator i parallell, som du har montert inne, samt en eller to ventiler. Hvis du ønsker å heve temperaturen på vannet, så åpner du ventilen til radiatoren inne. Jo mer du åpner ventilen, jo mer vil tempen stige. Om du kjører full åpning på begge radiatorene (både den inne og ute), og du fortsatt ikke har høy nok temp, så kan du begynne å lukke ventilen ute.

 

Kort sagt: Du har nå mulighet til å justere nøyaktig hvilken vanntemp du har (alt fra 30 grader til utetemp som kanskje er -10).

 

Ønsker man dra prosjektet videre så har man en elektrisk styrt ventil, og en regulator slik at temperaturen blir akkurat den du setter den til, uansett vær. Om man ikke skal ha et avansert system så er det svært lett. :)

 

Edit: Det vil også være mulighet til å f.eks skru av/justere viftehastigheten på viftene ute, slik at tempen stiger. :) Det er kanskje billigere og lettere for mange for å justere tempen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Styre viftene for å styre temperaturen til en viss grad var min tankegang. Kan vel etterhvert utvide med en annen radiator inne for økt kontroll.

 

Tror jeg må se hva alt det her vil koste. Blir det for dyrt så går det ikke =/

Lenke til kommentar

Beklager at jeg gjør 2 på rad her

 

 

Jeg har ingen slike hurtignipler og hadde tenkt dette som en mer permanent løsning.

Pumpa jeg har for øyeblikket er en Koolance PMP-450 vannsirkulasjonspumpe. Tror du den alene kan klarer det, eller burde jeg gå til innkjøp av en til?

 

Isolering av alt på innsiden høres ut som mye jobb. Har sett på isolasjon til rør fra biltema, men hvordan jeg skal gå frem for å isolere inne i kabinettet er jeg blank på. Får vel prøve å finne noen guider på nettet. Takker så langt for mye nyttig Andrull.

 

Snakk med minhund her på forumet. Han har også koblet til radiator ved vinduet i vinterkula og har tilogmed waterchiller. Så lenge ikkje vanntemperaturen blir under 4-5 grader så går det ganske bra uten noe isolering. Iallefall under benching :p

 

Vanntemp på 15-20 grader hjelper sykt mye kontra 35-40 grader når det gjelder overklokking.

 

Det er også noe jeg har hatt i tankene. Men da blir det kaldt på rommet =/

Lenke til kommentar

Kobberør er en del mer jobb enn noen slanger. Har selv måtte komme opp med egne måter å få til dette. Og da gjelder det å lodde.

 

Av erfaring så funker det fint å bruke EK-HD nipler som du får på Digitalimpuls. Disse kommer med G1/4 og sklir rett inn på et 12mm rør. Du kan da komme til å rive de av, og ikke en skikkelig fast installasjon, men funker i mange tilfeller.

 

Kobberør kommer ikke med gjenger og de fleste niplene på biltema er også ment for PEX plastslanger som blir brukt i moderne hus.

 

Kjøper du bensinslange/motorvarmeslange elns i ønsket tykkelse så holder disse mer enn godt nok i alt vær. Disse tåler masse, og du slipper kondens i den endedelen som er inne. Samt MYE bedre isoleringsevne.

 

Edit: faktisk så har jeg tredd 3/8" slange rett på 12mm rør med god suksess. Naturlig nok med skikkelig klemme, selv om den satt djevelsk godt uten.

 

Anbefaler nikkel/chrom kobberrør som er glødede. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Må undersøke disse bensinslangene/motorvarmeslangene. Er greit å slippe disse lite fleksible kobberrørene samt isolasjon på dem.

 

Ok så finner noe... Noen som har erfaring med Grene.com? Uansett 50m med slange er litt mye å kjøpe. 10m hadde holdt i massevis selv om jeg bytter ut alle kabler inne i pcen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...