Gå til innhold

Trenger man forsterker for å bruker Sennheiser G4ME ZERO?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha meg et nytt headset og har i det siste sett på Sennheiser G4ME ZERO som et mulig kjøp. Jeg har lest andmeldelser av headsetet og mange sier de er ubrukelig uten forsrerker og andre sier det motsatte. Trenger jeg en forsterker og hvis jeg trenger det, hvilke skal jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med impedans på 150 ohm og følsomhet på 108 dB vil jeg si det funker for de fleste uten forsterker. Når du kommer opp i 300 og 600 ohm på lavere følsomhet er det nok litt mer bruk for forsterker. Som med alt ellers innen hifi så sitter som regel meningene løsere enn fakta. De som sier denne hodetelefonen trenger forsterker kan blindteste på samme volum og se hvor mange ganger de faktisk klarer å skille hva som er med og uten forsterker. Det blir nok ganske mange færre enn de som mener man må ha forsterker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Med impedans på 150 ohm og følsomhet på 108 dB vil jeg si det funker for de fleste uten forsterker. Når du kommer opp i 300 og 600 ohm på lavere følsomhet er det nok litt mer bruk for forsterker. Som med alt ellers innen hifi så sitter som regel meningene løsere enn fakta. De som sier denne hodetelefonen trenger forsterker kan blindteste på samme volum og se hvor mange ganger de faktisk klarer å skille hva som er med og uten forsterker. Det blir nok ganske mange færre enn de som mener man må ha forsterker.

ok, takker
Lenke til kommentar

Skal du ha en god skal du kanskje ha Violectric, Sennheiser. Da er det fort 15-20000.

Jeg tror du uansett vil klare deg langt og plenty godt nok med mye rimeligere. Det er ofte absurd små forskjeller likevel i lyden.

AudioEngine D1

Little Dot

EPH-O2D

Hegel Super usb

Pro-Ject Headbox

 

For å nevne noen fra 1000-2500kr.

Lenke til kommentar

Skal du ha en god skal du kanskje ha Violectric, Sennheiser. Da er det fort 15-20000.

Jeg tror du uansett vil klare deg langt og plenty godt nok med mye rimeligere. Det er ofte absurd små forskjeller likevel i lyden.

AudioEngine D1

Little Dot

EPH-O2D

Hegel Super usb

Pro-Ject Headbox

 

For å nevne noen fra 1000-2500kr.

ok, trenger jeg en dac ting og eller?
Lenke til kommentar

For å si det slik, ikke for å være frekk eller slikt. Men om du i utgangspunkte har så begrenset kunskap om emnet så er vel igrunnen interessen og noe begrenset? Jeg sier vertfall at du handler headsettet, tester det opp mot utstyre ditt for å se om det spiller høyt nok og at du er fornøyd med lyden i første omgang. Om det du føler du ikke klarer å utnytte det skikkelig kan du invistere i dette lydkortet om du bruker en stasjonær PC http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-xonar-essence-stx-soundcard-pcie-p13149579 , dette kan jeg personlig gå go for at vil utnytte potensialet i dette headsettet mer en godt nok. Om det skal brukest på en bærbar eller slikt kan du kansje prøve deg litt frem med en billigere Fiio forsterker av noe slag.

Lenke til kommentar

 

Skal du ha en god skal du kanskje ha Violectric, Sennheiser. Da er det fort 15-20000.

Jeg tror du uansett vil klare deg langt og plenty godt nok med mye rimeligere. Det er ofte absurd små forskjeller likevel i lyden.

AudioEngine D1

Little Dot

EPH-O2D

Hegel Super usb

Pro-Ject Headbox

 

For å nevne noen fra 1000-2500kr.

ok, trenger jeg en dac ting og eller?

 

Asusen som Ducken over her linker til vil antakelig gi deg akkurat det du trenger, som en god start.

DACen på hovedkortet til PCen din er bajs ihvertfall, og et skikkelig internt/ekstern lydkort med en liten amp-del som Asusen gir deg nok en ny verden om du vil høre detaljert og oppløst musikk fra gode opptak. Dunkadunka fra 128kbps mp3 så kan du antakelig koble dem direkte på lyd-ut fra PCen.

Lenke til kommentar

For å si det slik, ikke for å være frekk eller slikt. Men om du i utgangspunkte har så begrenset kunskap om emnet så er vel igrunnen interessen og noe begrenset? Jeg sier vertfall at du handler headsettet, tester det opp mot utstyre ditt for å se om det spiller høyt nok og at du er fornøyd med lyden i første omgang. Om det du føler du ikke klarer å utnytte det skikkelig kan du invistere i dette lydkortet om du bruker en stasjonær PC http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-xonar-essence-stx-soundcard-pcie-p13149579 , dette kan jeg personlig gå go for at vil utnytte potensialet i dette headsettet mer en godt nok. Om det skal brukest på en bærbar eller slikt kan du kansje prøve deg litt frem med en billigere Fiio forsterker av noe slag.

 

Endret av Schlaber
Lenke til kommentar

Har du et premiumkort så er den integrerte lyden som regel bra. På mange kort er den litt ymse. Xonar-kortet gir deg meget god kvalitet og er sannsynligvis en mye bedre løsning på stasjonær enn den beste hodetelefonforsterkeren innen samme prissegment.

Lenke til kommentar

Den bassen han snakker om kommer mest sannsynlig fra farging av frekvens-karakteristikken fra forsterkeren. Mange foretrekker ekstra bass, så derfor designer de forsterkerene slik. Booster du bassen i signalet ser man fort om det er problemer med forsterkeren som mater hodetelefonforsterkeren eller ikke. En annen måte å avsløre farging på er rett og slett å teste meget lettdrevne hodetelefoner, så hører du lett om det er farging, fordi samme karakteristikk skjer på både lettedrevne og tungdrevne. Du vil også som regel merke forvregning i signalet hvis forsterkeren sliter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...