Shnomi Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Hei, hei Jeg har 16gb ram fysisk installert i pc-en ( 4 x 4gb med Corsair vengance) alle sticksa og ram slotsa fungerer hver for seg eller når det kun er 8gb totalt installert. Når jeg ser i biosen så sier den at det er 8gb totalt minne, mens når jeg går videre inn i biosen for å se hvor mange sticks som er innstalert så sier den at det er 4gb på alle fire sticksa. Altså 16gb totalt. I cpu-z så står det også at det er 16bg over alle fire slotsa. mens windows og biosen sier det kun er 8bg totalt. Hva kan jeg prøve for å få alle 16gb i bruk Har prøvd og oppdatere biosen uten hell. Jeg sliter litt med forklaringa så bare å spør å grave hvis det ikke er forståelig. Endret 31. mai 2014 av Shnomi Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 skudd i blinde : "matched pairs" som ikke står riktig i annenhver slot? Innstillinger i BIOS som har noe med dette å gjøre? Lenke til kommentar
Shnomi Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 skudd i blinde : "matched pairs" som ikke står riktig i annenhver slot? Innstillinger i BIOS som har noe med dette å gjøre? Alle ram slotsa er fylt opp av samme type ram så det er vel samme hvor dem står da. fyller jo opp alle slotsa. Har sett litt rundt i bios men kan ikke finne en instilling som nevner noe om å bare bruke "litt" ram. har jo installert ny bios og resatt til deafult settings uten at det har gjort noe forskjell heller. men hvis du vet om en konkret setting som er litt "gjemt" så er jeg åpen for forslag er et asus sabertooth p67 hovedkort Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Har du en innstilling i BIOS et sted som heter noe med "memory mapping" eller lignende? Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Hvilken versjon av Windows har du? Win7 64bit Home Basic støtter bare 8GB ram. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Os'et ditt bør støtte 16Gb ram , trolig kan det være noen innstillinger i Bios som ikke er helt bra. Uansett : 1 : Sjekk at brikkene sitter ordentlig i. 2 : Støtter hovedkortet denne typen ram? I noen tilfeller kan det være at det kun støtter maks 8GB ram på en gitt hastighet og at du må sette ned hastigheten for at den skal støtte mer. 3 : Sjekk innstillingene til minnet i bios. Lenke til kommentar
Shnomi Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Hvilken versjon av Windows har du? Win7 64bit Home Basic støtter bare 8GB ram. har windows 7 home premum 64 bit så det skal støtte 16gb ram Lenke til kommentar
Shnomi Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Har du en innstilling i BIOS et sted som heter noe med "memory mapping" eller lignende? jeg hadde den settinga ja. den stod som enabled og jeg satte den på disabeled, men det ble ikke noe forskjell takk for forslaget Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Slå av. Ta ut to. Resett cmos. Ha 2.stk i dual chl. Reduser mhz , ikke kjør xmp, men vanlig spd. Boot til windows. Sjekk data. Slå av og installer de siste to. Da bør du få alle 16. Er noe liknende tips her http://www.tomshardware.co.uk/forum/326442-30-16gb-usable Endret 31. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Fortell oss hva slags type hovedkort du har da... Lenke til kommentar
Shnomi Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Fortell oss hva slags type hovedkort du har da... skrev det tidligere... men har et Asus Sabertooth p67 Endret 31. mai 2014 av Shnomi Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Hadde samme problem med 4 x 8GB G.Skill RAM brikker. BIOS så alle 4, men registrerte kun 3 av dem. Etter en god del bytting av brikker rundt omkring og restarter, ble endelig alle 4 funnet og jeg fikk 32GB RAM. Hjalp ikke å resette BIOS eller noe slik, av en eller annen grunn ble ikke alle brikkene registrert selv om BIOS fant alle 4. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Vet ikke hvor "kresent" HK er, men RAM-brikkene står ikke på QVL-lista... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå