Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc registrere 16bg ram, men vil kun bruke 8gb

Anbefalte innlegg

Hei, hei

Jeg har 16gb ram fysisk installert i pc-en ( 4 x 4gb med Corsair vengance) alle sticksa og ram slotsa fungerer hver for seg eller når det kun er 8gb totalt installert. Når jeg ser i biosen så sier den at det er 8gb totalt minne, mens når jeg går videre inn i biosen for å se hvor mange sticks som er innstalert så sier den at det er 4gb på alle fire sticksa. Altså 16gb totalt. I cpu-z så står det også at det er 16bg over alle fire slotsa. mens windows og biosen sier det kun er 8bg totalt.

Hva kan jeg prøve for å få alle 16gb i bruk

Har prøvd og oppdatere biosen uten hell.

Jeg sliter litt med forklaringa så bare å spør å grave hvis det ikke er forståelig.

post-355108-0-15566100-1401558652_thumb.jpg

post-355108-0-22076900-1401558654_thumb.jpg

post-355108-0-51735000-1401558656_thumb.jpg

post-355108-0-09861600-1401558658_thumb.jpg

post-355108-0-12943900-1401558660_thumb.jpg

Endret av Shnomi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skudd i blinde :

"matched pairs" som ikke står riktig i annenhver slot?

Innstillinger i BIOS som har noe med dette å gjøre?

Alle ram slotsa er fylt opp av samme type ram så det er vel samme hvor dem står da. fyller jo opp alle slotsa.

Har sett litt rundt i bios men kan ikke finne en instilling som nevner noe om å bare bruke "litt" ram. har jo installert ny bios og resatt til deafult settings uten at det har gjort noe forskjell heller. men hvis du vet om en konkret setting som er litt "gjemt" så er jeg åpen for forslag ;) er et asus sabertooth p67 hovedkort

Lenke til kommentar

Os'et ditt bør støtte 16Gb ram , trolig kan det være noen innstillinger i Bios som ikke er helt bra.

Uansett :

1 : Sjekk at brikkene sitter ordentlig i.

2 : Støtter hovedkortet denne typen ram? I noen tilfeller kan det være at det kun støtter maks 8GB ram på en gitt hastighet og at du må sette ned hastigheten for at den skal støtte mer.

3 : Sjekk innstillingene til minnet i bios.

Lenke til kommentar

Har du en innstilling i BIOS et sted som heter noe med "memory mapping" eller lignende?

jeg hadde den settinga ja. den stod som enabled og jeg satte den på disabeled, men det ble ikke noe forskjell :( takk for forslaget

Lenke til kommentar

Hadde samme problem med 4 x 8GB G.Skill RAM brikker. BIOS så alle 4, men registrerte kun 3 av dem. Etter en god del bytting av brikker rundt omkring og restarter, ble endelig alle 4 funnet og jeg fikk 32GB RAM.

Hjalp ikke å resette BIOS eller noe slik, av en eller annen grunn ble ikke alle brikkene registrert selv om BIOS fant alle 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...