Gå til innhold

Gløden forsvant - Hva nå? (lærling)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er lærling i ett yrkesfag og har nå etter snart fire år litt over ett halvt år igjen. Veien har vært tøff og kronglette, og nå er jeg litt rådløs.

Skal prøve holde det så saklig og kort som mulig:

Da hele prosessen startet hadde jeg allerede vært i jobb i noen år og kjente det var p¨å tide med en utdanning.

Jeg valgte da og hoppe inn i noe helt annet enn hva jeg daværende var i jobb innunder, og gikk inn med hud og negler.

Først skole, som var inspirerende og kjempegøy, så til slutt kom jo lærlingtiden hvor jeg også gikk hardt ut.

Havnet først i en veldig god lærlingplass, men fant ut med tid at dette ikke var min "filial" inunder faget, uten og fordype det noe mer.

Byttet deretter over til en bedrift som hadde en "stamme" som passet meg bedre og måten jeg lærte på.

Der møtte jeg på div problemer jeg aldrig kunne se for meg.

Sjefer og kolleger sjukemeldt om verandre, ble stående alene med oppgavene til hele arbeidsplassen , underbemannet, 6-dagers uker med 10t og alt av personlige problemer var en naturlig del av arbeidsplassen.

Valgte derfor og bytte plass en siste gang, og havnet heldigvis på ett fantastisk sted med fantastiske kolleger.

MEN: Nå etter alt, så føler jeg meg uinspirert og pumpa. Har sjelden lyst til og gå på jobb. Faget mitt gir meg en angst-klump i halsen selvom jeg er flink på hva jeg gjør og mestrer det helt supert med supre kolleger og ett bra sted og være.

Føler meg liksom konstant slapp og at tiden ikke strekker til.

Når jeg kommer hjem så låser jeg dørene og ønsker ikke være med på noenting. Vil bare "slappe av" for at neste arb.dag skal gå OK.

Føler det ikke er nok tid i døgnet til og få landet før neste dag.

Er i tvil om jeg har brent min "passion" i begge ender, om jeg rett og slett har mistet lidenskapen. Når jeg bare ser redskapene fra jobb så vrenger det seg.

Så hjelp! Har noen noen gode råd og gi? Eller noen gode spm jeg kan tenke på?

Siste innspurt før avleggelse av fagbrev er nå framover og jeg trenger sortere tankene ordentlig før den tid kommer så jeg kan finne en vei ut av sekken.

Har tenkt på og gå ned i stillingsprosent når jeg er ferdig evt og enten kombinere, eller bare jobbe mindre i håp om at passionen skal boble opp igjen.

Men aner ei om dette vil hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke rart om du føler deg utbrent og lite motivert med tanke på de forskjellige arbeidsplassene du har vært innom. Godt å høre at du hvert fall har funnet en bedre arbeidsplass nå til slutt! Jeg tror det er ganske naturlig å både ha nedturer og oppturer, men i ditt tilfelle så kan det være den gamle arbeidsplass som fremdeles sitter i kroppen? Personlig ville jeg nok bedt om å få en tidlig sommerferie, slik at jeg hadde fått litt distanse til jobben. Jeg tror at man må være borte fra arbeidsplassen en uke eller to før man får et godt perspektiv, og først da kan du jo vurdere hva du vil gjøre etter at du er ferdig som lærling.

Lenke til kommentar

Hvilket yrke er dette?

Høres ut som du har opplevd mye, bruk dette til å herde deg selv. Jeg kan love deg at de fleste har nok noen tøffe dager en gang iblant der tankene flyr til både den ene og andre retningen. Når alt kommer til alt kan det hende du har det bra uten at du klarer å se det eller sette pris på det.

Kanskje du er litt FOR mye opptatt av arbeid? For mye tenking er ganske skadelig, ikke analyser alt. Slapp av litt mer på jobben, og skaff deg en hobby. Viktig å flytte fokus hvis man er alt for opptatt av en enkelt ting.

Lenke til kommentar

Tidlig ferie er heldigvis under forhandling, så blir nok brukt mye tid på og sortere tankene og gjøre andre ting for og få skrudd av hodet litt. Tør ikke helt si hvilket fag jeg er inunder, i fare for og bli gjenkjent, men det er mye direkte kontakt med kunder, kreativitet og produsering. god sagt Kremt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...