KT400 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Da jeg installerte ADSL (GDS-pakke), gjorde jeg ingen inngrep i teleinstallasjonen i huset. I og med at jeg kun hadde en telefon (trådløs), og basestasjonen til denne befant seg på samme sted som splitteren, så jeg ikke noe poeng i å foreta noen omkobling på det tidspunktet. Nå ønsker jeg imidlertid å ta i bruk flere av telefonkontaktene i huset, og jeg lurer på følgende: 1. Går an å sette en splitter på hvert telefonuttak i stedet for å koble om ledningene, eller vil dette forringe ADSL-forbindelsen ? 2. Hvor kan jeg eventuelt få tak i ekstra splittere ? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 ADSL`en skal være først, eventuelle telefoner må komme etter dette, og da skal det gå. Splittere selges vel egentlig i de fleste større butikker nå for tiden. Lenke til kommentar
KT400 Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Nå har det seg slik at alle kontaktene i huset mitt er koblet i stjerne; D.v.s. at alle telefonuttak er koblet sammen i et felles punkt på veggen utenfor huset, der hvor telelinjen er koblet sammen med "husinstallasjonen". Rent skjematisk skulle vel dette bli det samme.... Eller er jeg helt på bærtur ? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Beklager at jeg skyter inn spørsmål her, men sitter med lignende problemstilling. Oppe på loftet kommer hovedledningen inn, og derfra går det som stjerne til forskjellige steder i huset. Splitteren må da monteres på hovedledningen slik at den utskilte telefnoidelen går videre til stjernen og fordeler telefoni til huset. Mitt spørsmål er, kan splitteren monteres på loftet og føre datasignal til ADSL-modemet som monteres i kjelleren 7 meter unna ? Altså går det greit med 7 meter vanlig telefonleding mellom splitter og modem ? Noen påstår fare for packetloss ved en slik avstand mellom splitter og modem, andre sier at siden datasignalet kan gå flere kilometer ute på ledningsnettet, så gå det likefint med 7 meter etter splitten. Noen som vet ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 1. Går an å sette en splitter på hvert telefonuttak i stedet for å koble om ledningene, eller vil dette forringe ADSL-forbindelsen ? 2. Hvor kan jeg eventuelt få tak i ekstra splittere ? De gjør da slikt i utlandet, setter et DSL-filter på telefonene isteden for og bruke en enkelt splitter. www.bgc.no skal vel ha slike og de har sikkert en forhandler nær deg. Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 her er cluet: Du har en linje inn. På denne kommer telefon og dsl. Splitteren deler disse inn i to respektive linjer baser på frekvensområde. Når du har delt en linje med splitteren vil den delen som skal til telefon kun inneholde frekvensområdet telefoner bruker. Den andre vil kun inneholde frekvensområdet dsl bruke. Hvis du har splittet en linje og prøver å splitte telefondelen igjen vil du ende opp me en kabel som kan brukes til telefon og en som ikke har noen unksjon. Signalene som skulle ha gått på den ble fjernet ved første splitter. Samme deal på linja til dsl... Comprende? Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 1. Går an å sette en splitter på hvert telefonuttak i stedet for å koble om ledningene, eller vil dette forringe ADSL-forbindelsen ? 2. Hvor kan jeg eventuelt få tak i ekstra splittere ? De gjør da slikt i utlandet, setter et DSL-filter på telefonene isteden for og bruke en enkelt splitter. www.bgc.no skal vel ha slike og de har sikkert en forhandler nær deg. kan ikke du utdype den? Er litt usikker på om jeg forstod deg rett Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 [kan ikke du utdype den? Er litt usikker på om jeg forstod deg rett En splitter er da bare et filter for og hindre at data og telefonsignalet forstyrrer hverandre. Hvis du monterer en splitter som er et slikt filter på alle telefoner så skulle du kunne slippe og koble om noe som helst på ei analoglinje når du har ADSL. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 men du kan da bruke ethernet ganske bra langt (100 m burde vel holde for de fleste?). Eller er poenget å slippe å dra ledning? Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 [kan ikke du utdype den? Er litt usikker på om jeg forstod deg rett En splitter er da bare et filter for og hindre at data og telefonsignalet forstyrrer hverandre. Hvis du monterer en splitter som er et slikt filter på alle telefoner så skulle du kunne slippe og koble om noe som helst på ei analoglinje når du har ADSL. Nei den er vel ikke et filter, den deler linja på en viss frekvens. Forresten, prinsippet blir det samme: dsl trafikken eksisterer ikke på telefonlinja etter splitteren, og omvendt. Det vil si at når du først har splittet en linje så kan du ikke bruke annet enn telefon på telefondelen, og ikke noe annet enn dsl på dsl delen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Nei den er vel ikke et filter, den deler linja på en viss frekvens. Forresten, prinsippet blir det samme: dsl trafikken eksisterer ikke på telefonlinja etter splitteren, og omvendt. Det vil si at når du først har splittet en linje så kan du ikke bruke annet enn telefon på telefondelen, og ikke noe annet enn dsl på dsl delen Ja, et frekvensfiler. Poenget er jo og sette et filter på hver telefon samt en mot ADSL-modemet. Du tenker litt feil og tenker på linjer med en sentral splitter og da vil det selvsagt ikke gå. Du kjører signalene inn i huset og filterer ved hver enhet i steden for og skille det på en sentral splitter. Lenke til kommentar
enden Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Sorry, da er jeg selvfølgelig med Svaret ditt KT400 blir ja. Beklager avsporingen min :oops: Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Beklager at jeg skyter inn spørsmål her, men sitter med lignende problemstilling. Oppe på loftet kommer hovedledningen inn, og derfra går det som stjerne til forskjellige steder i huset. Splitteren må da monteres på hovedledningen slik at den utskilte telefnoidelen går videre til stjernen og fordeler telefoni til huset. Mitt spørsmål er, kan splitteren monteres på loftet og føre datasignal til ADSL-modemet som monteres i kjelleren 7 meter unna ? Altså går det greit med 7 meter vanlig telefonleding mellom splitter og modem ? Noen påstår fare for packetloss ved en slik avstand mellom splitter og modem, andre sier at siden datasignalet kan gå flere kilometer ute på ledningsnettet, så gå det likefint med 7 meter etter splitten. Noen som vet ? er minst 5 meter fra splitter til ADSL modem hos meg, og det fungere bra her iallfall. Kan ikke se det er noe packetloss. På selve ledningsnettet er del vel noen km, tror det er 5-6km. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Noen påstår fare for packetloss ved en slik avstand mellom splitter og modem, andre sier at siden datasignalet kan gå flere kilometer ute på ledningsnettet, så gå det likefint med 7 meter etter splitten. Noen som vet ? Jeg sliter voldsomt med og se hvorfor noen meter etter splitten spiller noen rolle, signalet går kilometervis på tvilsom kabel og så skal noen meter bra kabel i et hus senke hele greia? Jeg har da lagt ganske mange meter kabel mellom splitter og modem i flere tilfeller uten noe problem. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Ja, jeg også la den påstanden om tvilsomme kabler i kilometer, og hvorfor skal da siste metrene gjelde, men de som påstår packetloss sier at det signalet som skal gå mellom splitter og modem er veldig svakt og vil ikke overleve særlige avstander. Ledningene i huset synes jeg er av god kvalitet da mitt 56k modem jobber maksimalt og gir meg god kbps i forhold til hva det skal maks teoretis yte, men så vet jeg ikke om det gir meg noen pekepinn da ledningen kun blir presset med 56kbps, og adsl sikkert tyner linjene på helt andre måter. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Mitt spørsmål er, kan splitteren monteres på loftet og føre datasignal til ADSL-modemet som monteres i kjelleren 7 meter unna ?Altså går det greit med 7 meter vanlig telefonleding mellom splitter og modem ? Selv bruker jeg en 20 meter kabel mellom splitter og modem, så dette kan du ta helt med ro Ser du allerede har fått svar på dette, så jeg bare svarer som en ren bekreftelse på at dette vil fungere. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Tusen takk for bekreftelsen. Da puster jeg lettet ut ! Lenke til kommentar
KT400 Skrevet 15. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2003 De gjør da slikt i utlandet, setter et DSL-filter på telefonene isteden for og bruke en enkelt splitter. www.bgc.no skal vel ha slike og de har sikkert en forhandler nær deg. Takk skal du ha! Dette var svaret jeg håpet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå