Gå til innhold

Florida i sommer - tips?

Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg besøke et vennepar som bor i Florida. De har sagt at det er helt opp til meg hva vi vil finne på. Jeg er der i 16 dager, og det er første gangen jeg besøker USA. Jeg ankommer og reiser fra en by som heter Jacksonville, så reisen starter og slutter her. Vi kommer til å bruke bil.

Jeg merker selv at jeg er usikker på hva vi bør gjøre. Vi er alle i slutten av 20-årene, og turen skal ikke være en fylletur, og vi tenker heller ikke å sove vekk dagene på stranden. Jeg vektlegger opplevelser, folkeliv, kultur, mat etc. Og selvsagt kunne ta mange bra bilder.

Vi har diskutert Miami, Everglades, Orlando og lignende. Jeg tenker i utgangspunktet maks to temaparker, kanskje Kennedy Space Center og Universal/Disneyland.

Vi har også diskutert muligheten for å dra til New Orleans. Det blir i såfall en lang biltur, jeg vet ikke om det er ting å se på veien? Og hvor mye tid kan skal avse, er New Orleans den hellige gral? Mye mindre info der enn f.eks Miami.

Har Miami andre ting å by på enn bare strandliv og festing? Jeg vil som sagt oppleve ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

New Olreans bør man besøke under Mardi Gras. Både New Orleans og Florida må det advares mot om sommeren. Det er varmt og klamt, og det regner mye. Det er gjerne tordenvær om ettermiddagen og da stenger attraksjonene for en time eller to, eller for resten av dagen.

Februar-april er riktig sesong.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor langt vil du kjøre? Hva har du sett tidligere? Du nevner New Orleans, det er ca 1800 km t/r Jacksonville.

Lenke til kommentar

I sommer skal jeg besøke et vennepar som bor i Florida. De har sagt at det er helt opp til meg hva vi vil finne på. Jeg er der i 16 dager, og det er første gangen jeg besøker USA. Jeg ankommer og reiser fra en by som heter Jacksonville, så reisen starter og slutter her. Vi kommer til å bruke bil.

Jeg merker selv at jeg er usikker på hva vi bør gjøre. Vi er alle i slutten av 20-årene, og turen skal ikke være en fylletur, og vi tenker heller ikke å sove vekk dagene på stranden. Jeg vektlegger opplevelser, folkeliv, kultur, mat etc. Og selvsagt kunne ta mange bra bilder.

Vi har diskutert Miami, Everglades, Orlando og lignende. Jeg tenker i utgangspunktet maks to temaparker, kanskje Kennedy Space Center og Universal/Disneyland.

Vi har også diskutert muligheten for å dra til New Orleans. Det blir i såfall en lang biltur, jeg vet ikke om det er ting å se på veien? Og hvor mye tid kan skal avse, er New Orleans den hellige gral? Mye mindre info der enn f.eks Miami.

Har Miami andre ting å by på enn bare strandliv og festing? Jeg vil som sagt oppleve ting.

Nawlins, as the locals call it is the holy grail of Jazz and the epicenter of multicultural exchange. Influenced by french, Spanish, Native American , African, Irish, German ...it represents all of America culturally in one place, both for godt og ondt

If you are interested in understanding America, you must go to New Orleans. If, on the other hand you believe as many Europeans do, that America has no culture, then just go to Disneyworld, or only go for the Mardi Gras party. If you don't look for culture, you won't find it

We have no castles, no medieval dynasties, but we do have an interesting cultural history deeper than the shallow image painted by many in Europe

Lenke til kommentar

Har kjørt "The Forgotten Coast" og anbefaler gjende denne. En kjøretur med mye å se. Overnattet et par netter i Apalachicola, "a drinking village with a fishing problem". Ikke de store atraksjonene, men en hærlig avslappet tilværelse.

Har vært to ganger i New Orleans. En gang før Katrina og en gang etter. Den første var best. Det er tydligvis lettere å få i gang igjen strippebuler enn musikksteder, men det er nå såpass mange år siden Katrina at det de hadde begynt på av musikkrelaterte steder da jeg var der nok har vokst til langt mer.
Har ikke vært der under Mardi Gras, men byen er absolutt verdt et forsøk resten av året også, selv om det er j..... varmt og fuktig på sommeren.

Et par uker er uansett hvordan en snur det ikke nok til mer enn smakebiter av dette store mangfoldige landet og en får smakt mest om en holder velger bort motorveiene.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips så langt!

Vi har diskutert tre mulige reiseruter. Jeg har fått tilsendt rute i Google maps, men får ikke lastet dem opp her, beskriver derfor ruten. Alle starter i Gainesville. Dette er for øvrige var forslag, vi har ikke diskutert tilbakeveien, om det blir samme rute tilbake eller hva vi gjør. Jeg må uansett tilbake til Jacksonville, siden flyet mitt går der.

1: Kjører videre til St. Augustine, som er Floridas eldste by. Tilbringer litt tid her, hvor vi så kjører langs Palm Coast, Daytona Beach ned til Orlando, og blir her så lenge vi føler. Derfra videre til Kennedy Space Center. Så kjører vi hele kyststripen ned til Miami, blir her så lenge vi føler, og videre ned til Key West. På tilbaketuren tror jeg planen er å kjøre langs andre siden av kysten, via Sanibel.

2: Kjører nordover til Savannah, en utrolig vakker by. Deretter sørover igjen til St. Augustine, og tilnærmet den samme ruten til Miami som den første ruten. Ikke diskutert tilbakevei.

3: Gainesville - St. Augustine - Kennedy Space Center - Orlando - Gainesville, deretter mot New Orleans. På veien krysser vi Tallahassee, Destin Beach, Mobile, ender i New Orleans. På sett og vis må jeg velge mellom Miami/Key West, Miami/Savannah, eller New Orleans. Ikke diskutert tilbakevei.

Jeg vet ikke selv hva som er best, og føler at uansett hva jeg velger, vil jeg tenke på at de andre alternativene er bedre. Jeg har en viss følelse av at selve reiseruten er mer spennende i de to første forslagene.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

For all del, ikke gå på Disneyland. Kastet vekk en hel dag med å stå i milevis med kø og kjedelige aktiviteter. En dag jeg aldri vil få igjen, har du barn derimot er det helt ypperlig!

Disneyland er nok litt usentralt om en er i Florida, men også Disneyworld er også sterkt overratet og ganske utdatert opplevelsesmessig. Det egner seg rett og slett best for amerikanske småbarn som er fostret opp på Mikke og prinsesser. Disneys park utenfor Paris er faktisk en del bedre.

Ikke engang mine sønner - den gang 7 og 10 fant det noe spennende.

Det er nok av parker som er bedre.

Lenke til kommentar

For all del, ikke gå på Disneyland. Kastet vekk en hel dag med å stå i milevis med kø og kjedelige aktiviteter. En dag jeg aldri vil få igjen, har du barn derimot er det helt ypperlig!

Disneyland er nok litt usentralt om en er i Florida, men også Disneyworld er også sterkt overratet og ganske utdatert opplevelsesmessig. Det egner seg rett og slett best for amerikanske småbarn som er fostret opp på Mikke og prinsesser. Disneys park utenfor Paris er faktisk en del bedre.

Ikke engang mine sønner - den gang 7 og 10 fant det noe spennende.

Det er nok av parker som er bedre.

DIsneyland eller world. Same shit

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i det dere sier om Disneyworld/Land. Jeg har egentlig ingen interesse av å håndhilse på Donald eller se på prinsesser. Jeg har imidlertid alltid vært en fan av Disney, da mer av det "klassiske" arbeidet deres. Universal Studios har kanskje et mer voksent preg som jeg får mer ut av.

Men jeg gidder ikke å bruke mye tid på å stå i kø, eller komme seg fra A til B pga vannvittige folkemengder. I hvert fall ikke dersom jeg kan bruke tiden på å faktisk oppleve ting i stedet. Så det blir jo en vurderingssak om vi i det hele tatt da bør besøke Orlando.

Kennedy Space Center er jeg imidlertid rimelig interessert i å besøke.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du ikke vil stå i kø, styrer du unna det meste av attraksjoner av denne typen rundt Orlando. Har vært både i Disneyland (Anaheim, CA), og Disneyworld og Epcot i Florida. I Disneyland i juli var det minst 1 time i kø på alt som var interessant, så vi endte med å gå etter et par timer. Disneyworld er litt større og romsligere, men også her er det lange køer. Epcot (som ikke er Disneyworld) var mer overkommelig, med kortere køer, men også her er det masse folk og trengsel. I motsetning til Disneyxxxxx er Epcot interessant for alle aldre.

Av rolige steder er Sanibel (Captiva Island) som foreslås over å anbefale. Utrolig flotte strender (et mekka for skjellsamlere), interessant bebyggelse og rolig stemning overalt. Anbefaler også en tur innom Salvador Dali-museet i St. Petersburg, det var overraskende bra, og ikke noe kø (da vi var der). http://thedali.org/

Kennedy Space Center er interessant for oss som har over snitt av teknisk interesse, men for kona ble det litt for mye.

Generelt synes jeg vestkysten av Florida er bedre enn østkysten. Færre turister, generelt bedre stemning (sikkert noe jeg innbiller meg), og mer laid-back. Liker best strekningen Naples - Clearwater beach. Liker du krim? Denne er fra Clearwater-området: http://www.free-ebooks.net/ebook/Clearwater-Journals. Finnes som gratis bok i iBooks for iOS.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...