interessant Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Lurer på en ting. Hva tror dere er årsaken til undomens misbruk av rusmidler? Sosial fobi? Endret 30. mai 2014 av interessant Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Jeg tror ikke det er hovedårsaken iallefall men man ser jo ofte at personer med psykiske problemer er de som tyr til rusmidler Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Tror det har mer med å falle ut sosialt og faglig enn sosial angst / psykiske lidelser direkte. Dette er dog veldig sammenfallende. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Umiddelbart så ville eg tenkt at det eventuelt måtte være omvendt. Altså at det er dei som er sosialt aktive som bruker mest rusmidler, rett og slett for at dei møter folk som ruser seg og blir dermed eksponert for rusmidler. Dei som har sosial fobi vil normalt sett ikkje bli kjent med folk som ruser seg. Einaste unntaket er dei som har venner som ruser seg og som er for sosialt usikre til å finne seg nye venner. At nokon som har sosial fobi bruker rusmidler for å tørre å gå ut blant folk har eg vanskelig for å sjå for meg. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Umiddelbart så ville eg tenkt at det eventuelt måtte være omvendt. Altså at det er dei som er sosialt aktive som bruker mest rusmidler, rett og slett for at dei møter folk som ruser seg og blir dermed eksponert for rusmidler. Dei som har sosial fobi vil normalt sett ikkje bli kjent med folk som ruser seg. Einaste unntaket er dei som har venner som ruser seg og som er for sosialt usikre til å finne seg nye venner. At nokon som har sosial fobi bruker rusmidler for å tørre å gå ut blant folk har eg vanskelig for å sjå for meg. Du må skille mellom det å prøve rusmidler og det å bli avhengig (misbruk)... Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Deler syn som The Avatar både av hva jeg tror og av erfaring med de jeg kjenner som har prøvd eller tyr til det. Selv har jeg Generalisert sosial fobi og må flere ganger ty til for mye medisiner for å fungere sosialt. For jeg Vil være sosial som 'alle' andre. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Fra Einar Kringlen: Psykiatri (2005): Pedersen (1988) har vist at jo tidligere man begynner med cannabis, desto sterkere blir man involvert. De ungdommene som forsøker cannabis noen få ganger er ofte interesserte, nysgjerrige og ofte politisk radikalt engasjerte. De som etablerer et mer alvorlig misbruke er på den annen side mer passive og mindre identifisert med samfunnet i sin alminnelighet. De har også en dårligere mental helse. På 1960-tallet var mange av dem som begynte med hasj, opposisjonslystne ungdommer. I senere tid har vi derimot sett en sterkere sammenheng mellom dårlig psykisk helse og hasjbruk (Pedersen 1992). Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Rusmisbruk henger forutsigbart sammen med en mengde psykiske lidelser, og de lidelsene kommer veldig ofte før ruslidelsen (PTSD, depresjon, dyssosial personlighetsforstyrrelse, etc). Unge som bruker rusmidler rapporterer oftere om å ha gjennomlevd traumer som fysisk eller seksuelt misbruk, å bevitne vold og voldtekt, og å ha foreldre med rusproblemer. Link, Link, Link. Jeg finner lite om sosial fobi, sannsynligvis er det en del av bildet. Personer med angst dukker gjerne sjeldnere opp i en klinisk gruppe i forhold til ungdommer med f.eks. problematferd og selvmordsatferd. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Psykisk helse tror jeg er en stor grunn til at folk ruser seg. Jeg selv har slitt med angst og depresjon siden 18 års alderen og løsningen ble ofte alkohol fordi det var en lettvint løsning for å bli kvitt angsten der og da. Havnet til slutt inn i en vondsirkel der jeg ikke turte å slutte å drikke fordi angsten ble 10 gang værre dagen derpå. Etter 13 år med mye drikking fant ut at mitt nyttårsforsett skulle være å slutte helt med alkohol, så i morgen er det 6 mnd siden jeg har rørt alkohol sist Angsten min har blitt mye bedre og depresjon er 100% borte, så å slutte med alkohol er det lureste jeg har gjort noen gang, nå er det bare tobakken igjen jeg sliter med, men skal bli røykfri i løpet av året. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå