Slimda Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Jeg vil faktisk påstå at mange unge i dag har langt mer kunnskap en 40-50 åringer.Men mer kunnskap betyr ikke nødvendigvis at de vet hvordan de skal håndtere denne kunnskapen bedre. Vi vet at hjernen ikke er helt ferdig "formet" til man har passert rundt 20 år gammel. Dette betyr at ungdom er langt mer "kaotisk" i sine avgjørelser. Av og til kan de være kjempevoksne, mens andre ganger kan de oppføre seg som sutrete 2-åringer. Teen Brain still under construction The scans also suggest that different parts of the cortex mature at different rates. Areas involved in more basic functions mature first: those involved, for example, in the processing of information from the senses, and in controlling movement. The parts of the brain responsible for more "top-down" control, controlling impulses, and planning ahead—the hallmarks of adult behavior—are among the last to mature. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Jeg vil faktisk påstå at mange unge i dag har langt mer kunnskap en 40-50 åringer.Men mer kunnskap betyr ikke nødvendigvis at de vet hvordan de skal håndtere denne kunnskapen bedre. Vi vet at hjernen ikke er helt ferdig "formet" til man har passert rundt 20 år gammel. Dette betyr at ungdom er langt mer "kaotisk" i sine avgjørelser. Av og til kan de være kjempevoksne, mens andre ganger kan de oppføre seg som sutrete 2-åringer. Teen Brain still under construction The scans also suggest that different parts of the cortex mature at different rates. Areas involved in more basic functions mature first: those involved, for example, in the processing of information from the senses, and in controlling movement. The parts of the brain responsible for more "top-down" control, controlling impulses, and planning ahead—the hallmarks of adult behavior—are among the last to mature. Jeg er klar over det. Men det unnskylder ikke vår behandling av unge. Nekte unge og ta seg en røyk er et overgrep uansett. I forhold til kunnskap tror jeg mange unge er bedre rustet til og bruke kunnskapen en mange voksne. Så argumentene slår hverandre i hjel. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Flott at man har skjønt at det samme regelverket må gjelde på begge sidene av kateteret - selv om dette er i overkant strengt totalt sett... Som myndig person er man i sin fulle rett til å være et fjols og ruse bort noen år av livet sitt - spesielt når avgiftene dekker det samfunnet måtte ha av kostnader relatert til ens idioti. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Flott at man har skjønt at det samme regelverket må gjelde på begge sidene av kateteret - selv om dette er i overkant strengt totalt sett... Som myndig person er man i sin fulle rett til å være et fjols og ruse bort noen år av livet sitt - spesielt når avgiftene dekker det samfunnet måtte ha av kostnader relatert til ens idioti. Nå er det vel først og fremst nikotin og ikke rus vi snakker om. Nå ruser stort sett de fleste av den voksne befolkningen seg her i landet (vet ikke hvor mange som er avholds her i landet nå). Mener du de er fjols hele gjengen? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Flott at man har skjønt at det samme regelverket må gjelde på begge sidene av kateteret - selv om dette er i overkant strengt totalt sett... Som myndig person er man i sin fulle rett til å være et fjols og ruse bort noen år av livet sitt - spesielt når avgiftene dekker det samfunnet måtte ha av kostnader relatert til ens idioti. Nå er det vel først og fremst nikotin og ikke rus vi snakker om. Nå ruser stort sett de fleste av den voksne befolkningen seg her i landet (vet ikke hvor mange som er avholds her i landet nå). Mener du de er fjols hele gjengen? Mnja, det er forskjell på et glass vin en gang iblant, og den som drikker daglig. Sistnevnte type kan jeg godt kalle idiot, litt avhengig av det totale ALKOHOLkonsumet. Forøvrig tok jeg en litt i overkant vid definisjon av rus, men jeg tror du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Flott at man har skjønt at det samme regelverket må gjelde på begge sidene av kateteret - selv om dette er i overkant strengt totalt sett... Som myndig person er man i sin fulle rett til å være et fjols og ruse bort noen år av livet sitt - spesielt når avgiftene dekker det samfunnet måtte ha av kostnader relatert til ens idioti. Nå er det vel først og fremst nikotin og ikke rus vi snakker om. Nå ruser stort sett de fleste av den voksne befolkningen seg her i landet (vet ikke hvor mange som er avholds her i landet nå). Mener du de er fjols hele gjengen? Mnja, det er forskjell på et glass vin en gang iblant, og den som drikker daglig. Sistnevnte type kan jeg godt kalle idiot, litt avhengig av det totale ALKOHOLkonsumet. Forøvrig tok jeg en litt i overkant vid definisjon av rus, men jeg tror du skjønte hva jeg mente. Så et menneske som er rusavhengig, er en idiot i dine øyne. Da kan vi diskutere hvem som har store hull i sin kunnskap. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Flott at man har skjønt at det samme regelverket må gjelde på begge sidene av kateteret - selv om dette er i overkant strengt totalt sett... Som myndig person er man i sin fulle rett til å være et fjols og ruse bort noen år av livet sitt - spesielt når avgiftene dekker det samfunnet måtte ha av kostnader relatert til ens idioti. Nå er det vel først og fremst nikotin og ikke rus vi snakker om. Nå ruser stort sett de fleste av den voksne befolkningen seg her i landet (vet ikke hvor mange som er avholds her i landet nå). Mener du de er fjols hele gjengen? Mnja, det er forskjell på et glass vin en gang iblant, og den som drikker daglig. Sistnevnte type kan jeg godt kalle idiot, litt avhengig av det totale ALKOHOLkonsumet. Forøvrig tok jeg en litt i overkant vid definisjon av rus, men jeg tror du skjønte hva jeg mente. Så et menneske som er rusavhengig, er en idiot i dine øyne. Da kan vi diskutere hvem som har store hull i sin kunnskap. Sålenge man fortsetter med det, ja. Forøvrig kan vi godt diskutere hvem som har størst hull i kunnskapene sin hvis du VIRKELIG mener at det er en KLOK avgjørelse å ikke dempe inntaket av disse stoffene til et nivå man kan håndtere. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Sålenge man fortsetter med det, ja. Forøvrig kan vi godt diskutere hvem som har størst hull i kunnskapene sin hvis du VIRKELIG mener at det er en KLOK avgjørelse å ikke dempe inntaket av disse stoffene til et nivå man kan håndtere. Alle vet at det beste er og ikke innta noen former for rus. Men å hentyde til at de mennesker som har en avhengighet er idioter. Det er tegn på at det bør diskuteres og informeres. Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Ignoranse på høgt nivå her. Stor skilnad på å vere avhengig av nikotin eller koffein, som i mine auge er heilt greit, og å vere rusmisbrukar. Sistnemnde er heller ikkje ein idiot. Å vere rusavhengig er ein sjukdom og ikkje noko der ein kan ta den rasjonelle "burde kanskje kutte ned på det her"-slutninga heilt utan vidare. Det er heilt bak mål å påstå slikt. Ein kan vere etterpåklok og seie at vedkommande ikkje burde ha rusa seg i utgongspunktet, men då ignorerer ein alle faktorar rundt individet. Ein kan like gjerne klage på alle som ikkje har gjort alt 100% perfekt i livet, for den tankegangen blir for enkel. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Jepp, enig med deg der Mikke Mus. Avhengighet og misbruk er en sykdom. Det er ofte veldig like psykologiske og sosiale faktorer som spiller inn i alle variasjoner av avhengighet og misbruk, det være seg godteri, mat, nikotin, koffein, gambling, sex, rusmidler, selvskading, osv osv. Vi burde ikke straffe noen av disse, men dessverre så gjør vi nettopp det. Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Håper regjeringen omgjør dette vedtaket som ble fattet av de rødgrønne Lenke til kommentar
Roger Roger Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frp/frp-til-kamp-mot-heksejakt-paa-roeykere/a/10073223/ - Frp til kamp mot "heksejakt" på røykere - Jøran Kallmyr sier at Frp skal bli "snuspartiet" Og nå er de selv med på å forby røyking og snusing selv på skoleveien... 2 Lenke til kommentar
endretbrukernavn Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Og nå er de selv med på å forby røyking og snusing selv på skoleveien... Nei, det ble som sagt vedtatt av de rødgrønne ifjor Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (...) Og nå er de selv med på å forby røyking og snusing selv på skoleveien... Hvis du er på skoleveien i skoletiden er vel tobakk ikke det største problemet, for barn som er på skolen i skoletiden er det ikke noe problem å ta en røyk på skoleveien. På lenge vi krever at barn deltar i skolen mener jeg at det er helt greit å påføre ytterlige restriksjoner i denne tiden, kast gjerne på ett forbud mot usunn mat i samme slengen. Å begrense forbudet til skolens lokasjon ville bare presset barna vekk fra skole, noe jeg ikke ser noen fordeler med. Vi tar allerede å begrenser barns frihet ved å sett krav i skoletiden, jeg ser ikke hvorfor denne ene restriksjonen er noe værre enn alle de andre restriksjonene. Lenke til kommentar
Sigaruto Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Det er idiotisk at unger allerede før de er myndige blir avhengige av et stimulerende stoff. I tillegg bruker de mye penger på det, det lukter forjævlig, og det ødelegger helsa deres. Forbud mot rusmidler på skolen? Ja takk. Du er en typisk sosialist virker det som. Du vil regulere hva folk spiser, drikker og gjør. Hvordan har krigen mot narkotika fungert da? Akuratt. Det funker ikke i det HELE tatt. Hvordan skal dette forbudet mod tobakk på skolen forhindre unge fra å starte med det? Vet du hva? Mer forbud betyr at folk blir å se på loven mer og mer som en lek. Ingen vil bry seg, for å si det rett ut. Dessuten har bruken av narkotika gott opp siden 1971, og nå begynner heldigvis land å legalizere Cannabis. Nei til forbud! Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Det er idiotisk at unger allerede før de er myndige blir avhengige av et stimulerende stoff. I tillegg bruker de mye penger på det, det lukter forjævlig, og det ødelegger helsa deres. Forbud mot rusmidler på skolen? Ja takk. Du er en typisk sosialist virker det som. Du vil regulere hva folk spiser, drikker og gjør. Hvordan har krigen mot narkotika fungert da? Akuratt. Det funker ikke i det HELE tatt. Hvordan skal dette forbudet mod tobakk på skolen forhindre unge fra å starte med det? Vet du hva? Mer forbud betyr at folk blir å se på loven mer og mer som en lek. Ingen vil bry seg, for å si det rett ut. Dessuten har bruken av narkotika gott opp siden 1971, og nå begynner heldigvis land å legalizere Cannabis. Nei til forbud! Problemet med tobakk er at folk ikke "gidder" holde pusten til de er borte fra ikke-røykere når de er ute. I en litt vid definisjon er det voldsbruk å få denne røyken ned i lungene, ufrivillig. Man kan ikke forvente at ikke-røykere skal måtte holde seg unna inngangspartier o.l. for å unngå å få lungene forpestet av røyken. Da er det langt riktigere med påbud/forbud som sørger for at ikke-røykere kan bevege seg fritt. Om et totalforbud på skolen er rett i lys av dette er vel tvilsomt, men alle (sosialist eller ei) er vel enige i at det er urimelig at ens uvane skal forkorte livet og ødelegge lungene til en annen. Lenke til kommentar
Sigaruto Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (...) Og nå er de selv med på å forby røyking og snusing selv på skoleveien... Hvis du er på skoleveien i skoletiden er vel tobakk ikke det største problemet, for barn som er på skolen i skoletiden er det ikke noe problem å ta en røyk på skoleveien. På lenge vi krever at barn deltar i skolen mener jeg at det er helt greit å påføre ytterlige restriksjoner i denne tiden, kast gjerne på ett forbud mot usunn mat i samme slengen. Å begrense forbudet til skolens lokasjon ville bare presset barna vekk fra skole, noe jeg ikke ser noen fordeler med. Vi tar allerede å begrenser barns frihet ved å sett krav i skoletiden, jeg ser ikke hvorfor denne ene restriksjonen er noe værre enn alle de andre restriksjonene. Enda en klassisk sosialist. Har forbud noen gang fungert eller? Nei, tvert i mot. Har krigen mot narkotike fungert? Nei. Og nå skal vi starte en krig mor tobakk og usunn mat? Noen gang hørt om frihet eller? Jeg tror du burde høre litt mer på en mann kallt Ron Paul. Kanskje du kan lære litt. Ron Paul om narkotika: https://www.youtube.com/watch?v=c4Eca-INIO Kids can still get drugs: Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 (endret) Enda en klassisk sosialist. Enda en klassisk fjortis som har blitt forelsket i Ron Paul. edit: Har du lest Ayn Rand ennå? Endret 4. juni 2014 av nebrewfoz 2 Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Eg er sosialist, men er likevel riktig så liberal og mot dette forbodet. Så kvifor i all verden snakkast det om sosialisme og Ron Paul her? Det har jo absolutt ingenting med saka å gjere? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Noen liker å bruke merkelappen "sosialist" på alt de ikke liker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå