Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

44x70 konstuksjonsvirke?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tatt hull for en dør i en lettvegg. Nå lurer jeg på om det er noen av dere som vet hvor jeg får kjøpt 44(45?)x70 plank? De orginale stenderne er i denne dimmensjonen. Klarer ikke finne det på noen av nettsidene til de store byggevare foretningene.

Mvh,

Hanssennord

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45x70 er en typisk svensk dimensjon. I Norge er det enten 48x68 eller 48x73 som gjelder, og det er så liten forskjell på 68/70/73 at begge deler bør gå helt fint som erstatning. Du får en bitteliten "kul" på 1-1,5mm den ene eller andre veien på hver side av veggen, men det blir så lite at det ikke merkes om du ikke sjekker med rettholt -og sannsynligvis er det også innenfor toleransekravene i Norsk Standard.

48x68 er det som gjerne brukes; med 12 mm plater på hver side blir det 92mm, som er samme tykkelse som vanlige dørkarmer.

Du kan eventuelt høvle ned 48x73 til 70mm selv med elektrisk høvel.

Lenke til kommentar

45x70 er en typisk svensk dimensjon. I Norge er det enten 48x68 eller 48x73 som gjelder, og det er så liten forskjell på 68/70/73 at begge deler bør gå helt fint som erstatning. Du får en bitteliten "kul" på 1-1,5mm den ene eller andre veien på hver side av veggen, men det blir så lite at det ikke merkes om du ikke sjekker med rettholt -og sannsynligvis er det også innenfor toleransekravene i Norsk Standard.

48x68 er det som gjerne brukes; med 12 mm plater på hver side blir det 92mm, som er samme tykkelse som vanlige dørkarmer.

Du kan eventuelt høvle ned 48x73 til 70mm selv med elektrisk høvel.

Takk for svar..

Så kommer neste problem. I den veggen hvor jeg skal kle igjen en skyvedør er det en dimmensjon som jeg ikke finner noen i nærheten lik. Bredden på den er 116-118mm? Noen som vet hva som egner seg best her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...