Gå til innhold

Hva kan erstatte smaken av melk?

Anbefalte innlegg

For en stund siden gav jeg mer eller mindre faen i hva jeg proppet i meg, og var sannsynligvis blant litagos beste kunder. Men så kom dagen der jeg innså at dette ikke var så gunstig i lengden, og begynte å bli mer forsiktig med hva jeg spiste og drakk. Det å kutte ut alt det verste var egentlig enkleste sak på jord fordi det fantes alternativer til alle de største belastningene.

Men det var en ting jeg aldri fikk tilbake, og det var smaken av sjokomelk eller sjokolade generelt for den del, nettopp fordi jeg enda ikke har funnet noe som kan erstatte melken!

Jeg tror de aller fleste som har prøvd å lage oboy eller kakao med vann har blitt like skuffet som meg. Det ble vassent og ble helt ut i vasken. Så det jeg lurer på er, hva i melken er det som får melk til å smake melk, og hva kan dette erstattes med? Det kunne jo vært fettet, men kakao smaker jo greit også med skummet melk, så det er ikke det. Det kunne ha vært laktosen, men det smaker jo også greit med laktosefri melk, så det er det heller ikke. Er det proteinene? Hmm kanskje.. Jeg har prøvd med glutamat og det ble ikke noe vellykket ihvertfall, men man kan jo aldri vite.

Ja jeg vet at det finnes havremelk, soyamelk, mandelmelk og lignende produkter, men de er ikke noe gunstige de heller, dessverre. Så hva er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sluttet pga. kaloriene. Det er jo noe slikt som 62kcal/100g i en vanlig litago, mens den nye lettere varianten ligger nede i 40 eller noe. Det blir mye kcal bare i drikke. Skulle helst ha sett at det gikk an å lage en sjoko"melk" nede i 10-12kcal/100ml ved hjelp av kunstige søtstoffer og den andre hemmelige ingrediensen som skal til for å få det til å smake som melk.

Nærmeste man kommer er vel skummet melk, kakaopulver og søtstoff.

Endret av Zakke
Lenke til kommentar

Soyamelk er nok en ok erstatning når det brukes til sjokomelk, men det er ikke spesielt kalorifattig det heller. I stedet for melkesukker er det vanlig sukker i soyamelken. Ganske mye.

Jeg tror det beste er å bare bli flink til å stille tørsten på andre måter og venne deg til at melk er noe ekstra du bare unner deg i spesielle situasjoner. For eksempel kjøp én liter melk til "helgekos" og bestem deg for å ikke kjøpe ny før neste helg. Spar og spre gjerne forbruket utover uka.

Mange steder er vannet i springen veldig bra. Her jeg bor sier vannetaten at vannet har målte kvaliteter som er mye bedre enn i noen av flaskevannene som selges her, og det tror jeg på. Ha med deg vann på drikkeflaske med drikketut og skift vannet når anledningen byr seg. Har du ikke like god vannkvalitet hos deg, sjekk ut løsninger med kullfilter og kjøling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen forskning som sier at Oatley (hvete) eller soya-melk er noe sunnere alternativ til vanlig melk, nei. Jeg sjekket det opp når jeg fant soya/oatley melk på nærbutikken. Og ofte er de smaksatt med vanilje og sjokolade også.

De er like fulle av kalorier, bare ikke laktoseholdige.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

62 kcal er jo ingenting, vi trenger rundt 2500 kcal pr dag. Man kan fint legge til en litago nå og da i kostholdet.

Lenke til kommentar

Bare for morroskyld sjekket jeg en vanlig melkekartong. Den har 4,6 g sukker per 100 ml eller 46 gram per pakke eller 80,5 gram per 1,75l store kartong. Jeg målte opp 80,5 gram i et vanlig kjøkkenglass og det ble akkurat så fult som jeg bruker å fylle det med melk. Så mye sukker er det altså i bare en eneste stor kartong. Litago orginal har ca samme mengde sukker, ett kjøkkenglass, i 1l-kartongen.

En annen sammenligning:

• 0,5 liter Tine Litago original inneholder tilsvarende 17 sukkerbiter a 2,5 gram
  • 1,0 liter Tine ekstra lettmelk inneholder tilsvarende 19 sukkerbiter a 2,5 gram
  • 0,5 liter vanlig Coca cola inneholder tilsvarende 21 sukkerbiter a 2,5 gram

Så kan du gange opp med antall enheter av hver du drikker i uka. Her anbefaler de at kostholdet ikke bør overstige tilsvarende 31 sukkerbiter om dagen for voksne.

I media klages det konsekvent over sukker i brus, men sukker i melk hører vi veldig lite om selv om det konsumeres store mengder, særlig av barn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Per 100g. Om vi antar en halvkilo per kartong (det er vel ikke -for- fjernt) er vi plutselig på 310.

Nettopp, og her snakket vi gjerne om en liter i slengen, og da ble det 620kcal, noe som fort utgjorde ca 25% av alt på en dag. Jeg har kuttet den ut og drikker heller sukkerfri brus og saft, men savner som sagt sjokoladesmaken, og det er derfor jeg lurer på om det er mulig å lage sin egen sjokoladedrikk som er gunstigere. De har jo f.eks lett rett-i-koppen kakao som bare ligger på rundt 20kcal/100ml, men som også inneholder noen unødvendige ingredienser som burde gå an å kutte ut. Målet er å få det ned til omkring 10kcal/100ml. Så da er spørsmålet hva man hiver oppi for å få det til, altså hva det er som setter den fyldige smaken på melk. Det eneste jeg vet er at det ikke er verken sukker og melkesukker alene.

Lenke til kommentar

Anbefalingane frå helsedirektoratet er vel at du skal få 50-60% av energien frå karbohydrat, inkludert sukkerarter. Drikk du Cola, så får du ikkje i deg vitamin og mineral. Mjølk, frukt osv. har og sukker, men samtidig stoff som kroppen skal ha.

• Inntaket av tilsatt sukker1 bør begrenses til under 10 energiprosent.
1 Tilsatt sukker omfatter sukrose, fruktose, glukose, stivelseshydrolysat
(glukosesirup, høyfruktosesirup) og andre isolerte sukkerpreparater,
som er brukt i ren form eller tilsatt som komponent i matvarer eller ved
matlaging.

For øvrig greit å sjå på kvifor dei har denne anbefalinga og.

For å oppnå det anbefalte inntaket av essensielle næringsstoffer og kostfiber, samt å bidra til et helsefremmende kosthold er det viktig å begrense inntaket av tilsatt sukker 1 til under 10 energiprosent. Dette er særlig viktig for barn og voksne med lavt energiinntak. Inntak av sukkerholdig drikke kan øke risikoen for overvekt og type 2-diabetes, og bør derfor begrenses. Hyppig inntak av matvarer med høyt sukkerinnhold bør unngås for å redusere risikoen for karies.

Får du i deg sukker gjennom mjølkeprodukt og frukt, så får du samtidig i deg essensielle næringsstoff, iht. anbefalingane.

Sukkerartene i mjølk er ikkje like skadeleg for tennene som tilsatt sukker i brus og anna, men likevel ikkje noko ein bør utsetje tennene for i stor grad. Det beste du kan gjere er å drikke mest vatn, men du treng ikkje styre unna alle mjølkeprodukt.

La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

• Begrens bruken av meieriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør. Velg meieriprodukter med lite fett, salt og lite tilsatt sukker
Lenke til kommentar

Jeg spiser og drikker veldig lite tilsatt sukker. Det er jo veldig lett å erstatte sukker med søtstoffer, eller sukkerholdige varianter av produkter med produkter som bruker kunstige søtstoffer istedet. Lerum sine safter er jo eksempel på noe som er ganske fornuftig fordi de er laget av ekte frukt, men samtidig ikke tilsatt mer sukker slik annen ekte saft er, men heller tilsatt søtstoffer.

Uansett, det er ikke så viktig i denne sammenhengen. Det jeg fortsatt lurer på er hva det er i melken som setter smak, og om det i det hele tatt er mulig å separere det ut av melken eller finne noe annet som kan erstatte denne smaken uten å få med så mye av kaloriene

Lenke til kommentar

Bare for morroskyld sjekket jeg en vanlig melkekartong. Den har 4,6 g sukker per 100 ml eller 46 gram per pakke eller 80,5 gram per 1,75l store kartong. Jeg målte opp 80,5 gram i et vanlig kjøkkenglass og det ble akkurat så fult som jeg bruker å fylle det med melk. Så mye sukker er det altså i bare en eneste stor kartong. Litago orginal har ca samme mengde sukker, ett kjøkkenglass, i 1l-kartongen.

En annen sammenligning:

• 0,5 liter Tine Litago original inneholder tilsvarende 17 sukkerbiter a 2,5 gram
  • 1,0 liter Tine ekstra lettmelk inneholder tilsvarende 19 sukkerbiter a 2,5 gram
  • 0,5 liter vanlig Coca cola inneholder tilsvarende 21 sukkerbiter a 2,5 gram

Så kan du gange opp med antall enheter av hver du drikker i uka. Her anbefaler de at kostholdet ikke bør overstige tilsvarende 31 sukkerbiter om dagen for voksne.

I media klages det konsekvent over sukker i brus, men sukker i melk hører vi veldig lite om selv om det konsumeres store mengder, særlig av barn.

Var ikke klar over at vanlig melk innehold så mye sukker :0 Er dette sukkeret tilsatt melken i ettertid?

Lenke til kommentar

Litago original har så vidt jeg forstår 4% tilsatt sukker for totalt 8,5% sukker.

Litago lettere har 1,5% tilsatt sukker for totalt 5,9% sukker

Litago milkshake har 5% tilsatt sukker. Der skriver de ikke totalt sukkerinnhold, men karbohydrater er på hele 12% og mengden sukker totalt er nok rett opp under det tallet.

Lenke til kommentar

Ja, i den nye lettere greien har de tilsatt laktase slik at laktosen blir brutt ned til vanlig sukker (som smaker søtere) så da trenger de ikke tilsette like mye sukker for å få den til å smake bra. Men det er fortsatt for mye likevel :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...