Gå til innhold

Hvilke krydder bør man kjøpe med seg fra India?

Anbefalte innlegg

Har en tante som er i India akkurat nå, og hun skal kjøpe med seg litt krydder til meg.

Men hva slags krydder bør jeg be henne å kjøpe med seg? Noen som har tatt med seg krydder hjem fra India?

Tenkte kanskje litt ulike typer Chili, Karri og Garam masala og ekte Safran.

Noe mer jeg bør be om.

Litt hastverk med svar, de reiser hjem igjen på søndag. (nå flytter de nedover i sommer da, så kan nok få litt i posten også fremover, men likevel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ble karri et krydder?

Når ble karri noe annet enn et krydder? "Karri" er ikke en matrett. Det er en krydderblanding som ofte består av gurkemeie, spisskummen, korianderfrø, chili og bukkehornsfrø.

Vil heller anbefale å kjøpe med krydderene som jeg nevner her, enn ferdigblandet karri. Det brukes ikke i India uansett. Husk også at ferdigmalt krydder holder seg mye kortere enn hele.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Usikker på hvordan det er i India, men når jeg var i Egypt kjøpte vi blandt annet kanel. Kvaliteten kan ikke sammenlignes med den vi har i Norge.

Ellers kan det jo være en utfordring å kjøpe chilli mtp hvor mange arter det finnes. Men om hun hadde fått tak i Naga Jolokia som er en Indisk chilli ville jeg kjøpt litt av den. Hørt det skal være futt i den :p

Vil heller anbefale å kjøpe med krydderene som jeg nevner her, enn ferdigblandet karri. Det brukes ikke i India uansett. Husk også at ferdigmalt krydder holder seg mye kortere enn hele.

Det gjelder vel også garam masala.

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

Curry er en matrett, det er ikke det samme som karri

Curry er karri oversatt på engelsk, ikke noe annet. Det brukes som slangbeskrivelse av indisk mat i UK. Om du spør etter curry i India vil de se rart på deg.

Usikker på hvordan det er i India, men når jeg var i Egypt kjøpte vi blandt annet kanel. Kvaliteten kan ikke sammenlignes med den vi har i Norge.

Ellers kan det jo være en utfordring å kjøpe chilli mtp hvor mange arter det finnes. Men om hun hadde fått tak i Naga Jolokia som er en Indisk chilli ville jeg kjøpt litt av den. Hørt det skal være futt i den :p

Meningen med chili i mange asiatiske retter er for å gi smak til retten, ikke bare for å få det hot. Hvilken som helst idiot kan helle oppi 1 glass cayenne i en rett for å gjøre den hot.

Om du skal kjøpe chilipulver i India anbefaler jeg 'kashmiri chili', som har en dyp rødfarge.

Ikke nødvendigvis. Du får nok veldig lett kjøpt det. De bruker det ofte helt til slutt i retter for å gi retten et aromatisk løft; det er veldig stor forskjell på om du har i krydder i begynnelsen eller slutten av tilberedning.

Lenke til kommentar

Poenget står uansett - det er ganske meningsløst å kjøpe slikt. Kjøp heller kardemomme, korianderfrø, chili, kanel, spisskumin, gurkemeie, stjerneanis, allehånde, nellik etc helt og gå løs på de med en morter. Holder seg bedre, gir mer fleksibiltet og stort sett bedre resultater.

Det blir fort noen kilo.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Ikke nødvendigvis. Du får nok veldig lett kjøpt det. De bruker det ofte helt til slutt i retter for å gi retten et aromatisk løft; det er veldig stor forskjell på om du har i krydder i begynnelsen eller slutten av tilberedning.

mente at det var et blandingskrydder. Stor forskjell på den krydderblandingen man kjøper og om man lager selv.

Lenke til kommentar

Fått noen tips her. Tror nok ikke vi snakker om flere kilo her...er grenser for hva de får med seg hjem.

Da får jeg heller få noen pakker her og der utover høsten.

Var mer ute etter om det var noe veldig spesielt krydder(blanding) som kunne vært supert å få direkte fra india når jeg først hadde muligheten.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke de oppholder seg på noe turist sted, de holder på å forberede flytting ned til India i 3 år. Tror de er i Ranjangoan (og/eller) i Pune.

Så derfor jeg tenkte de kanskje kunne få tak i noe skikkelig greier, og ikke bare turistkrydder. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble liksom ikke det kjempe spennende jeg fikk fra India.

Jeg så for meg poser med krydder fra store krukker fra et marked, men sjåføren til tanta mi anbefalte dem sterkt å ikke kjøpe med krydder i løsvekt. Det gikk på hygiene, da slikt krydder ikke er strålebehandlet og derfor kan inneholde alt mulig rart.

I tillegg var det nokså vanlig at ymse krydder inneholdt gift stoffer som vi knapt bruker i industrien vår.

Så det ble industripakket krydder(blandinger) samt det som skal være ekte safran.

Lenke til kommentar

Vi er ikke på 1200-tallet lengre.

Sant nok. Det meste får man jo tak i her til lands. Hadde nok noen forestillinger om at det skulle være en masse spennende som man ikke fikk tak i her. :D

Sett litt for mye på film.

Safranen jeg fikk er nok ekte, ser i alle fall helt ekte ut, og kommer fra et firma kalt harvestgroup.in

Prisen var 30 kroner for ett gram, noe som gir en kilo pris på 30.000 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...