Gå til innhold

S-ATA

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart installere en S-ATA disk, hvordan forløper det når den kobles til; planen er å ha den gamle IDE disken som slave, for så å kopiere de gamle filene over.

Blir S-ATA disken funnet av BIOS med en gang(Det er noe drivere for denne..?), og går det greit å bruke både IDE og SATA disker samt.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*] Når du skal koble til en S-ATA disk skjer dette på samme måte som med en IDE-disk, bare at kablen er anderledes, og at strømkablen i noen tilfeller er 15-pins og ikke 4-pins. Da trenger du en 15-pins strømkabel. Du slipper derimot instillinger med master/slave - bare pass på at på noen hovedkort må du flytte på en jumper for at bios skal søke etter harddisken.

[*] Skal du installere operativsystem på en S-ATA-disk må du noen ganger trykke F8 rett etter du har boota med XP-cden for å installere S-ATA drivere. Disse kan f.eks følge med HK.

[*] Det går helt greit å bruke S-ATA og IDE-disker sammen. Jeg bruker selv dette.

Lenke til kommentar

Croyfer: vet du noe om hvilke hovedkort som har denne jumperen? Jeg sitter selv med et MSI 875p Neo- hovedkort og en s-ata disk jeg har os på. Planen var å sette i en ide-disk for å få litt bedre plass, men uansett hva jeg gjør finner ikke bios denne disken!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...