sony23 Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Et tillegg spørsmål: Hva skal dere studere etter å ha tatt opp fagene? Litt spent med tanke på at dere tar opp endel fag Og forresten glemte å spørre, hva med deg? Går siste året nå, så søkte ingeniør ved NTNU, men er veldig usikker om jeg kommer inn, med tanke på at jeg har fått endel dårlige karakterer i det siste. Så tenker å ta opp fag mens jeg studerer til neste år om jeg ikke kommer inn på studiet jeg ønsker. Lenke til kommentar
sony23 Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken Takk for tips har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer. Hvis det å balansere likningene er alt vi kan få på eksamen, har jeg kontroll. Får vi noe uten om det, sliter jeg Jeg fikk beskjed om å vise reaksjonslikning av galvanisk element. Det var direkte flaut da jeg måtte gi opp, men de sa det var greit i og med at jeg allerede hadde forklart hvordan det fungerte. Tror allikevell det trakk litt ned Det burde det i hvertfall Hvis du skal skal ta kjemi 2 så vil du skjønne dette med en gang. Man går dypere der med tanke på galvanisk celle og det som skjer. Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken Takk for tips har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer. Hvis det å balansere likningene er alt vi kan få på eksamen, har jeg kontroll. Får vi noe uten om det, sliter jeg Jeg fikk beskjed om å vise reaksjonslikning av galvanisk element. Det var direkte flaut da jeg måtte gi opp, men de sa det var greit i og med at jeg allerede hadde forklart hvordan det fungerte. Tror allikevell det trakk litt ned Det burde det i hvertfall Hvis du skal skal ta kjemi 2 så vil du skjønne dette med en gang. Man går dypere der med tanke på galvanisk celle og det som skjer. Satser på at jeg får dreisen på det i løpet av året Fikk aldri noe skikkelig "opplæring" i det da jeg hadde en elendig lærer i faget, men er vell heller en mental sperre om at dette klarer jeg ikke som gjør at jeg ikke får til å skrive det svart på hvitt - men forklare hva som skjer, det går som smurt. Lærer jo heldigvis dette på kjemi så snart er det antakeligvis bare en bagatell Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Et tillegg spørsmål: Hva skal dere studere etter å ha tatt opp fagene? Litt spent med tanke på at dere tar opp endel fag Og forresten glemte å spørre, hva med deg? Går siste året nå, så søkte ingeniør ved NTNU, men er veldig usikker om jeg kommer inn, med tanke på at jeg har fått endel dårlige karakterer i det siste. Så tenker å ta opp fag mens jeg studerer til neste år om jeg ikke kommer inn på studiet jeg ønsker. NTNU har jo syke opptakskrav på enkelte studier, så vil tro du har ganske ok+ karakterer hvis du har søkt deg inn der. Får bare håpe på det beste, bra du har en plan B - det hadde ikke jeg Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 13. juni 2014 Del Skrevet 13. juni 2014 Hvordan har det gått for dere som har hatt eksamen så langt og eventuelt hvilket tema/oppgave/forsøk fikk du/dere? Lenke til kommentar
code Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvordan har det gått for dere som har hatt eksamen så langt og eventuelt hvilket tema/oppgave/forsøk fikk du/dere? Fikk toppkarakter heldigvis. Må si jeg syntes naturfag var det mest interessante faget jeg har tatt det siste året, ut av 10 fag, og det letteste. Må si jeg føler jeg hadde en relativt rar eksamen. Fikk oppgaven: Drei ut om proteinsyntesen, hvordan mutasjon kan påvirke prosessen, og muntlig eksperiment hvordan man påviser protein. Sensor spørsmål var: Radioaktivitet. Når jeg kom inn i rommet presenterte jeg oppgaven å startet å fremlegge og tegne proteinsyntesen. Når jeg sa meg ferdig med det og var på vei til å starte på mutasjon stoppet sensor meg så sa at jeg kunne det for godt. Så han hoppet over de to siste oppgavene og gav meg sensor spørsmål. Jeg begynte å forklare om Alpha partikler også spurte han meg om jeg kunne vise et eksempel på periodiske system. Og spurte om lærer kunne finne frem en periodisk system. Da sa jeg at den ikke trengtes, også sa jeg uran, thorium, radium, radon, polonium, bly. Han spurte om jeg husket hvor mange protoner det var i Uran, jeg sa 92. Da sa han at det ikke var vits mer, også skulle jeg ut på gangen, kom inn 15 sekunder senere og fikk toppkarakter. Kan ikke vært inne i rommet i mye mere enn 7-10 minutter. Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 15. juni 2014 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvordan har det gått for dere som har hatt eksamen så langt og eventuelt hvilket tema/oppgave/forsøk fikk du/dere? Fikk toppkarakter heldigvis. Må si jeg syntes naturfag var det mest interessante faget jeg har tatt det siste året, ut av 10 fag, og det letteste. Må si jeg føler jeg hadde en relativt rar eksamen. Fikk oppgaven: Drei ut om proteinsyntesen, hvordan mutasjon kan påvirke prosessen, og muntlig eksperiment hvordan man påviser protein. Sensor spørsmål var: Radioaktivitet. Når jeg kom inn i rommet presenterte jeg oppgaven å startet å fremlegge og tegne proteinsyntesen. Når jeg sa meg ferdig med det og var på vei til å starte på mutasjon stoppet sensor meg så sa at jeg kunne det for godt. Så han hoppet over de to siste oppgavene og gav meg sensor spørsmål. Jeg begynte å forklare om Alpha partikler også spurte han meg om jeg kunne vise et eksempel på periodiske system. Og spurte om lærer kunne finne frem en periodisk system. Da sa jeg at den ikke trengtes, også sa jeg uran, thorium, radium, radon, polonium, bly. Han spurte om jeg husket hvor mange protoner det var i Uran, jeg sa 92. Da sa han at det ikke var vits mer, også skulle jeg ut på gangen, kom inn 15 sekunder senere og fikk toppkarakter. Kan ikke vært inne i rommet i mye mere enn 7-10 minutter. Med andre ord rulte du eksamen Min eksamen var på rundt 40 min så jeg var inne ganske så lenge, men jeg framsto som usikker på mye fikk jeg beskjed om og at jeg brukte ikke begrepene aktivt nok. Men jeg må si meg enig, naturfag er kjempeinteressant. Synes også samfunnsfag er et interessant fag, tiltross for at dette har vært mitt hatefag i alle år, så er det nå en god nr. 2 etter naturfag Lenke til kommentar
code Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hvordan har det gått for dere som har hatt eksamen så langt og eventuelt hvilket tema/oppgave/forsøk fikk du/dere? Fikk toppkarakter heldigvis. Må si jeg syntes naturfag var det mest interessante faget jeg har tatt det siste året, ut av 10 fag, og det letteste. Må si jeg føler jeg hadde en relativt rar eksamen. Fikk oppgaven: Drei ut om proteinsyntesen, hvordan mutasjon kan påvirke prosessen, og muntlig eksperiment hvordan man påviser protein. Sensor spørsmål var: Radioaktivitet. Når jeg kom inn i rommet presenterte jeg oppgaven å startet å fremlegge og tegne proteinsyntesen. Når jeg sa meg ferdig med det og var på vei til å starte på mutasjon stoppet sensor meg så sa at jeg kunne det for godt. Så han hoppet over de to siste oppgavene og gav meg sensor spørsmål. Jeg begynte å forklare om Alpha partikler også spurte han meg om jeg kunne vise et eksempel på periodiske system. Og spurte om lærer kunne finne frem en periodisk system. Da sa jeg at den ikke trengtes, også sa jeg uran, thorium, radium, radon, polonium, bly. Han spurte om jeg husket hvor mange protoner det var i Uran, jeg sa 92. Da sa han at det ikke var vits mer, også skulle jeg ut på gangen, kom inn 15 sekunder senere og fikk toppkarakter. Kan ikke vært inne i rommet i mye mere enn 7-10 minutter. Med andre ord rulte du eksamen Min eksamen var på rundt 40 min så jeg var inne ganske så lenge, men jeg framsto som usikker på mye fikk jeg beskjed om og at jeg brukte ikke begrepene aktivt nok. Men jeg må si meg enig, naturfag er kjempeinteressant. Synes også samfunnsfag er et interessant fag, tiltross for at dette har vært mitt hatefag i alle år, så er det nå en god nr. 2 etter naturfag Uten å virke "cocky" så var jeg ikke det minste bekymret for at jeg ikke hadde fått topp karakter når jeg ble sendt ut av rommet. Jeg syntes din eksamen virket veldig veldig rar/stor. Men igjen overkommelig. Du kom jo nesten opp i hele pensum. Og jeg kunne brukt dager om å snakke om alt det der. Vennene mine fikk jo bare en av de tingene alene som oppgave, samt meg. Nå gikk jeg på privatist skole, noe som hjalp en god del. Læreren var hele tiden fokusert på hva som tilsynelatende var viktigst: Proteinsyntesen Fordøyelsessystemet /m noe celleånding. Elektromagnetiske spekter /m Emisjon spekter og Absorpsjons spekter. Suksesjon /m populasjons kurver. Varmepumpe. Radioaktivitet, Alpha Beta Gamma. Elektrolyse. Drivhus effekten. Ozonlaget. Nordlys. Som sensorspørsmål var Redoksreaksjon, og utligne enn "ligning" og kryss skjema til dominante og recessive arv populære valg for sensor. Disse var de tingene man burde ha god kontroll på, man burde kunne tegne og forklare disse på rams før man går til eksamen. Alt det lille ekstra rundt disse er noe man burde ha i bakhodet, og som kan dras frem ved eksamen. Jeg fikk eksperiment om å påvise protein, jeg husket Biuretreagens, men ikke salpetersyre. Men disse ekstra spørsmålene rundt et tema har lite fokus i kapitelet og er bare på et par setninger, så noe man kan lese seg til i forberedelse tiden. Noe jeg gjorde med salpetersyre. Endret 16. juni 2014 av Ares NOR Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hvordan har det gått for dere som har hatt eksamen så langt og eventuelt hvilket tema/oppgave/forsøk fikk du/dere? Fikk toppkarakter heldigvis.Må si jeg syntes naturfag var det mest interessante faget jeg har tatt det siste året, ut av 10 fag, og det letteste. Må si jeg føler jeg hadde en relativt rar eksamen. Fikk oppgaven: Drei ut om proteinsyntesen, hvordan mutasjon kan påvirke prosessen, og muntlig eksperiment hvordan man påviser protein. Sensor spørsmål var: Radioaktivitet. Når jeg kom inn i rommet presenterte jeg oppgaven å startet å fremlegge og tegne proteinsyntesen. Når jeg sa meg ferdig med det og var på vei til å starte på mutasjon stoppet sensor meg så sa at jeg kunne det for godt. Så han hoppet over de to siste oppgavene og gav meg sensor spørsmål. Jeg begynte å forklare om Alpha partikler også spurte han meg om jeg kunne vise et eksempel på periodiske system. Og spurte om lærer kunne finne frem en periodisk system. Da sa jeg at den ikke trengtes, også sa jeg uran, thorium, radium, radon, polonium, bly. Han spurte om jeg husket hvor mange protoner det var i Uran, jeg sa 92. Da sa han at det ikke var vits mer, også skulle jeg ut på gangen, kom inn 15 sekunder senere og fikk toppkarakter. Kan ikke vært inne i rommet i mye mere enn 7-10 minutter. Med andre ord rulte du eksamen Min eksamen var på rundt 40 min så jeg var inne ganske så lenge, men jeg framsto som usikker på mye fikk jeg beskjed om og at jeg brukte ikke begrepene aktivt nok. Men jeg må si meg enig, naturfag er kjempeinteressant. Synes også samfunnsfag er et interessant fag, tiltross for at dette har vært mitt hatefag i alle år, så er det nå en god nr. 2 etter naturfag Uten å virke "cocky" så var jeg ikke det minste bekymret for at jeg ikke hadde fått topp karakter når jeg ble sendt ut av rommet. Jeg syntes din eksamen virket veldig veldig rar/stor. Men igjen overkommelig. Du kom jo nesten opp i hele pensum. Og jeg kunne brukt dager om å snakke om alt det der. Vennene mine fikk jo bare en av de tingene alene som oppgave, samt meg. Nå gikk jeg på privatist skole, noe som hjalp en god del. Læreren var hele tiden fokusert på hva som tilsynelatende var viktigst: Proteinsyntesen Fordøyelsessystemet /m noe celleånding. Elektromagnetiske spekter /m Emisjon spekter og Absorpsjons spekter. Suksesjon /m populasjons kurver. Varmepumpe. Radioaktivitet, Alpha Beta Gamma. Elektrolyse. Drivhus effekten. Ozonlaget. Nordlys. Som sensorspørsmål var Redoksreaksjon, og utligne enn "ligning" og kryss skjema til dominante og recessive arv populære valg for sensor. Disse var de tingene man burde ha god kontroll på, man burde kunne tegne og forklare disse på rams før man går til eksamen. Alt det lille ekstra rundt disse er noe man burde ha i bakhodet, og som kan dras frem ved eksamen. Jeg fikk eksperiment om å påvise protein, jeg husket Biuretreagens, men ikke salpetersyre. Men disse ekstra spørsmålene rundt et tema har lite fokus i kapitelet og er bare på et par setninger, så noe man kan lese seg til i forberedelse tiden. Noe jeg gjorde med salpetersyre. Som jeg sa, det gikk som det måtte gå. Jeg begynte å lese alt for sent i og med at jeg hadde alt fokus på samfunnsfagseksamen 03.06 hvor jeg hadde 3 fra før og derfor "viktigere" å forbedre enn naturfag. Har bare meg selv å takke. Men klarte meg helt greit, bortsett fra stråling for det synes jeg er så tungt stoff, men hadde jeg satt av mer tid til å lese det, hadde jeg nok stått igjen med et bedre resultat. Følte meg alt annet en leseferdighet da jeg entret eksamenen men samtidig syntes det ble for dumt å ikke møte opp når jeg hadde betalt for det. Var bare jeg og ei annen som møtte opp av typ 10 stk bare fot å sette det i perspektiv. Uansett, du er alt annet en cocky, f*ck janteloven det er lov til å skryte av seg selv når en får 6 på eksamen. Igjen, grattis Endret 16. juni 2014 av t0nje Lenke til kommentar
Atay Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Hvilke teknikker bruker dere for å huske stoffet? Gjør dere oppgavene bak i kap. ?Jeg tenker å komme meg gjennom hele boken først og så tar jeg kanskje å gjør oppgavene. Etter et raskt overblikk synes jeg oppgavene i boken jeg bruker, Naturfag 5, er overraskende dårlige.. Men tenker å gjør "Prøv deg" oppgavene som er "oppsummeringsspm" over det du nettopp har gått igjennom og har en kontroll på dem, tror jeg en kommer langt. Jeg bruker forresten puggeark, kan ta bilde av oppsettet om du vil se. Takk! Gjerne det!Jeg er veldig glad i farger, jeg må ha farger for å ha et system i det. Rosa/rød= viktige begreper og definisjoner på dem Grønn= eksempler til definisjonene Lilla= kapittel Blå= overskrifter Oransje= deloverskrifter Gul= stiplede linjer, deler opp et tema ol i grupper o= ekstra informasjon som er greit å kunne Jeg skriver med andre ord minimalt tekst, jeg ramser derimot opp definisjonene og eksempler til disse. Jeg foretrekker denne måten da jeg lærer dårlig av å bare lese tekst og markere. Jeg "må" skrive for å få det inn i hodet. Håper det ga noen mening image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg Veldig bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå