Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag eksamen privatist vår 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke halvveis i boka engang fordi jeg nettopp har hatt engelsk og skal ha samf eksamen i morgen. Jeg har kraftig undervurdert naturfaget og nå får jeg svi! Men men foreløpig forstår jeg det meste. Sliter veldig med det strålingskapittelet men det skal jeg få hjelp til på onsdag. :)

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Kan også anbefale videoene til Crash Course. De har både biologi og kjemi.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL3EED4C1D684D3ADF

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8dPuuaLjXtPHzzYuWy6fYEaX9mQQ8oGr

 

Se videoene om DNA for proteinsyntesen.

 

Denne er også veldig informativ og grei:

http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A558252B3-BA9B-7009-8AD5-000007673964&tid=1116930&grp=

 

Kan prøve å skrive litt om det senere om de ikke hjalp :)

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Eksamen overstått men ble med en 4. Var forberedt på at det ikke kom til å gå sånn veldig bra for jeg visste at jeg hadde lest altfor lite. Fikk tema teknologi så jeg måtte fortelle om bioteknologi, nordlyset, varmepumpe, galvanisk element, stråling, bølgelengde osv. Følte rett og slett at jeg satt og snakket om hele pensum og merket at jeg var rød som en tomat i og med at de pirket på detaljer hele tiden. Fikk også proteinsyntesen og til slutt skulle jeg sette opp en reaksjonslikning noe jeg SUGER til så kan ikke si annet enn at det var relativt flaut å måtte si at det klarte jeg ikke.. Blæ men nå skal jeg jo ha biologi, fysikk og kjemi til høsten samt våren så tar naturfag på nytt høsten 2015 (tror jeg). Kan legge ut oppgaven om noen ønsker det :)

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Da ligger du kjempegodt an. Proteinsyntesen trodde jeg var kjempeavansert, men den er egentlig veldig enkel! Det er lett å tro at den er vanskelig men kanskje denne kan hjelpe:

(har ikke sett det selv mer en 1 min kanskje, men virka veldig bra). Reaksjonslikninger kan jeg dessverre ikke hjelpe til med, er helt elendig selv... DNA og celler er piece of cake, det klarer du på 2 dager :) Lykke til på eksamen da, ikke noe å grue seg til - du har kjempegod kontroll får jeg inntrykk av :thumbup:
Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

 

Litt på siden, i og med at det ikke er meg du spør men siden jeg har svart: For min del er det det å fysisk skrive ned reaksjonslikningen, det er jeg helt blåst på. Men jeg forstår hva som skjer og hva som skal stå når det allerede er skrevet ned i boka, men det å skrive det som en reaksjonslikning, det er virkelig fjernt for min del..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

 

Litt på siden, i og med at det ikke er meg du spør men siden jeg har svart: For min del er det det å fysisk skrive ned reaksjonslikningen, det er jeg helt blåst på. Men jeg forstår hva som skjer og hva som skal stå når det allerede er skrevet ned i boka, men det å skrive det som en reaksjonslikning, det er virkelig fjernt for min del..

 

Hvis du vet hva som skjer, så burde det egentlig ikke være problem å skrive reaksjonlikning. Du skriver hva som skjer ved hjelp av deres formler. Jeg tenker selv å ta opp naturfag med tanke på at jeg ikke kommer inn i mitt "drømmestudiet". Jeg har hatt kjemi 1/2 og burde egentlig være ganske lett for min del, men jeg gleder meg. Tenker å ta den til høsten, men er redd jeg ikke får 6 og ikke får sjansen til å ta den på nytt. Burde jeg heller ta den til våren?

Lenke til kommentar

Et tillegg spørsmål: Hva skal dere studere etter å ha tatt opp fagene? Litt spent med tanke på at dere tar opp endel fag ;)

Jeg har akkurat begynt, fullførte vgs i 2013 med generell studiekompetanse (fordypning i engelsk, reiseliv og språk og toppidrett (ekstrafag)) etter tre år på studiespess kombinert med toppidrett hvor jeg satset for fullt på idretten. Ble derimot skadet februar 2012 og er pr dags dato ut av stand til å trene og gikk inn i en dyp depresjon som nådde "toppen" i slutten av 2013/begynnelsen av 2014. På grunn av konstant smerte og fordi jeg var ute av stand til å trene, så gikk dette hardt ut over karakterene mine.

 

Når det er sagt valgte jeg helt feil på vg1 for jeg var rett og slett skolelei og valgte deretter.

 

Men til poenget! ;) Jeg har lyst til å studere noe innefor medisin/forsker. Derfor har jeg tatt engelsk, samfunnsfag og naturfag denne våren. Til høsten blir det 1t, bi1, kj1 og fy1 med undervisning og våren 15, r1, bi2, kj2 + noe mer men er litt usikkert. Tenker også å lese religion og historie uten undervisning nå i sommer + litt høst og ta disse eksamenene til høsten.

 

Med andre ord jeg har ikke satt meg noe "jeg skal studere ...." men øverst på ønskelista står medisin i England.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Et tillegg spørsmål: Hva skal dere studere etter å ha tatt opp fagene? Litt spent med tanke på at dere tar opp endel fag ;)

Har søkt juss, har i utgangspunktet gode nok karakterer, men naturfagen kan gjøre mye skade om jeg ikke får 4 eller bedre :/

 

Edit: er forresten ferdig med vg3 i år, så har lest på naturfagen ved siden av

Endret av eirikkss
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

 

Litt på siden, i og med at det ikke er meg du spør men siden jeg har svart: For min del er det det å fysisk skrive ned reaksjonslikningen, det er jeg helt blåst på. Men jeg forstår hva som skjer og hva som skal stå når det allerede er skrevet ned i boka, men det å skrive det som en reaksjonslikning, det er virkelig fjernt for min del..

 

Hvis du vet hva som skjer, så burde det egentlig ikke være problem å skrive reaksjonlikning. Du skriver hva som skjer ved hjelp av deres formler. Jeg tenker selv å ta opp naturfag med tanke på at jeg ikke kommer inn i mitt "drømmestudiet". Jeg har hatt kjemi 1/2 og burde egentlig være ganske lett for min del, men jeg gleder meg. Tenker å ta den til høsten, men er redd jeg ikke får 6 og ikke får sjansen til å ta den på nytt. Burde jeg heller ta den til våren?

 

I know, det er dessverre mitt "blonde-gen" som glimter fram. Det er helt merkelig, men det er en slags sperre som gjør at jeg ikke får det til.

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

 

Hvis det å balansere likningene er alt vi kan få på eksamen, har jeg kontroll. Får vi noe uten om det, sliter jeg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Noen som vet om det finnes en "pensumsliste" med hva som er aktuelt til eksamen? Eller lønner deg seg å bare lese på alt?

Pugg begrepene og detaljene og les hele boken for du kan være så (u)heldig som meg å få spm fra hele boken :)
Takk for tips :) har lest mest på det jeg sliter med (proteinsyntesen, reaksjonslikninger, DNA og celler) tror jeg har ganske god kontroll på resten! Eksamen på onsdag, gruer meg haha

 

Hva mener du med reaksjonslikninger, det å balansere? Litt letere om du spesifiserer.

 

Hvis det å balansere likningene er alt vi kan få på eksamen, har jeg kontroll. Får vi noe uten om det, sliter jeg

 

Jeg fikk beskjed om å vise reaksjonslikning av galvanisk element. Det var direkte flaut da jeg måtte gi opp, men de sa det var greit i og med at jeg allerede hadde forklart hvordan det fungerte. Tror allikevell det trakk litt ned :p Det burde det i hvertfall

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...