RBW Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Skal fylle et foredrag på to timer.Dette vil Apple trolig lansere på mandag Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Fint når det er ulike rykter som florerer, og ikke alle er kjent på forhånd. Personlig håper jeg på MacBook Air med syltynne rammer, vifteløs og retina-skjerm. Da har de på mange måter eliminert samtlige svakheter ved dagens Air: at den bare er tynn, ikke kompakt, at den har en vifte som skrur seg opp og at skjermen er bak konkurrentene. iWatch er også noe jeg ser frem til. Min neste klokke kommer til å være en smartwatch, og har troen på at Apple sine evner innenfor enkelt brukergrensesnitt, kommer spesielt til syne her. 6 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Min gamle 13" Macbook Pro fra midten av 2010 holder sikkert en stund enda.For hver generasjon jeg kan hoppe over, får jeg en bedre maskin når jeg omsider oppgraderer.Retina Air blir nok bra, jeg oppgraderer nok til en slik etterhvert. Flott med rykter rangert etter troverdighet, så er det lettere å planlegge kjøp. Dumt å kjøpe en maskin rett før det kommer en vesentlig forbedret modell. Tiden har vært moden for en Retina Air lenge nå. Spørsmålet er om en maskin med så bra skjerm vil ha like bra batteri som dagens Air. Den holder jo i 12 timer. Endret 30. mai 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Retina MBP 15" med 850m pleeeeeeease (tror ikke det skjer, men krysser fingrene) 2 Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 OSX har tydelig kopiert det enkle fargevalget på viduer og slikt fra Windows 8. Kjedelig syns nå jeg men. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 OSX har tydelig kopiert det enkle fargevalget på viduer og slikt fra Windows 8. Kjedelig syns nå jeg men. OSX har et latterlig ineffektivt grensesnitt uansett. Om de skal endre på noe, burde de heller endre på det enn farger. Fått inn Cinch som standard funksjonalitet (å dra vinduer til sidene for å fylle halve eller hele skjermen), fikse Finder med faner og få programikonet til å åpne nytt Finder-vindu, ikke det gamle. Egentlig bruke grensesnittet til Windows 7, men med Expose etc. fra OSX og beholdt den gode batteritiden. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk er glad i OSX slik det er nå. Klart, det har noe enklere navigering i kontrollpanelet, men ellers er vinduhåndteringen helt på trynet. 1 Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Rart dere ikke nevner en ny Apple TV ? Ny Apple TV med støtte for bluetooth (tastatur og mus) og AppleStore hadde vært flott. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Mac iOSX Personlig begynner jeg å bli lei av tingene de gjemmer bort i OSX for å gjøre de mer "brukervennlig" Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Hva med Mac Mini, når kommer den? Endret 30. mai 2014 av a_sondre Lenke til kommentar
Karamell Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Eddy Cue burde kanskje huske at Apple i 2005 hadde sitt beste år. Men det er klart, 2005 selger ikke så godt i 2014. Men altså 2005: ipod'er selger som hakka møkk, iTunes får virkelig fart på salget av musikk, aksjen stiger vanvittig, og de velger å gå over til intel prosessorer. 2005 ble et vendepunkt, som det tok Jobs nesten 10 år å nå fram til. Enten er overskriften/utsagnet feil oversatt, eller så er det bare feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 OSX har tydelig kopiert det enkle fargevalget på viduer og slikt fra Windows 8. Kjedelig syns nå jeg men. OSX har et latterlig ineffektivt grensesnitt uansett. Om de skal endre på noe, burde de heller endre på det enn farger. Fått inn Cinch som standard funksjonalitet (å dra vinduer til sidene for å fylle halve eller hele skjermen), fikse Finder med faner og få programikonet til å åpne nytt Finder-vindu, ikke det gamle. Egentlig bruke grensesnittet til Windows 7, men med Expose etc. fra OSX og beholdt den gode batteritiden. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk er glad i OSX slik det er nå. Klart, det har noe enklere navigering i kontrollpanelet, men ellers er vinduhåndteringen helt på trynet. Finder har da faner allerede, men ellers er jeg enig i at ting kunne vært mer effektivt. De screenshotss, er de faktisk fra en osx release, trodde det bare en mockup noen hadde snekra? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Eddy Cue burde kanskje huske at Apple i 2005 hadde sitt beste år. Men det er klart, 2005 selger ikke så godt i 2014. Men altså 2005: ipod'er selger som hakka møkk, iTunes får virkelig fart på salget av musikk, aksjen stiger vanvittig, og de velger å gå over til intel prosessorer. 2005 ble et vendepunkt, som det tok Jobs nesten 10 år å nå fram til. Enten er overskriften/utsagnet feil oversatt, eller så er det bare feil. Det virker ikke som du har lest overskriften. Apple snakker om at de skal ha de beste produktene på 25 år, ikke det beste salgsresultatet. Man kan da først tro at de skal lansere et sinnsykt produkt som slår alt de har laget før(noe som skal godt gjøres), men det står at "i løpet av året 2014 får den sterkeste porteføljen som han har sett i løpet av sine 25 år i Apple". Portoføljen er en samling av produkter, det så vi kan egentlig bare tyde at de utvider produktene sine til å dekke nye områder - egentlig blir det hele derfor bare meningsløst oppskrytt. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 OSX har tydelig kopiert det enkle fargevalget på viduer og slikt fra Windows 8. Kjedelig syns nå jeg men. OSX har et latterlig ineffektivt grensesnitt uansett. Om de skal endre på noe, burde de heller endre på det enn farger. Fått inn Cinch som standard funksjonalitet (å dra vinduer til sidene for å fylle halve eller hele skjermen), fikse Finder med faner og få programikonet til å åpne nytt Finder-vindu, ikke det gamle. Egentlig bruke grensesnittet til Windows 7, men med Expose etc. fra OSX og beholdt den gode batteritiden. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor folk er glad i OSX slik det er nå. Klart, det har noe enklere navigering i kontrollpanelet, men ellers er vinduhåndteringen helt på trynet. På hvilken måte er vindushåndtering helt på trynet? Jeg er enig at Cinchliggende funksjonalitet burde bli innebygget, selv benytter jeg HyperDock som gir meg dette. Vi har allerede fått tabs i Finder, det jeg har å utsette på finder er at den tidvis er temmelig treg, spesielt ved aksessering mot nettverkslagring.. Dette burde Apple få ordnet på. Rent bortsett fra det så kan jeg ikke helt se hvordan Finder skal være så utrolig mye mer ineffektivt sammenlignet med Windows Explorer og vindushåndteringen syntes jeg faktisk er bedre under OS X enn Windows på grunn av måten "full-screen apps" fungerer og hvor lett du kan swipe mellom de med fire fingre på tvers over touchpad'en. Spesielt på maskiner med mindre skjerm så er dette latterlig mye mer behagelig og effektivt, mener nå jeg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) ...vindushåndteringen syntes jeg faktisk er bedre under OS X enn Windows på grunn av måten "full-screen apps" fungerer og hvor lett du kan swipe mellom de med fire fingre på tvers over touchpad'en. Spesielt på maskiner med mindre skjerm så er dette latterlig mye mer behagelig og effektivt, mener nå jeg.Men på store skjermer (24"++) har du ikke så mange andre alternativer enn å klikke og dra vinduene der du ønsker dem. På sånne skjermer deler jeg nesten uten unntak skjermen i to til fire deler (enten bare vertikalt, eller en kombinasjon av vertikalt og horisontalt). Windows har hurtigtaster og "Chinch"-mulighet for 2-deling (Win+PilVenstre/Høyre), men mangler for 4-deling. 4-deling og en haug med andre muligheter er derimot lett tilgjengelig i desktopmiljø som KDE (KWin). Dette gjør KDE til det desisert beste desktopmiljøet i mine øyne. At det ser pent ut og har mange andre smarte løsninger er heller ikke noen ulempe. Endret 2. juni 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Er helt enig at Apple burde få integrert bedre funksjonalitet rett inn i OSet på den fronten, så langt så blir jeg dekket av HyperDock og når det sagt så er det en ting OS X er mye bedre på enn Windows så er det jo nemlig det å huske vinduposisjonene dine.. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg må resize Internet Explorer, WinRAR og mye annet i Windows da Windows 8.1 Update 1 ser ut til å nekte å huske hvordan jeg hadde de sist. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Jeg synes tvertimot det er enormt irriterende at vinduene kommer tilbake til sin opprinnelige posisjon. F. eks. når jeg skal åpne Finder på ny for å finne en annen fil. Da vil jeg ha vinduet sentrert i god størrelse, ikke et lite knøttet inn gjemt opp i hjørnet fordi jeg tidligere ville kopiere en fil fra et vindu til et annet ved å dra filen dit. Da må jeg også navigere til et høyere nivå for å få oversikt. Når vinduer er minimert i OSX, havner de fort i glemmeboksen når de kun representeres av et minimalt screenshoot som er anonymt i bakgrunnen. Av og til har jeg hatt Chrome-økter med et titalls faner oppe i dagevis, uten at jeg var klar over det. Om jeg vil minimere til skrivebordet, er jeg begrenset til å kunne se på mappene. Dersom jeg klikker på Finder mens vinduene er skjøvet ut til siden, vil alle vinduene i bakgrunnen poppe opp igjen. Det er så utrolig mye knotete i praksis med OSX, at jeg vet knapt hvor jeg skal begynne og avslutte. Utydelig skille mellom aktivt og inaktivt vindu. Menyer som ikke følger vinduet, og som blir diffuse sammenlignet med Windows. Mangel på maksimer og forhåndsdefinert vindustørrelse knapp som i Windows, som er erstattet av den grønne "intelligente" boksen som bommer 9/10 ganger etter hva jeg har bruk for, og derfor sjeldent brukes. Å kunne ha 4 fullscreen apps er en ting, men er så uendelig mye kjappere å ha de aktive programmene på oppgavelinja, der de er tydelige til enhver tid, og kan byttes til på en brøkdel av tiden til OSX. I OSX må en nemlig først gå til Expose for å finne ut hvilke programmer som er aktive (dette vet man til enhver tid i Windows), så styre mot en unik del av skjermen hver gang (i Windows har vinduene fast plass), klikke på vinduet, og da er en plutselig låst til det programmet med sin meny til en klikker på noe annet. Håpløst. Endret 2. juni 2014 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Ser frem til dette her i kveld. Da er det vel klart for streaming av eventen via ATV,iPad eller Safari browser ? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg synes tvertimot det er enormt irriterende at vinduene kommer tilbake til sin opprinnelige posisjon. F. eks. når jeg skal åpne Finder på ny for å finne en annen fil. Da vil jeg ha vinduet sentrert i god størrelse, ikke et lite knøttet inn gjemt opp i hjørnet fordi jeg tidligere ville kopiere en fil fra et vindu til et annet ved å dra filen dit. Da må jeg også navigere til et høyere nivå for å få oversikt. Når vinduer er minimert i OSX, havner de fort i glemmeboksen når de kun representeres av et minimalt screenshoot som er anonymt i bakgrunnen. Av og til har jeg hatt Chrome-økter med et titalls faner oppe i dagevis, uten at jeg var klar over det. Om jeg vil minimere til skrivebordet, er jeg begrenset til å kunne se på mappene. Dersom jeg klikker på Finder mens vinduene er skjøvet ut til siden, vil alle vinduene i bakgrunnen poppe opp igjen. Det er så utrolig mye knotete i praksis med OSX, at jeg vet knapt hvor jeg skal begynne og avslutte. Utydelig skille mellom aktivt og inaktivt vindu. Menyer som ikke følger vinduet, og som blir diffuse sammenlignet med Windows. Mangel på maksimer og forhåndsdefinert vindustørrelse knapp som i Windows, som er erstattet av den grønne "intelligente" boksen som bommer 9/10 ganger etter hva jeg har bruk for, og derfor sjeldent brukes. Å kunne ha 4 fullscreen apps er en ting, men er så uendelig mye kjappere å ha de aktive programmene på oppgavelinja, der de er tydelige til enhver tid, og kan byttes til på en brøkdel av tiden til OSX. I OSX må en nemlig først gå til Expose for å finne ut hvilke programmer som er aktive (dette vet man til enhver tid i Windows), så styre mot en unik del av skjermen hver gang (i Windows har vinduene fast plass), klikke på vinduet, og da er en plutselig låst til det programmet med sin meny til en klikker på noe annet. Håpløst. Mesteparten av det du ramser opp her er jo personlige preferanser, jeg bruker Windows 8.1 Update 1 og Mac OS X Mavericks (10.9.4) om hverandre daglig og det er plusser og minser med begge løsninger syntes nå jeg. Statusbaren på toppen som forandrer seg dynamisk basert på det aktive vinduet er noe jeg foretrekker fremfor individuelle i hver enkelt applikasjon, men igjen så blir jo det en smaksak. Spesielt når Appe stortsett opererer med 16:10 format på skjermen så syntes jeg denne løsningen blir mer sømløs og effektiv å forhold seg til. Som sagt så foretrekker jeg faktisk at OS X memoriserer vinduposisjon og størrelser, du gjør tydeligvis ikke det. Blir litt drøyt å påstå at det ene er bedre enn det andre, dette blir tydeligvis en smakssak. Jeg irriterer meg grønn hver gang Windows nekter å memorisere noe som helst, og jeg liker heller ikke de tykke rammene Windows opererer med rundt applikasjoner og vinduer, selv om jeg har fått trimmet dette en del med reg tweaks i Windows 8.1. Minimertevinduer kan fort havne i glemmeboksen, derfor har jeg forandret i systeminnstillingene så minimerte vinduer har sine egne ikoner på docket. Vips så er det jo på mange måter akkurat hvor du er med "supertaskbar" i Windows 7 / 8. Nå kjører jeg også HyperDock som gir meg Windows 7 / 8 lignende previewvindu når jeg holder over ikoner i docken. Det at man ikke enkelt kan skille mellom aktivt og inaktivtvindu har aldri plaget meg da OS X er litt "smartere" enn Windows på en del områder, blant annet så trenger du jo ikke å være i et aktivt vindu for å kunne interakte med det. Man kan jo være i et Worddokument og bare ta musa over Chrome å scrolle uten å gå aktivt i vinduet som du må under Windows. På denne måten har det aldri vært noen utfordring eller irritasjonsmoment at det ikke er mer tydelig hvilet vindu du faktisk er i, dette er noe jeg faktisk aldri har tenkt over i det hele tatt før du nevner det nå. Men igjen så blir det vel en vane og smakssak. Knappen for "maksimering" av vindu er jeg enig at er totalt ubrukelig, men igjen så hjelper det en god del at OS X memoriserer vindustørrelser og posisjonering så i 9 av 10 tilfeller så har jeg jo allerede justert og valg hvor jeg ønsker å ha vinduene uansett så det er ikke noe savn fra min side. Skal jeg først kjøre noe makismert så syntes jeg "full-screen" løsningen fungerer ypperlig og er bedre enn å kjøre ting i fullskjerm under Windows uansett. Med HyperDock så jeg kan snakke ting til venstre, høyre, eller i firedeler på skjermen eller bare dra opp på skjermen for å dekke hele eliminere jo også dette problemet, men som sagt så er dette noe som burde integreres som en del av OS X og ikke være noe man må ty til tredjepart for å få til. Det å bytte mellom applikasjoner og vinduer tar jo ikke noe lenger tid i OS X, gå på systeminnstillingene og aktivert sånn at minimerte applikasjoner og vinduer har et eget vindu på docket så er det jo mer eller mindre som under Windows 7 / 8. Kjører du flere applikasjoner i fullskjerm så er det jo bare å swipe mellom disse ved bruk av firefingre over styreflaten. For meg høres det mer ut som du er fastlåst i måten Windows gjør ting på mer enn at måten OS X utfører det på er så utrolig mye mer håpløs. Som en som bruker begge systemer aktivt så kjenner jeg meg ikke igjen i nesten noe av det du nevner, og veldig mye av det blir jo snakk om personlig preferanser så å definere det ene som "håpløst" syntes jeg blir å dra det alt for langt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Det er hverken drøyt eller dratt for langt, det kommer klinkende klart fram at dette er subjektive meninger, jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å tåle at folk kan ha sterke meninger selv om det er subjektive meninger. Personlig bruker jeg også begge OS mye, og det gjør ikke at jeg ikke synes endel OSX-ting er litt lett håpløst, feks dette med statusbar og aktive vinduer er feks ett irritasjonmoment, og det virker spesielt problematisk for de mindre kyndige, i min familie er det stadig noen som ikke skjønner at menyen ikke er til "riktig program" i forhold til hva de tror. AtW Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 (endret) Har brukt OSX sikkert sammenlagt i to år. Windows desidert mest. Likevel vet jeg at hadde det vært motsatt, så ville jeg fremdeles vært mest effektiv i Windows. Grunnen til det kan ganske enkelt tildeles tre ting som har enorm betydning: a) oppgavelinjen i syne til enhver tid. Du vet hva som er oppe til enhver tid. Du må ikke sjekke ved å bevege musen for å finne ut av hvilke apps og vinduer du har åpne. Sparer uhorvelig mye tid hver dag. b) skille mellom maksimerte og predefinert størrelse. Dette gjør at du enormt kjapt kan skifte mellom fokuset et vindu skal ha. Skal det tildeles mest fokus, samtidig som du kan navigere fritt på oppgavelinjen og dra opp andre programmer, så velger du maksimert. Hvis ikke, så predefinerer du vinduet så fleksibelt så overhodet mulig. Å dra vinduene til siden for å halvere dem, og til topp for å maksimere, forekler dette i enda større grad. c) faste plasser for vinduer i det du åpner dem for en ny aktivitet. Hvorav OSX alltid fortsetter på forrige aktivitet, som matcher svært dårlig overens med faktisk bruk. Vil jeg ha opp utforsker, trykker jeg Win + E i Windows, eller dobbeltklikker Min Datamaskin. Da starter jeg fra scratch. Trykker jeg Finder i OSX (må først dra opp oppgavelinja, og spotte plassen til Finder, da oppgavelinja endrer seg i størrelse), så kommer de gamle bildene jeg så på for tre dager siden opp. Tingen er at i Windows, så har en oversikt til enhver tid, og kan navigere ved et klikk til de aller fleste oppgaver (ned og klikk på vinduet). I OSX har du ikke oversikt. Du må skaffe deg det ved å først brette fram docken, så finne hvor ikonet befinner seg basert på hvor mange programmer som er oppe, finne ut hvilke programmer som er minimerte til høyre ved å analysere bildet (i Windows har en ikon og tittel, umiddelbar gjenkjennelse), gjøre avgjørelsen om en skal åpne nytt vindu ved å høyreklikke på programikon (dersom et vindu allerede er aktivt), eller bruke et allerede aktivt minimert program. Da brettes programmet opp i forrige posisjon, uavhengig av posisjonen til alle andre vinduene dine. Det tar tid å dra dem hvor du vil, og spesielt å endre størrelse, som er mye mer tungvindt enn i Windows. Expose fungerer kun på vinduer som ikke er minimert. Edit: Kort fortalt gir Windows forutsigbarhet, som gjør at du er begrenset av egen musehastighet, mens OSX er ufortusigbart, med mange ledd som må prosesseres i hjernen før du kan gjøre noe. Endret 2. juni 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå