etse Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Ikke mange som har levert enda - og tror ikke det blir så mange flere. Alle som deltok er relativt nybegynnere så det kan godt være du gjør det veldig bra selv med simple ting. Kan bekrefte at jeg har motatt filene. Visual Studio likte ikke måten du satte strength-verdiene på ikke statiske variabler. Endret dette slik at de ble satt til 0 i konstruktøren, regner med det funker helt fint. Testet koden etter dette. Kompilerte og kjørte helt fint. Skal kjøre finalen enten i morgen eller onsdag - så legger jeg ut resultatet her sammen med en film av selve kampene Lenke til kommentar
Blastings Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Kan bekrefte at jeg har motatt filene. Visual Studio likte ikke måten du satte strength-verdiene på ikke statiske variabler. Endret dette slik at de ble satt til 0 i konstruktøren, regner med det funker helt fint. Den er god, takk for tilbakemelding. Ser det er en glipp fra min side og strength-verdiene skulle bli satt i konstruktøren. Ser at Visual Studio 2013 ignorerer denne feilen, mens det gjør ikke 2012. Endret 18. august 2014 av Blastings Lenke til kommentar
etse Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Finalen er nå over. Beklageligvis fikk jeg ikke filmet det slik jeg annonserte jeg skulle grunnet tekniske problemer. (maskinen som fungerte som server nektet å spille inn filmene ordentlig og jeg orket ikke knote mer enn en times tid - derfor må dere klare dere med screenshots). Håper oppgaven var en gøy utfordring for dere som deltok. Jeg gikk inn 3 bidrag til konkuransen, og lot de kjempe mot smartAI som jeg har skrevet selv. (den er så smart at den ikke tar selvmord, men gjør ingenting utover det). Første kamp Den første kampen var på et lite brett laget for å teste ut pathfinding-egenskapene til AIen, samt deres egenskap til å prøve å gjøre et angrep. Det hele begynte relativt greit, hvor folk klarte å komme seg ut den lille labyrinten de var fanget i når de startet - for å kjempe i arenaer i midten. http://gyazo.com/e0599ebffe04ba88ad08b1f5052b159b BlackBot fikk raskt overtaket i midten av skjermen - og dominerte de andre som sleit med å samle mat. Noe man ser på neste screenshot. http://gyazo.com/6afcf11b1eef762d33b8611033170194 Dette endte med at han over litt tid fikk et enormt overtall of en stor ledelse. http://gyazo.com/8f9214428accafc04582a773b6779d31 Problemet var at den aldri klarte å organisere noe angrep - og det virket mer som den var i modus hvor den prøvde å ha litt map-controll men ikke ville prøve for mye å gå inn i nye områder. (når den gjorde det virket det mer eller mindre tilfeldig, og med så få styrker at det ikke kom noen vei). Så på tross av at han tydelig hadde overtaket, og nok styrker til å fint kunne ta seieren klarte den altså ikke dette. Jeg kan derfor ikke kåre noen direkte vinner av denne kampen - men siden det var tydelig at 1 bot dominerte blir han premiert med et halvt poeng. Altså et halvt poeng til BlackBot. Andre kamp Den andre kampen foregikk på kartet som ble levert ut som testing. Dette ble gjort for å sjekke hvordan botene fungerte på litt større og åpne kart. Her er det viktig at boten faktisk tar hensyn til at søkerommet fort blir stort, og om man skal gjøre fullt A* søk for alle units kan det fort bli meget problematisk etterhvert som man har undersøkt større deler av kartet, samt får en god del units. I tillegg fungerte kastet ypperlig for å teste hvor flinke botene var til å forsvare seg. Spawneren stod veldig utsatt til her, så det kunne fort ende med at en eller annen kunne snike seg forbi og ødelegge den om de ikke hadde noen form for deffansiv. Her var alle botene raske med å spre seg ut å søke etter mat flere steder på kartet - og spesielt millibot var rask til å komme seg langt vekk fra sin egen spawner. http://gyazo.com/78683c67bbe7a9a66db0533484756cc0 En enkel unit fra millibot klarte å lure seg mellom forsvaret til wannabeprobo og ødelegger spawneren hans mens han enda har flere units i område. Han blir fort satt ut av spill. http://gyazo.com/605b39063103ee6a525fb3298525fd1e BlackBot får samlet en del mat og klarer å holde seg unna an del kamper og får derfor en god del flere styrker enn de andre og er nå en stor trussel. Dette kommer nok av at millibot har gått mye i angrep på sine naboer. http://gyazo.com/3a08e23e0254e8ba4e42511afc6f6c7d BaclBot har fått mange units og klarer å presse seg inn og ta knekken på smart AI samtidig som han setter millibot i stort press. SmartAI sin spawner er ødelagt. http://gyazo.com/40ae2610b9ada0bf6b29a89798bcc055 BlackBot presser seg inn og man ser tydelig at han vil gå av med seieren. Men soldatene, som ikke kan samle mat, ser ut til å ha mer fokus på å forsøke å samle mat enn å ødelage spawneren rett ved siden av. Men etter en liten stund klarer en av soldatene å ødelegge den, trolig noe tilfeldig. http://gyazo.com/aabbfdf0bfbf67484811a0c3fc08b57c Vinneren er blackbot, som nå har 1.5 poeng totalt. Runde 3 Det neste brettet var enda et lite map for å teste hvor godt AIen forstår konseptet at brettet "wrapper" i kantene. Dette er da de eneste angrepsvinklene. http://gyazo.com/9a985aa8e37d1f9fae8a6dd6af612257 millibot år fort til angrep på blackbot, mens wannabeprovo holder seg rolig. Dette føret til en del tap hos blackbot og millibot, mens wannabiprovo får bygget seg opp i styrke. http://gyazo.com/dc23c4f4abc870ec376b6c86712eee1e Millibot ender opp med å miste alle sine units og slaget står mellom wannabeprobo og blackbot som begge har en del units. De står samlet i sitt eget område og er veldig forsiktige med å angripe hverandre. http://gyazo.com/9b62b612824f10c980b1629e4aca9a0d Blackbot viser seg flinkere og mer effektiv til å bruke det ledige område til å skaffe seg mat og får derfor fort overtaket som gjør at han kommer i stor ledelse og senere vinner. http://gyazo.com/73a3e6eae43424a1da2a4898df4de3f5 Vinneren er her BlackBot - som nå leder med 2.5 poeng, mot 0 hos sine motstandere. Da det hele skulle være en best av 5 er han derfor en vinner - selv om det er 2 brett igjen. Så gratulerer til Blastings for seieren min sin Bot. Jeg ville satt pris på om jeg fikk lov til å dele kildekoden til botene deres ved å laste de opp på GitHub, sammen med serveren. (da i en egen mappe) - slik at andre som er interesert i oppgaven kan se forsøk som er gjort og kanskje utvide på disse. 1 Lenke til kommentar
Blastings Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Takk for et bra opplegg, synd ikke flere var med på konkurransen. Kanskje det skyldes det svært fine sommerværet? Det var for min del veldig lærerikt siden jeg kun har laget en AI tidligere for årets TG. Du kan bare ta å laste opp min kildekode.Koden er bare "hacket" sammen for denne konkurransen så ikke så mye å skryte av. Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Gratulerer! Skulle gjerne vært med selv, men grunnet timingen så passet det veldig dårlig. Hadde vært kult om kildekodene kom opp på github som nevnt, så man kan teste den lille koden man hadde mot de som faktisk var med i konkurransen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå