iam99pk Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Hei! Kjøpte just dobbel 12" kicker (runde) subber og en 2000w max forsterker.... og skal kjøpe nye fronter og forsterker te de:-) Anlegget skal stå i en Peugeot 307hdi 2004md... Har lagt en 21 kvadrat og 80amp sikring til subben (ja er litt lite mn nåkk når subbene spiller så låkt nå...) Så jeg tengte å legge et ekstra batteri i trunken så lurte på følgene: 1. Hvordan kobler jeg til et ekstra batteri? Tengte bare å parallell koble de men har hørt du trenger en batter-isolator.. noen som kan si hva jeg trenger? Og hvor stort batteri trenger jeg? 2. Må jeg ha kraftigere enn 21 kvadrat til batteriet bak? Eller kan jeg bruke den jeg her nå på 21 kvadrat? 3. Tengte jeg skulle ha kondensator på alle forsterkeren... trenger jeg en til hver eller en til alle? Vet ennå ikke hvilken fronthøyttalere pg forsterker jeg skal ha til de... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Kondensator trenger du IKKE, så de pengene kan du spare. Batteri baki paralellkobles med hovedbatteriet, og med mindre du skal spille masse musikk uten motoren igang, så trenger du ikke noe skillerelè. Det er heller ikke sikkert du trenger batteri baki, det kommer an på forsterkerene dine. At du sier 2000w max sier oss ingen ting, så kom med navn og nummer, så finner vi ut hva du trenger. Kan jo være du finner ut at du får penger til overs, og da kan du jo kjøpe deg noen skikkelige suber og heller selge det Kicker greiene Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Om du er veldig plaget av at lysene blinker, så hjelper en kondensator litt.. Men på lyden har den minimalt å si. Legg heller penga i et bedre batteri bak du Og at du sier 2000W max.. hjelper som sagt ikke Jeg har ei monoblokk på 1500W, og en 4 kanals på rundt 4x120W, disse kjøres på 21 kvadrat kabel, og AGM batteri foran. Baki har jeg kun en kondensator, men som sagt.. denne hjelper lite, men funker fint som strømfordeler. Anbefaller deg å bytte batteriet foran, og gjerne bruke samme type baki om du skal ha 2 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Okay :-) har denne forsterkeren: http://www.xelent.no/elementvisning.php?PID=169 Vet ikke hvilen forsterker jeg skal ha til fronthøyttalerene... Hvis du ska forsette å snakke dritt om kicker så gidde eg ikke æ høre p deg... vet d e mye merke.. men de trøkke godt i de bilen ska eg loce deg! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Hvis man får spenningsfall (blinker i lysa), så er kablingen for dårlig. Man kan sjule dette bak en kondensator, men det er mye bedre å heller oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, samt ekstra jording fra batteri til karosseri og motor. Gjør man dette så vil ikke en kondensator ha noen effekt, med mindre forsterkeren er av det heller "billige" slaget, eller veldig gammel. Du bør ha 50mm2 kabel mellom batteriene, og for å gjøre det enkelt, så kan du montere en hovedstrømbryter på den kabelen, så slipper du mye billigere unna en hvis du skulle kjøpt skillerelè/isolator. Biltema sine agm batterier er billige og bra, samt at de har bra garanti. Kjøp to like med en gang, så bytter du ut det du har fra før Det er du som sier jeg snakker dritt, jeg sier bare min mening etter over 20år innen bilstereo. Kicker låter MYE, men langt ifra bra, så hvis du driter i hvordan det låter, bare du kjenner det godt på kroppen, så er kicker helt greit. I riktig kasse så kan de låte greit, men de fleste skjønner jo ikke at en kasse med plass til 12", IKKE går til alle 12" i verden, hehe En annen ting er at man får suber som låter betraktlig bedre, til samme prisen eller billigere Endret 30. mai 2014 av cossiemk1 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Okay :-) har bare hørt a en på bilexstra at du ikke kunne parallell koble batteriene uten batter-isolator..... Når du sier bytte kabler til dynamo... trenger jeg å gkære d hvis jeg hiver i et ekstra batteri? Hvoedstrømbryter er bare en automat sikring? Eller er det noe annet? 2 like batteri er vel best ja.. mn hvor store? Har alldri sagt kicker er beste merke i verden mn er igjaffal ikke det dårligste.... har dobbel 12" kicker nå og er storfornøyd med de... er ungdom og liker at det rister litt i kroppen og bilen:-) men vil heller ikke ha biltema kvalitet heller på subbene... og når jeg fikk de for 4000 med den forsterkeren så ver jeg fornøyd:-) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Batteri: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-80700/ se hva du har plass til. Hovedstrømbryter: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Hovedstrombryter-100-A-80512/ Kabelen mellom batteri og dynamo er ikke beregnet for så mye mer en det bilen kommer med orginalt, så når du da skal inn med et strømtrekk på kanskje 150A ekstra, så blir det mye for de orginale kablene. Legg opp en ekstra pluss mellom batteri og dynamo i tillegg til den som ligger der orginalt. Så legger du en grov jordkabel mellom minus og motoren, og en fra minus til karosseriet Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Okay :-) hør hørt at 21 kvadrat holder hvis startmotoren ikke trekker strøm ifra batteriet bak... og batter-isolator lader først opp primætbatteiet så batteriet bak... men vet ikke ha som er best.... Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 En batteri isolator bryter vel bare strømmen mellom batteriene?Altså at du f.eks kan stå med tenningen av, og spille musikk, og da bare tappe batteriet bak. Ellers tror jeg at du har storebroren til forsterkeren min Jeg har F15D, og den begynner å bli noen år nå, men funker like fint enda (den er belastet med 1 Ohm). Men som nevnt over, det er nok en fordel me 50 kvadrat kabel, ihvertfall mellom batteriene, og gjerne også dynamo + jording i motor rommet. Fra batteriet bak, og til forsterkerene, så kan du alltids bruke den tykkelsen som passer best til forsterkerene. Min tar 21 kvadrat inn, mulig det også hadde gått med 35, men har ikke prøvd. Er usikker på om terminalene på din er grovere. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Okay ja e jo litt greit at jeg kan stå stille å spille musikk uten at batteriet fremme tapper seg... også tengte jeg at jeg kunne bare kjøpe et nytt batteri istedenfor to nye.... tror ikle jeg har noen grovere innganger på forsterkeren mn enn du har... fikk fint inn 21 kvadrat mn tviler på at jeg får noe veldig mye større inn... batteriet fremme er jo jordet allerede? Bare hive på en ekstra kabel på - og til ekko skrue i motorrommet? (Som er god jording i da...) også hive på en ekstra kabel på dynamoen? Mn hvis dynamoen lader 80amp nå så ladere den vel ikke mere hvis jeg hiver på større kabeler? For den lade jo det den kan uansett om kablene er tynne elle ikke... er kablene for tynne så blir d jo varmegang i di ig de blir ødelagt... mn trodde ikke dynamoen ladet mere med større kabler? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Dynamoen gir like mye strøm, men med tykkere kabler får du mer av strømmen i batteriene og til anlegget og mindre som går ut i varme i kabelene. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 31. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2014 Okay så det jeg må gjøre er: Bedre jording fremme bedre ledning til dynamo (alle ledningene eller?) Nytt batteri bak batteri isolator Tykkere kabel (50 kvadrat) Noe mere? Hvor kraftig batteri trenger jeg bak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå